کشفیات قاچاق به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/ نبود گمرک مهمترین اشکال اساسی مناطق آزاد

کشفیات قاچاق به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/ نبود گمرک مهمترین اشکال اساسی مناطق آزاد

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا ؛ قاسم خورشیدی درخصوص آخرین جزییات روند مبارزه با قاچاق کالا گفت: در حالی که در سال 94 ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق 5 هزار میلیارد تومان بود این رقم در سال 95 به رقم بی سابقه بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید.
وی با بیان اینکه در سال 95 نیروی انتظامی 95 هزار پرونده قاچاق در دستگاه قضایی تشکیل داد گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده با 14 هزار، گمرک با هزار و 400 و وزارت اطلاعات با 200 پرونده در رتبه های بعدی قرار دارند.
خورشیدی افزود: از نظر ارزش بالاترین ارزش کشفیات مربوط به پرونده های وزارت اطلاعات است که عمدتاً کشف ارز قاچاق بود و بیش از 6 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
وی گفت: ارزش کشفیات کالای قاچاق نیروی انتظامی نیز بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان در سال 95 است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین سازمان حمایت از مصرف کننده نیز با 300 میلیارد تومان و گمرگ با 200 میلیارد تومان در رده های بعدی ارزش گذاری کشفیات کالای قاچاق در سال 95 قرار دارد.
وی گفت: در این پرونده ها در مجموع بیش از 83 هزار نفر به عنوان مظنون دستگیر شده اند و پرونده برای آنها تشکیل شده است.
خورشیدی افزود: در سال 95 هزار و 200 باند سازمان یافته قاچاق کشف و متلاشی شد که نسبت به سال 94 بیش از 90 درصد رشد نشان می دهد.

نبود گمرک مهمترین اشکال اساسی مناطق آزاد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اشکال اساسی در مناطق آزاد وجود نداشتن گمرک در ورودی این مناطق است.
وی افزود: بنابراین گمرک نمی تواند آمار ورودی کالا به این مناطق را به صورت مستقیم دریافت و ثبت و ضبط کند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل دولت مصوب کرده است که گمرک در ورودی مناطق آزاد هم حضور داشته باشد نه فقط در خروجی ها.
خورشیدی ادامه داد: بنابراین با نصب گمرک در ورودی مناطق آزاد شرایط تحت کنترل قرار می گیرد و گمرک می تواند بفهمد دقیقا چه حجم کالایی وارد این مناطق، و چه حجمی خارج می شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قرار شده زیرساخت های لازم نصب گمرک در ورودی مناطق انجام شود گفت: در شرایط کنونی اتهامات زیادی متوجه مناطق آزاد است که سبب تسهیل قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی است.
وی افزود: چون گمرک در ورودی این مناطق حضور ندارد هیچ کدام از این اتهامات را نمی توان راستی آزمایی و بر اساس آن قضاوت دقیق کرد ولی با استقرار گمرک در این ورودی ها پیش بینی ما این است که ساماندهی بهتری برای حمل و نقل کالا در این مناطق صورت خواهد گرفت.
خورشیدی گفت: در برخی از مناطق آزاد مثل کیش، گمرک در حال تحویل گرفتن ورودی است ولی در برخی دیگر هنوز در حال نصب تجهیزات و زیرساخت ها هستند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امیدواریم در شش ماهه نخست سال 96 عملا گمرک در ورودی همه مناطق آزاد هفت گانه کشور مستقر شده باشد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها