دستفروشان ایذه‌ای شب را در خیابان می‌خوابند/ سکوت مسئولان در قبال دستفروشان در ایذه

دستفروشان ایذه‌ای شب را در خیابان می‌خوابند/ سکوت مسئولان در قبال دستفروشان در ایذه

در ساعات پایانی سال هستیم و کمتر از 24 ساعت دیگر مانده به تحویل سال نو تا اینکه امسال را با تمام فراز و نشیب‌هایش پشت سر بگذاریم و وارد سال 96 شویم در این میان مردم خود را آماده برپایی جشن‌های نوروز باستانی می‌کنند و خانه‌ها را برای پذیرایی میهمانان مهیا می‌کنند.

البته بازار شهرستان ایذه آن شور و شوق گذشته را ندارد وقتی وارد بازار می‌شوید و نگاهی به مغازه‌ها و شهر می‌اندازیم شاهد خالی بودن دکان‌ها از مشتری هستیم و این رکود نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و این به گونه‌ای بوده که برخی از مغازه‌داران به اجناس خود برای سال جدید چیزی اضافه نکردند و بیشتر آنها ناراضی از وضعیت موجود بازار هستند.

همچنین نباید از این موضوع مهم گذر کرد که شهرستان ایذه هیچگونه صنعت و کارخانه‌ای در آن وجود ندارد و این هم به صورتی بوده که در تمام شهرهای دیگر کشور کارخانه‌های بزرگ وجود دارد اما در این شهر تاریخی دریغ از یک کارخانه رب گوجه سازی!

بازاریان و دستفروشان ایذه‌ای از مسئولان گله‌مند هستند که چرا باید این وضع خرید و فروش ما در این موقع از سال باشد؟ وضعیتی که در سال‌های گذشته در این زمان از سال بسیار خوب و راضی کننده بوده است.

به همین سبب خبرنگار تسنیم به سراغ چند نفر از بازاریان و دستفروشان این شهرستان و همچنین چند شهروند رفت و پای صحبت‌های آنها نشست.

علی یکی از بازاریان شهرستان ایذه در همین زمینه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: وضعیت بازار این روزهای شهرستان ایذه به گونه‌ای شده که شاید پول قبض آب و برق را هم به سختی درآوریم و این بازار طوری بود که انگار عیدی وجود ندارد.

وی می افزاید: چرا نباید در ایذه یک کارخانه بزرگ باشد که جوانان این شهرستان مشغول به‌کار شوند و وقتی که شروع به‌کار کردند قطعا بازار هم رونق می‌گیرد اما متاسفانه این چنین نیست و سال‌ها است که مسئولان وعده می‌دهند و هیچ کدام از وعده‌های آنها عملی نشده است.

این بازاری ایذه‌ای تصریح کرد: در سالهای گذشته بازار فروشمان بسیار عالی بود این به گونه‌ای بود که وقتی پوشاک را از باربری می‌آوردیم در این موقع سال سریعا مشتری‌ها آنها را خریداری می‌کردند و اما شما می‌بینید که در حال حاضر مشتری وجود ندارد.

البته نباید از وعده‌های پوچ مسئولان درباره اشتغال‌زایی در این شهرستان گذر کرد چرا که بحث اشغال و تولید شغل شعار نمایندگان شده بود اما متاسفانه این موضوع در عمل به واقعیت تبدیل نشد و همه آن سخنرانی‌ها که از جانب کاندیداها ایراد می‌شدند متاسفانه به محض ورود به مجلس همه قولهای خود را به فراموشی سپردند.

یکی از شهروندان ایذه‌ای که در بازار ایذه حضور دارد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: قدرت خریدمان کم شده است چرا که قیمت اجناس بالا رفته است و از همه مهم‌تر جیب‌هایمان هم خالی از پول است چرا که هیچ گونه شغلی در این شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: بیش از 70 درصد جوانان ایذه‌ای بیکار هستند و باید برای اشتغال‌زایی به عسلویه سفر می‌کنند که شاید شغلی ناپایدار برای خود به‌وجود بیاورند و آنجا هم حقوق‌شان را چند ماهی یکبار می‌دهند که همین موضوع سبب رکود در بازار ایذه شده است.

امیر در ادمه می‌گوید: مسئولان رای ما را می‌گیرند اما متاسفانه هیچ گونه کاری برای ما نمی‌کنند واقعا این ظلم است که یک مسئولی فقط شعار بدهد این را باید بگویم که مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس هیچ گونه اشتغال‌زایی برای جوانان این شهرستان نکردند.

ناگفته نماند که در شهرستان ایذه نیز دستفروشانی هستند که در ایام عید برای خرج و مخرج زندگی خود در سطح شهر بساط می‌کنند تا اینکه شاید با درآمدی کم گره‌ای از مشکلات آنها باز شود البته این دستفروشان هم شب را باید در خیابان بخوابند به سبب اینکه وسایل موجود آنها در کنار خیابان‌های ایذه پهن هستند.

در همین زمین فرزاد یکی از دستفروشان ایذه‌ای به خبرنگار تسنیم می‌گوید: وضعیت بازار نامناسب است مردم قدرت خریدشان کم شده و ما هم نیز نسبت به سالهای گذشته درآمدمان کم شده است بنده باید این چند شب را هم در کنار خیابان روبه‌روی وسایل خود بخوابم چرا که نمی‌شود این همه وسیله هر شب و روز جابه‌جا کرد.

به گزارش تسنیم جوانان این شهرستان دارای مدارک علمی بالایی هستند اما بیشتر جوانان آن بیکارند و به گفته نماینده ایذه در مجلس بیش از 65 درصد آنها فاقد کار هستند اما همچنان مردم این شهر در انتظار مسئولان هستند که شاید به وعده‌های اشتغال‌زایی خود عمل کنند و با این اقدام سایه رکود را از بازار ایذه بردارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها