اسکان اصلی‌ترین مشکل گردشگری شهر قم/ افزایش ۳ هزار و ۴۰۰ صندلی به ناوگان ریلی قم

اسکان اصلی‌ترین مشکل گردشگری شهر قم/ افزایش ۳ هزار و ۴۰۰ صندلی به ناوگان ریلی قم

هر ساله در جلسات و قبل از آغاز سفرها، صحبت‌هایی ازاین‌دست بسیار به گوش می‌رسد و همه در اعلام آمادگی کامل دیده می‌شوند اما آنچه در عمل رخ می‌دهد، کاستی‌هایی است که شایسته شهری همچون قم نیست.

آغاز بهار و سال نو در ایران با سفر همراه است. سفرهایی که سال‌به‌سال گستره آن‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. تقریباً تمامی کشور درگیر میزبانی و بدرقه مسافران است. دستگاه‌های اجرایی و نظارتی همه به خط می‌شوند تا تعطیلات سالیانه خوبی را برای هم‌وطنان فراهم آورند.

در استان قم که افتخار میزبانی بیش از 20 میلیون مسافر را دارد، گفته می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده است تا نسبت به سال‌های گذشته خدمات بهتر و بیشتری ارائه شود. آن‌گونه که سید مهدی صادقی استاندار قم می‌گوید، تمام تمهیدات لازم برای نوروز 96 در استان قم اندیشیده شده و با شناسایی عناصر و افرادی که مخل امنیت بوده‌اند، تمهیدات ویژه‌ای نیز در مسائل امنیتی، نسبت به سایر موارد در نظر گرفته‌شده است.

اسکان از مدرسه تا مصلا

وی که از اقدامات سال گذشته راضی به نظر می‌رسید و ابراز امیدواری کرد تا امسال خدمات بهتری نسبت به سال گذشته ارائه شود تا میزان رضایتمندی زوار نیز افزایش یابد.

صادقی خاطرنشان کرد: پارسال اقدامات استقرار و اسکان زائران به‌خوبی ارزیابی‌شده است و باید در راستای این مهم اقدامات بهتری صورت گیرد، که البته خوشبختانه تاکنون تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

موضوع اسکان که یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهر قم است هرساله با تمهیداتی که البته شایسته و متناسب با شأن زائران کریمه اهل‌بیت(ع) نیست، اما به‌ناچار در تجهیز مدارس و بعضی اماکن مقدس مورد پوشش قرار می‌گیرد. گو اینکه برای نوروز سال 96، مصلای قدس نیز به این پوشش پیوسته است تا مسافران حتی‌الامکان مکانی برای استراحت داشته باشند.

آن‌گونه که رضا سیار فرماندار قم می‌گوید مسئولان مصلای قدس برای اسکان زائران اعلام آمادگی کرده‌اند و مقررشده است تا در شرایط اضطراری از ظرفیت این مکان استفاده شود. تجربه‌ای که البته چندی پیش با ضعف‌هایی در ایام اربعین برای زائران کربلا انجام پذیرفت.

فرماندار قم با تأکید بر اینکه هرچند مدارس به‌منظور اسکان آماده‌شده‌اند، اما در صورت امکان باید مکان‌های دیگری نیز برای این منظور فراهم شود، تصریح کرد: با توجه به‌ پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال بارندگی در برخی روزهای نوروز، باید تمامی شرایط لازم، ازجمله اسکان مسقف زائران موردتوجه قرار گیرد.

در همین رابطه سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم از تدارک اسکان زائران نوروزی توسط شهرداری در قالب چادر خواب‌ها در بوستان‌های فدک، امام رضا(ع)، غدیر، مهدی، معلم و بنیادی خبر داد و بابیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در ایام نوروز شاهد باد یا باران هستیم، افزود: با توجه به جمعیت زیاد زائران و ظرفیت محدود اسکان قم، سالن‌های اسکان اضطراری مانند جمکران نیز در نظر گرفته‌شده است.

وقتی قطار جای پارک خودروها را می‌گیرد

از اسکان مسافران که بگذریم، حمل‌ و نقل عمومی درون‌شهری و پارکینگ خودروهای زائران نیز معضلی قدیمی و پر چالش در قم است که صحبت‌های معاون عمرانی استانداری قم نیز حاکی از آن است که هنوز در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است. محسن بهشتی با اشاره به طرح‌های ترافیکی برای تسهیل در عبور و مرور به‌ویژه در هسته مرکزی شهر قم، تصریح می‌کند: ضمن آماده‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی، پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز تجهیز و آماده‌شده‌اند.

محسن بهشتی بابیان اینکه نظارت بر پایانه‌ها و وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک در شهر قم در ایام نوروز تشدید می‌شود، گفت: برخی اقدامات ازجمله نصب تابلوهای راهنما و خط‌کشی معابر در جهت تسهیل در عبور و مرور انجام‌شده و به‌ویژه برای مراسم لحظه تحویل سال تمهیدات لازم فراهم آمده است.

محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن قم اما با اعلام اینکه در طرح نوروزی راه‌آهن قم، روزانه سه رام قطار مسافری به مشهد حرکت می‌کند که نسبت به سال گذشته یک رام معادل 18 هزار صندلی به ناوگان ریلی اضافه‌شده است، افزود: روزانه 2 رام قطار نیز به سمت تهران حرکت می‌کند که نسبت به طرح نوروزی سال گذشته، سه هزار و 400 صندلی افزایش‌یافته است.

اعتماد به بهره‌برداری از شبکه شتاب، نیز اشاره کرد و اظهار داشت: همشهریان می‌توانند بلیت مسیرهای تهران، کرج و هشتگرد را از طریق سه دستگاه شبکه شتاب که در سالن راه‌آهن نصب‌شده است، تهیه کنند.

توشه ناچیز فرهنگی زائران برگی سبزی تحفه استان

یکی از نقاط ضعف سال گذشته، مدیریت فرهنگی ایام نوروز بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اعلام اجرای طرح عیدانه کتاب در ایام نوروز در قم، نوید برطرف شدن این دغدغه را داد و گفت: در این طرح 40 کتابخانه قم به ارائه کتب با تخفیف 30 تا 50 درصد می‌پردازد.

سید موسی حسینی کاشانی با اعلام مشارکت اوقاف و برنامه‌های فرهنگی که برای اغلب امام‌زاده‌ها طراحی‌شده، گفت: 80 برنامه برای مسجد مقدس جمکران پیش‌بینی‌شده است که ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر با 100 نیرو به این مهم خواهد پرداخت. همچنین غبارروبی از مزار شهدا، محفل شعرخوانی، دیدار با هنرمندان، تبلیغات در سطح شهر و اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت مساجد ازجمله دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

فعالیت جدی امداد و نجات

در زمینهٔ امداد نیز، افتتاح نخستین اورژانس هوایی کشور در قم به انضمام افزایش یک بالگرد، به‌منظور خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر در تصادفات و نیز تهیه بروشورهای حاوی نکات ایمنی، آموزش‌های بین دستگاهی درزمینهٔ اطفای حریق، خرید تجهیزات و امکانات جدید و استقرار خودروهای آتش‌نشانی در نقاط حساس سطح شهر و مبادی ورود و خروج نیز ازجمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

هر ساله در جلسات و قبل از آغاز سفرها، صحبت‌هایی ازاین‌دست بسیار به گوش می‌رسد و همه در اعلام آمادگی کامل دیده می‌شوند اما آنچه در عمل رخ می‌دهد، کاستی‌هایی است که شایسته شهری همچون قم نیست. چه آن که چندی پیش یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم از عزادار شدن مسئولان استان در برپایی و فراهم آوردن تدارکات سفرهای نوروزی سخن به میان آورد. حال باید دید با مجموعه گزارش‌ها و آمارهای اعلام‌شده و حدود 2 هزار و 619 کلاس درس که برای اسکان و استقرار مسافران در نظر گرفته‌شده است، آیا در پایان سفرهای نوروزی رضایتمندی زائران و مسافران حاصل می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها