بازار گرمسار «نا»ی رقابت با پایتخت را ندارد/سایه تورم و رکود رونق را از بازار گرمسار ربود

بازار گرمسار «نا»ی رقابت با پایتخت را ندارد/سایه تورم و رکود رونق را از بازار گرمسار ربود

این روزهای پایانی سال 95 که مردم در تکاپو برای خرید عید هستند عده‌ای از بی‌پولی رنج می‌برند ولی برای خرید عید دست به دامان هر آشنا و غیر آشنایی می‌شوند تا شرمنده خانواده نباشند.

گرمسار شهرستانی واقع در استان سمنان دارای یک بازار قدیمی با انواع مغازه‌ها که در سال‌های گذشته جمعیت بیشتری برای خرید عید در این روزها در بازار دیده می‌شد؛ ولی باگذشت سال‌ها اتفاقات مختلف حضور مردم گرمساری را در بازار کمرنگ‌تر کرد.

عده‌ای بی‌پولی مانع از ورود آنان به بازار می‌شود و عده‌ای برای خرید ارزان‌تر به پایتخت سفر می‌کنند؛ عده‌ای هم که قشر مرفح جامعه محسوب می‌شوند مغازه‌های گرمسار را از لحاظ تنوع جنس و کیفیت تأیید نمی‌کنند گویا نمی‌دانند که بیشتر اجناس عرضه‌شده در فروشگاه‌های گرمسار از تهران خریداری می‌شود؛ شاید هم آسمان تهران رنگ دیگری دارد!

در این میان خبرنگار تسنیم در گرمسار به بازار شب عید سری زد و از برخی از شهروندان و کسبه بازار گزارشی تهیه کرد که باهم آن را می‌بینیم و می‌خوانیم...

کالای ایرانی موجود در بازار «هم‌قیمت» کالای خارجی شده است

یکی از شهروندان گرمساری که برای خرید به بازار گرمسار سری زده بود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از کیفیت برخی از کالاهای ایرانی اظهار نارضایتی کرد و گفت: کالای ایرانی به نسبت کالای خارجی ارزان‌تر است و به همان میزان سطح کیفیت کالای ایرانی پایین‌تر خواهد بود و برای خرید کالای خارجی نیز باید هزینه زیادی را بپردازیم.

وی افزود: با توجه به تورم و سطح درآمد مردم، قدرت خرید آنان کم شده و نمی‌توانند برای خرید اجناس خارجی هزینه بپردازند و از طرفی کالای ایرانی هم قیمت با کالای خارجی فروخته می‌شود و سطح کیفیت آن نیز نامطلوب است.

این شهروند گرمساری اذعان کرد: برای خرید یک شلوار ایرانی مجبور به پرداخت مبلغ 100 هزار تومان هستم که ارزش واقعی آن با این قیمت برابر نیست و از خرید آن صرف‌نظر کردم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال جدید فروشندگان قیمت همه کالاها را اعم از خارجی و ایرانی بالا می‌برند تا سود سالیانه خود را دریافت کنند افزود: اجناسی که تاکنون در بازار دیدیم بی‌کیفیت و با قیمت بالا در بازار عرضه‌شده است.

مشتریان با پول نقد برای خرید به پایتخت سفر می‌کنند/ اقتصاد شهرستان گرمسار با وضعیت موجود دچار رکود می‌شود

مرتضی قباخلو یکی از قدیمی‌ترین کسبه‌ بازار شهرستان گرمسار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سابقه 42 ساله خود در فضای کسب‌وکار بازار لوازم‌خانگی اظهار داشت: فروش و میزان درآمد کاسبی در سال‌های گذشته مطلوب‌تر بود و خرده‌فروشان در شهرستان‌ها اجناس خود را مدت‌دار به‌وسیله چک ضمانت از کارخانه‌ها خریداری می‌کردند؛ اما اکنون کارخانه‌ها نیز اجناس خود را نقدی به کاسبان می‌فروشند.

وی با اشاره به کاهش درآمد فروشندگان و قدرت خرید مردم افزود: فروشندگان تا زمانی که توان پرداخت هزینه جاری اعم از اجاره مغازه، هزینه حمل‌ونقل و خرید اجناس جدید را ندارند؛ نمی‌توانند فروش خوبی در شهر داشته باشند.

قباخلو از سابقه 30 ساله خود در ریاست اتحادیه صنف لوازم‌خانگی گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به فاصله کوتاه زمانی گرمسار تا تهران مردم برای خرید لوازم موردنیاز خود به‌صرف خرید ارزان‌تر به تهران سفر می‌کنند و ما برای جلوگیری از این مسئله با دریافت سود کمتر و فروش اقساطی اجناس سعی داریم رضایت مشتریان را جلب کنیم.

وی همچنین بدحسابی‌ها و عدم پرداخت به‌موقع مشتریان را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد و گفت: بیشتر مشتریانی که پول نقد دارند از تهران خرید می‌کنند و موجب رکود کسب‌وکار در گرمسار هستند و فروشندگان گرمساری مجبورند برای فروش اجناس خود با مشتریان به‌صورت اقساطی تسویه کنند.

این کاسب قدیمی در ادامه با بیان اینکه مشتریان بیشتر طالب کالاهای خارجی هستند تصریح کرد: برخی کالاهای ایرانی از سطح کیفیت پایینی برخوردارند و تعداد زیادی از این کالاها با توجه به مدت‌زمان ضمانت از طرف شرکت تولیدی کالاهایی که پس از فروش دچار مشکل می‌شوند به شرکت تولیدی مرجوع می‌شوند.

ما از دولت عمل می‌خواهیم نه شعار!

یکی از فروشندگان پوشاک مردانه بازار گرمسار نیز با اشاره به تحصیلات دانشگاهی خود اظهار داشت: پیش از ورود به فضای بازار و صنف پوشاک در کارخانه کار می‌کردم که با ورشکستگی و غیرفعال شدن کارخانه کار خود را از دست دادم و به عرصه فروشندگی وارد شدم.

محسن مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار پوشاک تهران انتقاد کرد و گفت: بازار در چند سال گذشته رونق خوبی داشت و سود حاصل از فروش ما پاسخگوی هزینه‌های سالیانه یک مغازه بود اما اکنون با توجه به افزایش اجاره‌بها، برق و هزینه باربری در سال‌های اخیر حداقل میزان 60 درصد از فروش صنف پوشاک کاهش‌یافته است.

این فروشنده در ادامه با اشاره به کاهش درآمد مردم و قدرت خرید آنان در آستانه نوروز افزود: پدری که برای بیش از یک فرزند در خانواده به‌قصد خرید به بازار برود، تنها برای خرید یکدست لباس برای یک فرزند خود موفق به خرید خواهد شد در غیر این صورت مجبورند از هزینه‌های دیگری مانند خرید آجیل، شیرینی و مواد خوراکی خود برای خرید لباس صرف‌نظر کنند.

وی با تأکید بر اینکه اداره تعزیرات همواره بر میزان دریافت سود فروشندگان در بازار نظارت دارند خاطرنشان کرد: در گرمسار هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند سودهای نامتعارف از فروش اجناس دریافت کنند و درواقع برای فروش بهتر سعی داریم با کاهش سود بتوانیم اجناس را با قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم.

مؤمنی در ادامه با بیان اینکه مشتریان خواهان اجناس و کالای باکیفیت خارجی هستند اذعان داشت: مدهای نشأت گرفته از فرهنگ غربی را باید از ریشه تولید آن جلوگیری کرد تا مادامی‌که مشتریان پوشاک با مدهای غربی را انتخاب می‌کنند فروشندگان ناچارند این اجناس را برای عرضه به مشتریان از تولیدی‌ها خریداری کنند.

وی در پایان خطاب به مسئولان گفت: ما از دولت برای حل مشکلات اقتصادی عمل می‌خواهیم نه شعار!

مُد، باید برازنده خریدار باشد نه طرح‌ها و رنگ‌های سال/«ایرانی» یا «خارجی»؛ مسئله این است

بنیامین روانسوز هم یکی دیگر از فروشندگان پوشاک مردانه بود که با 10 سال سابقه فروشندگی در فضای کسب‌وکار و بازار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین مشکلات در بازار پوشاک نوع کالای خارجی یا ایرانی است و از چه برندی خریداری‌شده است؟ عده زیادی از خرید جنس‌های چینی خودداری می‌کنند و بر این باورند که اجناس ایرانی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه درصدد عرضه پوشاک ایرانی با ضمانت به مردم هستیم افزود: با توجه به مطالبات مشتریان به‌ناچار برخی اجناس خارجی نیز برای عرضه به مردم میاوریم.

این فروشنده با اشاره به اینکه فروش پوشاک به نسبت تورم در چند سال اخیر متوسط بوده است افزود: یکی از عمده‌ترین مسائل موجود، فقدان شغلمناسب در بازار برای اشخاص است؛ باوجود تحصیلات دانشگاهی من و خانواده‌ام به علت نداشتن کار مناسب ناچاریم به فروشندگی بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت در اجناس ایرانی نیز وجود دارد اذعان داشت: بسیاری از مردم بر این باورند که اجناس ایرانی کیفیت ندارد و با پرداخت مبالغ بیشتری به دنبال اجناس خارجی باکیفیت بالاتر هستند.

روانسوز در خصوص مد و فرهنگ غربی در مدل لباس‌های ایرانی بیان کرد: چیزی به‌عنوان مد وجود ندارد در واقع از نظر ما لباسی مد است که برازنده شخص خریدار باشد نه طرح‌ها و رنگ‌های نشأت گرفته از فرهنگ غربی، مد چیزی است که من و مشتری تعیین می‌کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور دولت با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند شرایط شغلی مناسبی را برای جوانان فراهم سازد.

گفتنی است بنیامین روانسوز دارای دو مدرک لیسانس در رشته‌های کشاورزی و حقوق و همچنین در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق است و به همراه پدر، مادر و برادر خویش به مدت ده سال در حال فروشندگی پوشاک بانوان و پوشاک مردانه هستند.

آجیل شب عید از خرید پوشاک برای مردم واجب‌تر است/تنها کسبه‌ای که از فروش شب عید خود اظهار رضایت کرد

از چند تا از شهروندان جویای احوال آجیل و شیرینی شب عید شدیم بالاخره در هر سفره ایرانی در تعطیلات نوروزی از افراد کم‌درآمد گرفته تا قشر مفرح جامعه برای پذیرایی مهمانان خود در تعطیلات نوروز از آجیل و شیرینی استفاده می‌کنند.

حتی عده زیادی برای خرید پوشاک هم هزینه نکنند خرید آجیل و شیرینی را برای پذیرایی از مهمان تدارک می‌بینند و معتقدند نبود آجیل و شیرینی در سفره منزل آبرو یک‌ساله از آن خانواده خواهد برد.

در همین راستا به قدیمی‌ترین قنادی شهرستان گرمسار رفتم و با آقای شیرین منش در قنادی شیرین منش هم گفت‌وگویی کردم.

شیرین منش در این گفت‌وگو تنها کسبه‌ای بود که از فروش خود به نسبت راضی بود و این را مدیون اعتبار نام و قدمت حضور 40 ساله خود در بازار می‌دانست.

وی با توجه به تورم و سطح درآمد مردم اظهار داشت: در سال‌های گذشته مردم مقدار زیادی آجیل و شیرینی را با هزینه کمتری خریداری می‌کردند و اکنون در این چند سال که کشور دچار تحریم و تورم شده و سطح درآمدها پایین آمده مردم با هزینه بیشتر میزان کمتری آجیل و شیرینی خریداری می‌کنند.

این قناد قدیمی افزود: بااعتبار 40 ساله خود نمی‌توانم برای هزینه کمتر جنس نامرغوب برای فروش به قنادی خود بیاورم مردم هم از کیفیت اجناس من راضی هستند و درازای مبلغی که می‌پردازند جنس باکیفیت و مرغوب می‌خواهند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی خشکبار مرغوب کار بسیار سختی است و تفاوت قیمت‌ها حاکی از مرغوبیت جنس نیست خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در برخی از اجناس نسبت به سال گذشته در حدود 5 درصد بوده است.

به‌هرروی وضعیت بازار در شهرستان گرمسار مانند دیگر شهرهای استان سمنان وضعیت چندان خوبی ندارد و به‌غیراز آجیل‌فروشی‌های سطح شهر که بیشتر کام قنادان بازار را شیرین می‌کند؛ حال‌وروز دیگر کاسبان بازار در گرمسار خوب نیست. حتی جنب‌وجوش شب عید هم نتوانست به تحرک گردش مالی و سکون ناشی از رکود بازار گرمسار بینجامد.

بازاری که از قدیم‌الایام محل کسب رزق حلال برای کسبه گرمساری بود؛ امروز به‌واسطه نزدیک بودن با پایتخت و بازار پر زرق‌وبرق آن دچار رکودی مزمن شده که بیرون آمدن از آن تنها نیازمند چاره‌اندیشی مسئولان است.

ازاین‌رو انتظار می‌رود تا مسئولان با رصد دقیق‌تر وضعیت فروش در این شب عید که سایه تورم و رکود رونق را از بازار گرمسار ربوده است؛ برای علاج این بیماری مزمن بازار گرمسار کمر همت بربندند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها