۸۲ درصد از مطالبات چغندرکاران آذربایجان غربی پرداخت شد

۸۲ درصد از مطالبات چغندرکاران آذربایجان غربی پرداخت شد

اسماعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی آذربایجان غربی در ایران اظهار کرد: این استان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود بطوریکه 35 درصد از افراد واجد شرایط اشتغال در این بخش مشغول به‌کار هستند که این رقم 12 درصد از میزان کشوری بالاست.

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط در هر هکتار 61 تن چغندر قند برداشت می‌شود در حالیکه در همین مقدار زمین 3.8 تن گندم به‌طور متوسط برداشته می‌شود بنابراین قیمت این مقدار چغندرقند مبلغی حدود 15 میلیون تومان را شامل شده و قیمت گندم برداشت شده از هر هکتار حدود 5 میلیون می‌شود که هر دوی آنها حدود 50 درصد هزینه تولید دارند و 50 درصد بقیه سود تلقی می‌شود و با این حساب کاشت چغندرقند برای کشاورز سود بیشتری دارد از این رو مدیریت کاهش کشت چغندرقند سخت و زمان بر است و باید مشوق‌هایی برای کشاورزان داشته باشد تا کشت جایگزین صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پرداختی‌های صورت گرفته به چغندرکاران در سال 95 به ترتیب برای شهرستان ارومیه 84 درصد، شهرستان خوی 94 درصد، شهرستان نقده 82 درصد، شهرستان میاندوآب 71 درصد و شهرستان پیرانشهر 78 درصد است و میانگین پرداختی‌ها حدوداً 82 درصد می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی پرداخت‌ها تا پایان 20 فروردین سال 96 صورت می‌گیرد و با چغندرکارانی که علاقه به تهاتر ندارند پول نقد پرداخت می‌شود.

کریم‌زاده با اشاره به چگونگی پرداخت غرامت به کشاورزان افزود: در سال زراعی 94-93 بیش از 626 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی خسارت وارد شده بود و چون قسمت زیادی از محصولات کشاورزان بیمه نشده بود فقط رقمی بالغ بر 51 میلیارد تومان به خسارت دیدگان پرداخت شد و هنوز خسارت سال زراعی 95-94 نهایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 18 درصد محصولات کشت شده در استان آذربایجان غربی در صندوق بیمه کشاورزی استان بیمه شده‌اند که درصد بسیار پایینی است بنابراین کشاورزان باید بیش از پیش به موضوع بیمه محصولات خود توجه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها