کاشت ۶ گونه گیاهی جدید و ۴۵ گونه از بین رفته در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

همزمان با آیین درختکاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، شش گونه جدید کاشت، ۴۵ گونه از بین رفته بازکاشت و ۵ گونه به شیوه کهن ایرانی کاشته شد.

کاشت ۶ گونه گیاهی جدید و ۴۵ گونه از بین رفته در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

آئین درختکاری به همت مدیریت گروه مهندسی باغبانی و فضای سبز و با حضور رئیس پردیس، رئیس دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی و جمعی از اساتید و دانشجویان گروه مهندسی علوم باغبانی و فضای سبز، در باغ گیاه‌شناسی (بوتانیک) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر ذبیح‌اله زمانی، رئیس دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی ضمن گرامیداشت این روز، احترام به محیط زیست را از لازمه‌های اصلی زندگی بشر بر شمرد و دانشجویان را به حفظ محیط زیست و ایجاد ارتباط بیشتر با منابع طبیعی و محیط زیست فراخواند.

در این مراسم دکتر محسن کافی، عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، با اشاره به اهمیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، ابراز امیدواری کرد که با کاشت نهال قدم کوچکی در این راه برداشته شود.

دکتر کافی به عزم جدی برای احیای این باغ که در نوع خود بی نظیر و از قدمت بسیار زیادی برخوردار است اشاره کرده و گفت: امروز شش گونه جدید که تا به حال در این باغ موجود نبوده کاشت شد و ۴۵ گونه دیگر که قبلاً به دلایل طبیعی از بین رفته بودند بازکاشت شد که امیدواریم با گذشت زمان، جایگزین مناسبی باشند.

وی با اشاره به ساخت و آماده سازی تابلوهایی با مضمون نوع گونه، خانواده و نام فارسی، جهت نصب در پای گونه‌ها تصریح کرد: در کاشت این گونه‌ها، استفاده از تخته کاشت جهت کاشت مناسب و استاندارد که در واقع مرز اتصال طوقه با ریشه را از هم متمایز می‌کرد در نوع خود قابل ملاحظه و نقطه آموزشی برای دانشجویان حاضر بود.

به گزارش عمومی دانشگاه تهران، همچنین در کاشت ۵ گونه نهال از سیستم کشت کوزه‌ای (کوزه سفالی بدون لعاب) که بر اساس تاریخ کهن کشاورزی ایران در زمان‌های قدیم و به خاطر حفظ رطوبت و صرفه‌جویی در مصرف آب مرسوم بود، استفاده شد که بر اساس تاریخ، از دو هزار سال پیش در مناطقی از اصفهان و یزد استفاده از این سیستم رایج بوده است.

در کاشت این گونه‌ها از محلول پارالیناژ که مخلوطی از آب، خاک رس، کود پوسیده دامی، مقداری قارچ کش و مقداری کود شیمیایی با فسفات بالا، جهت تقویت ریشه‌ها و محافظت آنها در برابر بیماری‌های قارچی استفاده شده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها