مسئولان شهری در اراک قیمت‌های تاکسی را رها کرده‌اند

مسئولان شهری در اراک قیمت‌های تاکسی را رها کرده‌اند

پدیده "رهاشدگی" یکی از اصول مهم بی‌برنامگی مدیریتی در جامعه به شمار می‌رود که از منظر بسیاری یکی از اصلی‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین اصول مدیریت به شمار می‌رود به طوری‌که در این پدیده مهم مدیریتی مسئول یا مسئولان مربوطه امور را به حال خود رها می‌کنند و در صورت بحران‌آفرینی به دنبال مقصر برای آن می‌گردند.

این موضوعی است که چند سالی است مدیریت تاکسیرانی اراک با فرار از پاسخگویی در پیش گرفته و با پاسخ ندادن به افکار عمومی و پرسش‌های رسانه‌ها به دنبال فرافکنی است و در این بین تنها مردم هستند که تاوان این سومدیریت ضعیف و غلط مدیران شهری در اراک را می‌دهند.

رفتار مدیران شهری در اراک تا آنجا ثقیل و ضعیف است که آدم گمان می‌برد امسال برای نخستین بار است که موضوع شب عید، نوروز و سال جدید در اراک اتفاق افتاده است و برای همین هیچ برنامه‌ای برای نظارت بر قیمت‌های حمل و نقل عمومی در تاکسیرانی وجود ندارد.

این روزها سوار بر هر تاکسی مسافربری در اراک شوی نباید تعرفه چسبانده شده برروی شیشه را نگاه کنی زیرا آن تنها یک نرخ مصوب است و در ایام پایانی سال همچون سال‌های قبل تعیین کننده این نرخ خود رانندگان تاکسی است مثلا رانندگان یک خط به یکباره تصمیم می‌گیرند که نرخ تاکسی را از 700 تومان به 1000 یا 1300 تومان برسانند و می‌رسانند که این نشانگر ضعف شدید و مفرط مدیری است که بر مسند مدیریت تاکسیرانی تکیه زده است.

اما این تنها مربوط به نرخ تاکسی نیست، در ساعات شبانگاهی کم و بیش تاکسی در شهر مسافربری می‌کند و بیشتر شاهد جولان خودروهای شخصی برای مسافرکشی هستیم و اینکه تاکسی‌ها کجا هستند جای سوال مهمی است که با چرخی در سطح شهر پاسخ آن را در می‌یابیم.

در حالی که روزهای بارانی و برفی تاکسی داران با چرخ زدن در شهر تنها مسافران دربستی سوار می‌کنند، در این بینظارتی در ایام عید نیز از ساعت 17 به بعد بیشتر باید سوار بر تاکسی دربست شوی تا تاکسی عمومی و این رویه تعریف نشده تاکسیداران است.

هر چند در این بین هستند رانندگان تاکسی منصف و شریفی که در این وانفسای گرانفروشی بخشی از این صنف، به روزی حلال خود قناعت کرده و رضایت مردم و خدا را بر رضایت شهوت ثروت‌خواهی خود ترجیح می‌دهند.

هر چند به رغم تلاش خبرنگار تسنیم موفق به مصاحبه با مدیرعامل تاکسیرانی اراک نشد اما این موضوعی بود که به نشست خبری پایان سال شهردار اراک هم کشیده شد، "ابراهیم عباسی" در این نشست گفت: من خودم هم از تاکسی استفاده می‌کنم، حتی خانواده من هم از تاکسی به صورت روزانه استفاده می‌‌کنند و شاید بر خی افراد سودجو به این افزایش قیمت دست بزنند اما همه رانندگان تاکسی این گونه نیستند.

شهردار اراک ادامه داد: البته درصورت بروز تخلف راهکار قانونی ان را گذاشته‌ایم، یا به مسئولان خط اطلاع دهند یا به کیوسک‌های تاکسیرانی مراجعه کنند یا با سامانه 137 که یک روز در هفته را شخصا به سوالات و مشکلات رسیدگی می‌کنم اطلاع دهند.

با این حال، مادر 57 ساله اراکی با انتقاد از وضعیت قیمت تاکسی در اراک به خبرنگار تسنیم گفت: مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها به چه معنایی است زیرا هیچ نظارتی برهیچ قیمتی وجود ندارد و هیچ جایی زیر 1000 تومان نمی‌توان رفت و وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند سوار نشو با اتوبوس برو.

وی ادامه داد: مگر باید شکایت کرد تا مسائل حل شود؟ بهتر است پس سازمان تاکسیرانی را جمع کنند همین کیوسک‌های شکایت باقی بماند، هر چند مگر شهروندان چقدر زمان دارند که بخواهند وقت خود را روزها صرف یک شکایت برای گرانفروشی یک تاکسیدار بکنند؟ این وظیفه تاکسیرانی است که چنان با اقتدار و قانونمند رفتار کند که کسی جرات نکند غیرقانونی پولی از مردم بگیرد.

مرد میانسال 45 ساله از ساکنان شهر اراک نیز از وضعیت موجود ابراز گلایه شدات و به خبرنگار تسنیم گفت: هر ساله این بساطی است که برپا می‌شود و رانندگان تاسکی یک ماه به عید قیمت را خودسرانه بالا می‌برند، سکوت تاکسیرانی هم مهر تاییدی براین کا غیرقانونی آنهاست و این قیمت بعد از عید در قانون نانوشته رانندگان تاکسی و خواب عجیب تاکسیرانی به قیمت مصوب نانوشته تبدیل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتراض هم که می‌کنیم با برخورد بد و زننده رانندگان تاکسی و متلک‌های پی در پی انها روبرو می‌شویم، هرچند مسئولان می‌گویند به مسئول خط بگویید من هم می‌گویم بیایید ببینید مسئول خط خودش چه می‌کند و چقدر از درگیری و دعواهای اتفاق افتاده منشاش همین مسئولان خط هستند.

دختر جوان 25 ساله اراکی نیز از این وضعیت گلایه داشته و به خبرنگار تسنیم گفت: ترجیح می‌دهم بیشتر از تاکسی استفاده کنم ولی این روزها تاکسی دارها و شخصی‌ها برسر بالابردن قیمت‌ها کورس رقابتی گذاشته‌اند این وضعیتی است که شب‌ها بدتر هم می‌شود، تاکسی‌ها به دنبال دربست می‌گردند و مسافر سوار نمی‌کنند شخصی‌ها هم با قیمت خودشان مسافرکشی می‌کنند.

در این آشفته‌بازار قیمت‌های تاکسی و خواب سنگین و غفلت عجیب و سکوت معنادار تاکسیرانی که مهرتاییدی بر تخلف بارز و آشکار رانندگان تاکسی است باید دید مدیریت شهری در اراک چه وقتی بیدار شده و تصمیم به سروسامان دادن وضعیت آشفته بازار تاکسی‌ها می‌کند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها