حبس ۲ ماهه مردم روستاهای پز الیگودرز/ اینجا خبری از "نان‌ و آب " نیست

حبس ۲ ماهه مردم روستاهای پز الیگودرز/ اینجا خبری از "نان‌ و آب " نیست

روزهای پایانی سال است خیابان‌های شهر مملو از تردد و ازدحام مردمی است که می‌خواهند مایحتاج شب عید خود را تأمین کنند؛ این روزها پیاده‌روها و خیابان‌های شلوغ شهر حکایت‌گر گذر زمان برای شروع یک سال جدید را دارد اما از شلوغی بازار شهر فاصله می‌گیریم و سری به روستاهای دورافتاده شهرستان الیگودرز می‌زنیم روستاهایی که طعم تلخ محرومیت را همچنان باید تا لحظات پایانی سال 95 بچشند.

اینجا سایه محرومیت همچنان بر سر مردم سنگینی می‌کند و مردم روزهایشان را با سکوت سرد زمستانی سپری می‌کند، اینجا نبود "راه" و " برق" همچنان دغدغه مردم است و چشم‌هایی همچنان پشت راه مسدود شده روستاهای پز الیگودرز به انتظار مانده‌اند.

یکی از بانوان روستای پز الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: وضعیت جاده روستای ما خراب و زجرآور است هر لحظه باید نگران باشیم که اتفاقی برای کسی نیفتند.

مسدودی دو ماهه راه روستاهای پز الیگودرز

وی می‌افزاید: نزدیک به دو ماه است که راه دسترسی روستای ما مسدود شده و در این مدت چند مریض و زن باردار داشتیم که برای نجات جان آن‌ها هلی کوپتر به منطقه اعزام شد.

این بانوی الیگودرزی عنوان می‌کند: راه دسترسی حدود 20 روستا همین جاده است که اکنون خراب‌ شده است و با هر بارندگی جاده رانش پیداکرده و مسدود می‌شود.

وی بیان می‌کند: هیچ‌گونه تردد وسیله نقلیه‌ای در این جاده انجام نمی‌شود و هنوز اهالی این روستاها خریدی برای ایام نوروز نداشته‌اند از طرفی آذوقه‌ای که چند ماه قبل ذخیره داشتیم تمام‌شده است و حتی آرد بسیار کمی برای پخت نان داریم و کسی دادمان نمی‌رسد.

تلف شدن حیوانات در گِل‌ و لای جاده

این بانوی الیگودرزی می‌گوید: وضعیت این جاده آن‌چنان خراب است که تاکنون هفت الاغ از این روستاها در گِل و لای جاده مانده و تلف‌ شده‌اند.

وی می‌افزاید: متأسفانه وضعیت برق روستایمان نیز خراب است و چون باطری خورشیدی ضعیف است با خاموشی برق مواجهیم و زندگی برایمان سخت شده است.

حسنی یکی از جوانان روستای پز الیگودرز نیز این‌گونه مشکلاتشان را شرح داد: من دانشجو هستم و برای تعطیلات نوروز با سختی و مشقت زیاد خود را به روستا رساندم البته به خاطر مشکلاتی که در رفت و آمد وجود دارد چند سالی است که به روستا نیامده بودم.

نبود امکانات اولیه در روستاهای پز الیگودرز

این پسر جوان الیگودرزی می‌افزاید: مردم در اینجا مشکلاتی زیاد دارند اما این توقع وجود دارد که به روستا برگردیم د رحالی‌که واقعاً امکانات اولیه در اینجا وجود ندارد و بعد از اتمام تحصیل به این روستا برنمی‌گردم و استاندار لرستان و فرماندار شهرستان درخواست داریم حداقل مشکلات را برای دیگران حل کنند.

وی عنوان می‌کند: اکنون تمام دغدغه‌ام این است که بعد از ایام نوروز چگونه می‌خواهم به دانشگاه برگردیم، مسافت طولانی است و جاده همچنان خراب.

خداداد حسنی دهیار روستای پز الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به مسدود شدن دوماهه راه دسترسی روستاهای پز الیگودرز اشاره می‌کند و می‌گوید: رانش کوه سبب شده تا راه ارتباطی روستاهای پز الیگودرز پس از گذشته دو ماه همچنان مسدود باشد.

وی می‌افزاید: با توجه به بارش‌های اخیر و گِل بودن این جاده لودری که برای بازگشایی مسیر آمد نتوانست از آن عبور کند که برگشت.

لزوم شن‌ریزی جاده روستاهای پز

دهیار روستای پز الیگودرز به پیگیری‌های مکرر خود برای بازگشایی این مسیر اشاره‌کرده و عنوان می‌کند: مسئولان مربوطه گفتند برای رفع مشکل این مسیر کمپرسی فرستاده می‌شود تا شن‌ریزی انجام شود اما هنوز خبری از آمدن کمپرسی نیز نشده است.

وی بیان می‌کند: این جاده دو ماه است که مسدود شده تنها یک روز بازگشایی شد اما بلافاصله مسدود شد به‌طوری‌که قبل از مسدود شدن تنها دو نیسان توانستند با کمک زنجیر چرخ از این مسیر عبور کنند و دیگر تردد هیچ وسیله نقلیه‌ای انجام نشد.

بارش باران و رانش‌های پی‌درپی جاده

حسنی می‌گوید: در بازدیدی که مهرماه امسال مسئولان از این جاده انجام دادند بنا شد قسمت رانشی این جاده را به سمت کوه تغییر دهند تا دیگر رانش نکند اما به دلیل بارش باران دیگر این کار انجام نشد.

وی به نامناسب بودن وضعیت این جاده اشاره‌کرده و می‌افزاید: وضعیت جاده خیلی بد است به‌طوری‌که چند الاغ برای رد شدن از آن در گل‌ولای فرورفتند و تلف شدند.

دهیار روستای پز الیگودرز به دغدغه و مشکلات مردم برای تأمین مایحتاج اولیه خود اشاره می‌کند و می‌افزاید: از مسئولان درخواست می‌شود حداقل شن‌ریزی در این محور داشته باشند تا در خردادماه که بارش‌ها کم می‌شود و می‌توان آن را تغییر داد، مردم به‌صورت موقت تردد داشته باشند.

لزوم پیگیری مسئولان برای برقراری راه موقت

حسنی رفع مشکل جاده پز را در احداث یک تونل می‌داند و می‌گوید: اگر مسئولان درصدد رفع مشکل این جاده بودند می‌توانستند سالی یک قسمت از آن را درست کنند تا مشکل حل شود اکنون‌که رفع مشکل آن زمان است بر است حداقل راه موقت را بازکنند.

وی مشکل دیگر اهالی این منطقه را خاموشی‌های مکرر برق عنوان می‌کند و عنوان می‌کند: برق روستاهای این منطقه از طریق باطری خورشیدی تأمین می‌شود که متأسفانه مدت بسیار زیادی است که به دلیل ضعیف بودن باتری‌های خورشیدی مردم با خاموشی‌های مکرر مواجه‌اند.

ضعیف بودن باطری خورشیدی و خاموشی‌های مکرر برق روستا

دهیار روستای پز الیگودرز بیان می‌کند: عمر مفید این باتری‌ها پنج سال بوده که تمام‌ شده است و مردم از این خاموشی‌های مکرر زجر می‌کشند؛ مردم در مصرف برق صرفه‌جویی بسیار زیادی می‌کنند تا ساعات بیشتری برق داشته باشند به‌طوری‌که گاهی که می‌خواهند از تلویزیون اخباری را رصد کنند برق خانه را خاموش می‌کنند تا باطری خالی نشود.

وی می‌گوید: برای تعویض باتری‌های خورشیدی نیز پیگیری‌های زیادی با اداره برق الیگودرز و استان انجام دادم که مسئولان می‌گویند سیستم داریم چون اشترک ندارید اقدام نمی‌شود درحالی‌که اگر آن‌ها اقدام کنند بنده از همه ساکنان روستا هزینه کنتور را دریافت می‌کنم تا این مشکل برطرف شود اما متأسفانه هیچ اقدامی نمی‌کنند.

با توجه با روزهای پایانی سال و نیاز مردم به تأمین مایحتاج شب عید لازم است مسئولان هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای مردمی که در روستاهای خود حبس شده‌اند می‌اندیشند تا چراغ خانه‌شان بیش از این خاموش نباشد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها