پنجشنبه آخر سال و برگزاری رسم ماندگار "عید درگذشتگان" در ایلام‌

پنجشنبه آخر سال و برگزاری رسم ماندگار "عید درگذشتگان" در ایلام‌

صدای گریه با صوت حمد و سوره در فضای آرامستان پیچیده است، بی تابی آنان که تازه عزیزی را از دست داده‌اند نمایان است، از دختری جوان که برای رفتن مادر گریه می‌کند تا پدری داغدار که در سوگ فرزند پزشکش بی تابی می‌کند.

امروز که به عید مردگان و درگذشتگان در ایلام مرسوم است، سنتی دیرینه است که مردم بر مزار عزیزان از دست رفته خود حضور پیدا می‌کنند و بر مزار آنها به یاد روزهای گذشته هفت سین پهن می‌کنند و برایشان فاتحه و قرآن می‌خوانند.

امروز را به گریه و بی تابی و دعا برای آمرزش عزیزان از دست رفته خود می‌گذرانند و با دلی سبک به استقبال بهار و فصل رویش می‌روند، رسمی زیبا است که عزیزان سفر کرده خود را از یاد نمی‌برند.

سبزه‌هایی را مردم ایلام بر مزار عزیزان سفر کرده خود می‌چینند تا روز سیزدهم فروردین سال جدید باقی می‌ماند و سپس آن را به آب می‌سپارند.

ایلامیان مانند مردم بسیاری از مناطق کشور می‌خواهند که درگذشتگان خود را در جشن سال نو سهیم کنند و همین سبب می‌شود که محبت‌های قدیم خود را نشان دهد و در بین خانواده‌ها صفایی ویژه ایجاد شود.

اقوام همراه با یکدیگر این رسم را برگزار می‌کنند و پس از بازگشت به منازل خود از انواع شیرینی‌ها و حلواهای محلی برای شادی روح عزیزان سفر کرده خود خیرات می‌دهند.

به غروب که نزدیک می‌شویم قبرستان نیز کم کم خالی می‌شود و در گوشه و کنار آن چراغ‌هایی روشن باقی می‌ماند، سبزه‌های به جای مانده بر آرامستان نوید فرا رسیدن سال نو را می‌دهد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها