انجام فعالیت‌های تشخیصی و شناسنامه‌ای برای جانوران سمی در موسسه رازی

انجام فعالیت‌های تشخیصی و شناسنامه‌ای برای جانوران سمی در موسسه رازی

رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به فعالیت‌های تشخیصی جانوران سمی در این موسسه گفت: نمونه‌های مختلف جانوران سمی از داخل و خارج کشور به این بخش ارسال شده و پس از آنالیز و بررسی، نتیجه به مراکز ارسالی اعلام می‌شود.

دکتر ناصر محمدپور به فعالیت‌های تشخیصی بخش جانوران سمی این موسسه اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه آزمایشگاه‌های مرجع انواع جانوران سمی از جمله مارها، عقرب‌ها و بندپایان در این بخش وجود دارد، نمونه این جانوران از نقاط مختلف کشور و گاها خارج از کشور به این بخش منتقل و پس از بررسی و شناسایی این نمونه‌ها، به صورت شناسنامه‌ای، گونه های سمی آنان مشخص می‌شود.

وی با اشاره به انجام تشخیص سموم در این بخش گفت: نمونه‌های مختلف از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، گمرک و حتی خارج از کشور برای تشخیص نوع سم طبیعی به این بخش ارسال و آنالیزهای لازم بر روی آن انجام می‌شود که در نهایت پس از تشخیص نوع سم، در قالب برگه‌های آنالیز به مراکز ارسال کننده اعلام می‌شود.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی با بیان اینکه تشخیص نوع پادزهرها نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در این بخش انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از ارسال نمونه‌های مختلف به این بخش و انجام آنالیزهای لازم، مشخص می‌شود که این پادزهرها توانایی خنثی‌سازی چه نوع سموم و با چه اندازه پوشش‌دهی را دارند، این امر نیز در قالب فرمت‌های استاندارد و برگه آنالیز به مراکز ارسال‌کننده اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: طبقه‌بندی نمونه‌های جانوران سمی نیز به عهده این بخش بوده و نوع گونه و زیرمجموعه‌های آن به صورت بایوسیستماتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دکتر محمدپور تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت‌های وسیعی در بخش تشخیص در حال انجام است که تکنیک‌های مولکولی ابداع و در کنار تکنیک‌های مورفولوژیک به کار گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر تحقیقات روی مباحث ژنتیکی، آنزیمی و هورمونی در حال انجام است که با انطباق آن با مباحث مورفولوژیک انجام و در تشخیص و بایوسیستماتیک از آن استفاده می‌شود.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های آموزشی بخش جانوران سمی موسسه اظهار کرد: آموزش نحوه مدیریت مصدومین ناشی از گزش جانوران سمی و درمان آن‌ها از جمله اقداماتی است که به درخواست دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها، توسط این بخش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا کارگاه‌های آموزشی چند روزه برای پزشکانی که در بخش اورژانس بیمارستان‌ها مستقر هستند نیز برگزار می‌شود، افزود: شناسایی نوع گزش، نحوه برخورد با مصدومی که دچار گزش شده و نحوه درمان و تجویز پادزهر توسط این افراد به کادر درمانی آموزش داده می‌شود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها