طرح تثبیت شن‌های روان در ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه بورالان ماکو اجر می‌شود

طرح تثبیت شن‌های روان در ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه بورالان ماکو اجر می‌شود

رحمان وهاب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به حوزه‌های آبخیز استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در استان 27 حوزه ّآبخیز بزرگ به مساحت 3 میلیون و 300 هزار هکتار وجود دارد که مجموعه این حوزه‌ها در محدوده 4 حوزه آبریز اصلی واقع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی مساحت حوزه آبریز دریاچه ارومیه را 53 درصد شامل یک میلیون و 749 هزار هکتار خواند و گفت: 37 درصد از حوزه آبریز استان را حوزه آبخیز ارس تشکیل می‌دهد که مساحت آن برابر با 1 میلیون و 221 هزار هکتار است.

وی افزود: حوزه آبریز زاب 9 درصد و حوزه آبریز سفید رود یک درصد از حوزه‌های آبخیز استان آذربایجان غربی را تشکیل می‌دهند.

وهاب‌زاده خاطرنشان کرد: اقدامات مطالعاتی 32.2 درصد از مساحت کل حوزه‌های آبخیز استان شامل 976 هزار و 782 هکتار انجام شده و در 19.7 درصد مساحت کل حوزه‌های آبخیز استان به مساحت 597 هزار و 687 هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: در شمالی‌ترین نقطه استان به نام بورالان ماکو به سبب مشخصات خاص جغرافیایی منطقه و بهره‌برداری‌های بی‌رویه در دامنه کوه آرارات مشرف به خاک ایران پدیده شن‌های روان ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: طرح تثبیت شن‌های روان و ساماندهی منطقه بورالان به مساحت 12 هزار و 500 هکتار با حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها