روزانه ۱۲۰ مأموریت به اورژانس آذربایجان شرقی محول می‌شود

روزبه رجایی ظهر امروز با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در سال گذشته اظهار کرد: با توجه به تجربه سال‌های گذشته، اکیپ‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان از ساعت 12 روز سه‌شنبه تا ساعت 12 روز چهارشنبه در آماده‌باش خواهند بود.

روزانه ۱۲۰ مأموریت به اورژانس آذربایجان شرقی محول می‌شود

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان شرقی افزود: با توجه به حادثه ساختمان پلاسکو کمپینی با عنوان "نه به مواد محترقه خطرساز به احترام شهدای آتش‌نشان و حفظ سلامتی خود" راه‌اندازی شد که با استقبال عمومی نیز همراه بود و امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب، تعداد مصدومین چهارشنبه آخر سال کاهش پیدا کند.

رجایی در مورد آمار مصدومین چهارشنبه آخر سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته از ساعت 12 روز سه شنبه تا ساعت 12 روز چهارشنبه، 312 مورد مصدومیت ثبت شد که نیمی از آن مربوط به مصدومیت از ناحیه چشم بوده است. اما خوشبختانه مصدوم قطع عضو یا فوت نداشته‌ایم. امسال نیز علاوه بر اورژانس‌های پیش بیمارستانی، اورژانس‌های بیمارستانی نیز به این مرکز سپرده‌شده است و در روز تعیین‌شده ارائه خدمات انجام می‌شود. توصیه می‌کنیم در این روزها و ساعات، بانوان باردار و بیمارانی که دچار مشکلات قلبی هستند حدالامکان در محل‌های شلوغ رفت‌وآمد نکنند.

وی افزود: طبق روال سال‌های گذشته، طرح امداد نوروزی از 25 اسفندماه آغاز و 14 فروردین‌ماه به اتمام می‌رسد. در حال حاضر میانگین عمر آمبولانس‌های اورژانس بین 7 تا 8 سال است اما امیدواریم با پلاک گذاری و ورود آمبولانس‌های خریداری‌شده به ناوگان مدیریت حوادث، این مشکل نیز حل شود.

روزبه رجایی در مورد نوسازی اورژانس‌های بیمارستانی نیز گفت: ازجمله بیمارستان‌های پر مراجعه در تبریز، بیمارستان‌های امام رضا (ع)، بیمارستان شهدا، بیمارستان سینا و ... هستند که سال گذشته اورژانس جدید بیمارستان سینا را افتتاح کردیم و در حال فعالیت است. اورژانس‌های سایر بیمارستان‌ها نیز در حال نو سازی است. در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و شهدا نیز برخی نارضایتی‌ها وجود دارد که با توجه به اقبال مردم برای استفاده از بیمارستان‌های دولتی، این مساله طبیعی است اما تلاش می‌کنیم این مشکل نیز رفع شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان افزود: ما مقام سوم کشوری را در حوزه کارگروه حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل کسب کرده‌ایم. هرچند این مقام برای ما رضایت‌بخش نیست اما تا جایی که می‌توانستیم کارکرده‌ایم و مشکلاتی مانند فضای فیزیکی و... وجود دارد که با حل این مشکلات به رده‌های بالاتر هم خواهیم رسید.

وی با اشاره به فعالیت اورژانس هوایی و موتوری در تبریز گفت: فعالیت اورژانس هوایی در استان از مردادماه سال 93 آغازشده است. اورژانس موتوری نیز از آبان 93 در حال فعالیت است و در این مدت برای بهبود کیفیت خدمات تلاش کرده‌ایم. از سال 93 تاکنون در حوزه اورژانس هوایی 187 مأموریت با همکاری پایگاه هوایی تبریز انجام‌شده که 95 مورد از آن مربوط به مأموریت‌های سال 95 است. همچنین ما از سال 94 برای اولین بار بیماران سکته مغزی را با اورژانس هوایی منتقل می‌کنیم.

رجایی افزود: اورژانس موتوری که بعد از تهران در تبریز ایجادشده، از آغاز فعالیت تاکنون 4000 مأموریت داشته است. با توجه به بار ترافیک در کلان‌شهرها و کوچه‌های صعب‌العبور که امکان تردد آمبولانس ندارد اورژانس موتوری ایجادشده است. میانگین حضور اورژانس موتوری درصحنه، حدود 6 دقیقه است. میانگین حضور آمبولانس درصحنه نیز حدود 10 دقیقه است. بااین‌حال پس از حضور اورژانس موتوری تنها 15 درصد از حوادث منجر به درخواست آمبولانس می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی در مورد تجهیز و توسعه ناوگان اورژانس گفت: ما در سال 93، 13 پایگاه اورژانس در اختیار داشتیم که در انتظار تجهیزات و نیروی انسانی بودند اما در حال حاضر این آمار به 8 مورد رسیده است و امیدواریم این مسئله با نوسازی ناوگان آمبولانس حل شود. ما بیشتر تلاش می‌کنیم در سطح تبریز، اورژانس‌ها را تجهیز کنیم. شرایط اورژانس جاده‌ای ما بهتر از استانداردها است. طبق استاندارد ما باید در هر 40 کیلومتر یک پایگاه داشته باشیم اما میانگین فاصله بین اورژانس‌های جاده‌ای ما 30 کیلومتر است. که این مسئله نیز موجب تسریع در امر خدمت‌رسانی می‌شود. بر همین اساس در سال 96 به دنبال افزایش پایگاه‌های اورژانس در تبریز هستیم.

رجایی در پایان خاطرنشان کرد: به‌صورت روزانه حدود 120 مأموریت به اورژانس محول می‌شود که ممکن است در چند مورد از این مأموریت‌ها نیز مشکلاتی وجود داشته باشد. شماره تلفن 1590 آماده دریافت شکایات و انتقادات شهروندان عزیز است. این سامانه به‌صورت روزانه رصد می‌شود تا هر چه سریع‌تر مشکلات موجود برطرف شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها