۱۲ هکتار به سطح گلخانه‌های استان سمنان اضافه شد

حسین اصغری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با فراهم کردن زیرساخت‌ها و تلاش کشاورزان فعالیت‌های خوبی در بخش کشاورزی انجام‌گرفته و در حوزه فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، توسعه گلخانه‌ها در اولویت قرار دارد.

۱۲ هکتار به سطح گلخانه‌های استان سمنان اضافه شد

وی با بیان اینکه امسال 12.3 هکتار به سطح گلخانه‌های استان سمنان اضافه‌شده است افزود: مهم‌ترین اولویت سازمان جهاد کشاورزی این استان، استفاده بهینه از منابع آبی است و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی استان و بحران کم‌آبی کمک شایانی به بخش کشاورزی در زمینه مدیریت منابع آب می‌کند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان میزان اشتغال و مدیریت بهینه منابع در سطوح مختلف را از دیگر مزایای کشت‌های گلخانه‌ای دانست و گفت: در گلخانه‌ها محیط کنترل‌شده‌ای برای تولید محصول در خارج از فصل داریم و می‌توانیم بازار مصرف را در شرایط مختلف مدیریت کنیم که این مسائل بر اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای و توجه به گلخانه‌ها می‌افزاید.

وی با اشاره به مباحث مرتبط با توسعه مکانیزاسیون خاطرنشان کرد: اقتصادی بودن تولید مهم‌ترین چالش ما در بخش کشاورزی است و باید به هر شیوه ممکن هزینه تولید را پایین بیاوریم؛ با توجه به شرایط اقتصادی امروز، استفاده از نیروی کارگری بالا برای کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نیست و استفاده از نیروی کارگری اجازه فعالیت سریع و دقیق را به بهره‌برداران نمی‌دهد.

اصغری تصریح کرد: به همین دلیل با استفاده از خطوط چهارگانه اعتباری مکانیزاسیون توانستیم ضریب مکانیزاسیون را به 1/85 درصد برسانیم.

وی گفت: طرح مکانیزاسیون از سال 92 آغازشده و خط چهارم آن نیز در سال 95 در اختیار بهره‌برداران قرارگرفته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده برای جذب این اعتبار را کاهش سود تسهیلات عنوان کرد و بیان داشت: تسهیلات مکانیزاسیون با کمترین حد سود در کشور با نرخ 15 درصد در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

اصغری اظهار داشت: نظارت ویژه‌ای بر کیفیت ماشین‌آلات و ادوات داخلی انجام‌شده تا بهره‌برداران با آرامش خاطر از این محصولات استفاده کنند و سبدی از انواع ادوات مختلف (زراعی باغی دام) در اختیار بهره‌برداران قرارگرفته است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای توسعه کشت و تولید دانه‌های روغنی افزود: باید بتوانیم کالاهای اساسی موردنیاز را در کشور تولید کنیم، دانه‌های روغنی در تناوب با محصولات عمده‌ای مانند غلات قرار می‌گیرند و ازنظر تولید پایدار در کشاورزی حائز اهمیت هستند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی فعالیت‌های کشاورزی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: استان سمنان با شرایط نامناسب اقلیمی و آب‌وخاک دست‌به‌گریبان است و باید توجه ویژه‌ای به در اختیار قرار دادن گونه‌های مقاوم به شوری و خشکی خاک داشته باشیم.

اصغری با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده جهاد کشاورزی در این زمینه یادآور شد: بیش از 5 هزار تن بذر گواهی‌شده یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان مختلف استان قرارگرفته تا بتوانیم از منابع پایه بهترین استفاده را انجام دهیم.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های جهاد کشاورزی را استفاده از نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی در نظر دارد با استفاده از کارشناسان خبره‌ای که در بخش کشاورزی وجود دارند به آموزش‌های لازم به بهره‌برداران بپردازد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها