هویت معماری اسلامی در روستاها و شهرها زنده شود

هویت معماری اسلامی در روستاها و شهرها زنده شود

آیت‌الله علی خاتمی امروز در کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران-زنجان اظهار داشت: مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در مورد روند ساخت و ساز احساس مسئولیت و ابراز نگرانی کنند چرا که اثرگذاری آنها از شهرداری و راه و شهرسازی نیز بیشتر است.

وی روند توسعه شهرک‌های جدید را نامطلوب خواند و گفت: در برهه‌ای از زمان برای ایجاد مسکن برای افراد بی‌سرپناه ایجاد می‌شود در حالی که سرپناه یک موضوع ابتدایی است و می‌تواند شامل یک کانکس نیز شود اما مسکن به عنوان محل سکونت و آرامش افراد دائمی است.

امام جمعه زنجان به ایجاد مکان‌هایی چشم‌نواز در حوزه شهرسازی و ایجاد شهرک‌های جدید تاکید کرد و افزود: در ساخت و سازهای جدید شهری خبری از همگونی و هماهنگی نیست و سیما و منظر خوبی به چشم نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه معماری و شهرسازی عصر جدید دچار بیماری شده است، ابراز کرد: وقتی کارکرد ساختمان‌ها به دلیل فرسودگی پایین بیاید این موضوع یک بیماری است و باید علاج شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه 80 درصد ساختمان‌های لندن اجاره‌ای و تحت مالکیت شهرداری است، بیان کرد: در برخی کشورها به جای خواباندن سرمایه در زمین و ملک، سرمایه‌های خود را در راستای رونق اقتصادی به گردش درمی‌آورند.

وی با اشاره به اینکه برخی از بناها دارای ارزش هنری و تاریخی هستند، تصریح کرد: احیای بناها بعد از تخریب کار عاقلانه‌ای نیست و میراث فرهنگی باید از اینگونه اقدامات جلوگیری کند.

امام جمعه زنجان با تأکید بر افزایش مطالعه و ارتقای سطح فنی مهندسان جوان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی باید از طریق علم و منطق زنگ خطر را در حوزه ساختمان‌سازی و شهرسازی به صدا درآورد و این روش به استانهای دیگر نیز منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه معماری اسلامی تعریف و مدل خاص خود را دارد، عنوان کرد: فرهنگ، سلوک و سبک زندگی مردم در معماری هر کشوری دخالت دارد و چارچوب‌های حلال و حرام و اصول ثابت معماری بیرون و خارج از خانه از ویژگی‌های معماری اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای ارتقای بهره‌وری و ارزآوری را مهم خواند و گفت: معماری یکی از مقوله‌هایی است که سبب حفظ فرهنگ می‌شود و رابط بین نسل امروز و هویت فرهنگی است.

وی با ابراز نگرانی از رخنه هویت معماری بی در و پیکر غربی در روستاها ابراز کرد: روستاییان با عنوان مقاوم‌سازی خانه‌ها وام‌هایی از بنیاد مسکن دریافت می‌کنند در حالی که ساختمان‌های جدید از هویت معماری ایرانی و اسلامی بی‌بهره هستند.

امام جمعه زنجان با تأکید بر حفظ بناهای قدیمی و مذهبی بیان کرد: در سالهای اخیر اقداماتی برای مرمت مساجد و بناهای تاریخی زنجان انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها