هشدار مولاوردی نسبت به کاهش نرخ ازدواج، ‌فرزند‌آوری و افزایش طلاق

هشدار مولاوردی نسبت به کاهش نرخ ازدواج، ‌فرزند‌آوری و افزایش طلاق

شهیندخت مولاوردی امروز در جلسه هم‌اندیشی دختران جوان با اشاره به قرارگیری در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر اظهار داشت: ابتدا و انتهای امسال با نام مبارک ایشان مطهر شده است.

وی با اشاره به اینکه باید این فرصت را برای پرداختن مضاعف به چالش‌های حوزه بانوان غنیمت شمرد، ابراز کرد: باید برای تبیین عملکرد، دستاوردها، بیان موانع و چالش‌هایی که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب فاصله انداخته است، از این مناسبت‌های حائز اهمیت به خوبی استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بازخوانی عملکرد‌های گذشته را مهم خواند و گفت: باید برنامه‌های پیش رو برای دستیابی به اهداف و اصول مشترک ارائه شود.

یک سوم جمعیت کشور جوان است

وی با اشاره به اینکه سنین 15 تا 29 سال به عنوان جمعیت جوان در کشور تعریف شده است، ابراز کرد: یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که نیمی از آن دختران هستند و این وضعیت منحصر به فردی برای 30 سال آینده کشور است.

مولاوردی بیان کرد: براساس نظر جامعه شناسان و اقتصاددانان برخورداری از این جمعیت جوان یک فرصتی است که باید آن را دریابیم و اگر آن را از دست دهیم این فرصت طلایی به تهدید تبدیل می‌شود و در سال‌هالی اخیر چندان توجهی به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه از دست دادن این فرصت‌ها بر طبق نظر کارشناسان به جای سود جمعیتی دچار بار جمعیتی با انواع تبعات و آسیب‌ها می‌شویم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: برخی از کشورها به جمعیت سالمندی رسیدند و این فرصت را از دست دادند و با سیاست‌ها و تدابیر مختلف در تلاش برای اجرای برنامه‌های جبران جمعیت از دست داده هستند.

وی با اشاره به اینکه معاون رئیس جمهور در امور زنان مانند برخی دیگر از معاونت‌ها دارای سازمان نیست، بیان کرد: نمی‌توان انتظار عملکردهای یک وزارتخانه را از امور بانوان و خانواده داشت و ما با شناسایی ظرفیت‌های موجود و ایجاد هماهنگی بین آنها بخش‌های دولتی، غیردولتی، ملی و محلی، بین‌المللی، حوزوی و دانشگاهی به اقدام فوری در حوزه آسیب‌های موجود می‌پردازیم.

لزوم بیان واقعیت در آسیب‌های اجتماعی

مولاوردی به ایجاد حساسیت در افکار عمومی برای جلب مشارکت حداکثری برای برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های زنان و خانواده تأکید کرد و گفت: دود آسیب‌های حوزه زنان و خانواده به چشم جامعه می‌رود و باید به بیان واقعیت‌ها پرداخت و سیاست انکار و سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها جوابگو نیست.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در عالی‌ترین سطح نظام مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: این موضوع هر شش ماه یک بار در حضور مقام معظم رهبری از طرف کارگزاران نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تعیین شاخص‌های فوق‌العاده برای موضوع آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: یک عزم ملی برای پرداختن به این موضوع ایجاد شده که خود را در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 هم نشان داد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری عدم هماهنگی و پیگیری را دلیل اثربخش نبودن فعالیت‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کردند، ابراز کرد: امیدواریم این موضوع در سال 96 با جدیت و هماهنگی بیشتر ادامه یاید.

مولاوردی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در وضعیت تثبیت در شورای نگهبان به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: حوزه زنان و خانواده نیز در راستای تفاوت‌های ایجاد شده در برنامه ششم در دو قالب مورد توجه قرار گرفته که یک قالب آن ارائه لوایح دولت و کسب اجازه از مجلس و قالب دوم برنامه‌هایی است که دولت باید آنها را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه در قالب نخست دولت 35 لایحه در قالب ماده‌های مختلف به مجلس ارائه کرده که مجلس آن را به بررسی گذاشت، ابراز کرد: سند برنامه ششم قرار است که از طرف دولت ابلاغ شود.

شاخص‌سازی حوزه زنان با رویکرد عدالت جنسی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده شاخص‌سازی برای بالندگی خانواده را مهم خواند و گفت: برای این منظور ستاد ملی زن و خانواده تشکیل شده که فراقوه‌ای است و در چارچوب رویکرد عدالت جنسی این شاخص‌ها تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آخرین سند به امضا رسیده در حوزه زنان که جایگزین سند توسعه هزاره شد نیز عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: در این سند توانمندسازی زنان مطرح شده بود که در اسناد به امضا رسیده برای 15 سال آینده نیز برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان مورد تعهد کشورها قرار گرفته است.

مولاوردی با اشاره به اینکه سازمان ملل عدم بومی‌سازی شاخص‌های سند توسعه هزاره را یکی از ایرادات آن دانسته است، عنوان کرد: در سند توسعه پایدار به این نتیجه رسیدند که بومی‌سازی اسناد را بر عهده کشورها قرار دهند.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است و از طرف دولت تقسیم کار انجام شده اما از طرف سایر قوا حرکتی را شاهد نبودیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده کاهش نرخ ازدواج، کاهش نرخ فرزند‌آوری و افزایش طلاق را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ارتباط تنگاتنگی بین این آسیب‌ها و فقر اقتصادی و فرهنگی و بیکاری در جامعه وجود دارد و رابطه بین نهاد دین، خانواده، فرهنگ و اقتصاد متقابل است.

وی تصور مواجه با یک پدیده تک عاملی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را نگاهی ساده‌بینانه خواند و گفت: وضعیت موجود بسیار پیچیده است و نیازمند عزم ملی و اقدامات چند وجهی است.

درونزایی و کارآفرینی مولفه مهم اقتصاد مقاومتی

مولاوردی با اشاره به شعار سال 95 یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ابراز کرد: این موضوع باید در سالهای بعد نیز مورد توجه قرار گیرد و درون‌زایی یکی از پنج مولفه مهم ستاد اقتصاد مقاومتی بود که معنای دقیق آن کارآفرینی است.

وی دهه آینده را عصر تکنولوژی خواند و گفت: بازار کار نیز متأثر از تکنولوژی است و دانش و فناوری در سیاست‌ها و برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت 320 شرکت دانش‌بنیان با حضور زنان بیان کرد: ریاست 17 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان بر عهده زنان است و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دختران و بانوان از این طریق‌ها انجام می‌شود.

وی به ایجاد توازن در نقش همسری و مادری بانوان و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر کشش نیروی کار به سمت شغل‌های غیردولتی و کارآفرینی است.

گسترش فاطمه‌شناسی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

مولاوردی فاطمه‌شناسی را از موضوعات مهم در شکل‌گیری فرهنگ جامعه عنوان کرد و افزود: الگوبرداری از زندگی و سیره حضرت فاطمه (س) در کارگروه تعمیق باورهای دینی با محوریت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه جوانان امروز به سمت الگوهای غربی صادراتی سوق داده شدند، بیان کرد: این موارد در نتیجه تهاجم فرهنگی و نقشه‌های دشمنان به وجود آمده است.

رتبه دوم ایران در مصرف لوازم آرایشی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ‌‌تصریح کرد: کشور ایران رتبه دوم جهان در استفاده از لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده است که باید با الگوگیری از سیره حضرت فاطمه (س) هویت‌بخشی را به جوانان جامعه در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به تفاوت‌های زنان و مردان، به ایجاد عدالت جنسی با توجه به ویژگی‌های ذاتی و طبیعی افراد تأکید کرد و افزود: دادن برچسب فمنیستی به فعالیت‌های زنان انگی نادرست است و برخی می‌خواهند با این برچسب‌ها تلاش‌های زنان را ابتر بگذارند.

مولاوردی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: هنوز ابعاد و آسیب‌های طلاق عاطفی در جامعه به درستی درک نشده است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد مطالبات مردم در سفرهای استانی مربوط به حوزه اشتغال است، ابراز کرد: نباید زنان، کار را فدای خانواده کنند و در عین حال نباید هیچ زنی به دلیل جنسیت از کار عقب بماند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • زاهدی
    0

    پیامها زیاد است اما درباره ازدواج مسؤولین ومجلس وپولداران همه باید فکرکنند . خصوصا پولداران این پولی که جمع کرده برای بارحساب قیامت سنگین شود میگذارند باید دوش شان را ازحساب قیامت تخفیف کنند به فقیر وفقرا وبی چاره ها کمک کنند وزنگی انها را اداره کنند. خیلی ازجوانها ونوجوانها بخاطردسترس نبودن خرج زندگی ازدواج نمیکنندولامحاله مرتکب معصیت می شوند ازطریق غیر شرعی وقت گزران میکنند. مسؤولین هراستان باید ازاین مسئله بررسی کنند وبه این بیچاره ها کمک کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها