مرگ سالانه سه میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا

منابع آلاینده هوا به دو قسمت منابع خانگی و منابع بیرونی تقسیم می‌شود که هر دو در مجموع یکی از مهمترین عوامل مرگ در جهان هستند البته منابع بیرونی آلودگی هوا به‌تنهایی باعث مرگ سالانه سه میلیون نفر در سراسر جهان می‌شوند.

مرگ سالانه سه میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از معضلات بزرگ شهرها و به‌خصوص کلان‌شهرهاست. سالانه مبالغ بسیار زیادی توسط دولت‌ها برای جبران اثرات ناشی از آلودگی هوا صرف می‌شود. این اثرات از سه جنبه قابل بررسی هستند. یکی بیماری‌های تنفسی، دوم تخریب ناشی از باران اسیدی و سوم گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است.

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، منابع آلاینده هوا به دو قسمت منابع خانگی و منابع بیرونی تقسیم می‌شود که هر دو در مجموع یکی از مهمترین عوامل مرگ در جهان هستند. طبق این گزارش، از هر ۹ مورد مرگ در جهان، یک مورد به علت آلودگی هوا بوده است.

اگرچه تقریبا تمامی گروه‌های سنی و طبقات اجتماعی در معرض آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن قرار می‌گیرند اما میزان این آلایندگی‌ها در مناطق جغرافیایی تا حدودی متفاوت است. طبق این گزارش شهروندان آفریقا، آسیا و به‌خصوص خاورمیانه بیشتر از بقیه کشورها در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا تنها اثر مخرب اقتصادی این پدیده خطرناک نیست. طبق گزارشات (National Acid Precipitation Assessment) NAPA، (برنامه ارزیابی بارش اسیدی)، آلودگی هوا سالانه باعث بارش باران‌های اسیدی در سراسر جهان می‌شود و خسارت‌های زیادی ناشی از خوردگی و... بر جای می‌گذارد. بر اساس مطالب مطرح‌شده در کتابچه تحلیل داده‌های شناسایی خودروهای بیش‌آلاینده، عامل اصلی باران‌های اسیدی، آلاینده‌های دی‌اکسیدگوگرد و ناکس در هوا است و از تاثیرات باران‌های اسیدی می‌توان به اسیدی کردن خاک، اسیدی کردن منابع آب، از بین رفتن جنگل‌ها و خوردگی مصالح ساختمان‌ها اشاره کرد.

اثر بعدی آلودگی هوا مربوط به ازدیاد گازهای گلخانه‌ای مثل دی‌اکسیدکربن است که یکی از محصولات عمده احتراق است. وجود این گازها در اتمسفر موجب جذب تشعشعات ساطع شده از سطح زمین می‌شود و بدین ترتیب گرمای زمین به‌سختی از اتمسفر خارج و موجب افزایش دمای اتمسفر می‌شود. نتیجه این افزایش دما تغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب‌های آزاد است.

منبع: ایسنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها