گیاهان دارویی مذکور در قرآن مورد غفلت واقع شده‌اند

گیاهان دارویی مذکور در قرآن مورد غفلت واقع شده‌اند

عبدالمالک احمد ادریس، استاد دانشگاه سودان در اولین همایش بین‎المللی مطالعات میان‎رشته‎ای قرآن کریم که امروز با حضور اندیشمندان مطالعات اسلامی داخلی و بین‎المللی در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران برگزار شد، مقاله خود را با عنوان «بعض النباتات الطبیه المذکوره فی القرآن الکریم؛ برخی گیاهان ذکر شده در قرآن کریم» ارائه داد.

وی با اشاره به هدف از تحقیق این مقاله گفت: هدف این تحقیق بیان ضرورت توجه به قرآن در درمان و پیشگیری از بیماری‎ها و همچنین استفاده از آیات قرآن در زمینه های علمی و مطالعات معاصر است. مهم‎ترین نتیجه این است که موارد درمانی که درباره گیاهان دارویی 1400 سال گذشته در قرآن بیان شده است، هم اکنون در مطالعات علمی ثابت شده است که نشان می‌دهد گیاهان دارویی قرآنی می‌تواند به تنهایی چندین بیماری را درمان کند.

احمد ادریس با اشاره به اینکه نتایج پژوهشهای علمی پزشکی در واقع توضیح‎دهنده نقش درمانی گیاهان قرآنی است، افزود: این امر نشاندهند این است که قرآن معجزه علمی دارد.

استاد دانشگاه سودان با بیان اینکه مسلمانان با بررسی آیات قرآن کریم و تطبیق آن با پژوهشهای علمی قادر خواهند بود پیشگامی را در مباحث درمانی بر عهده بگیرند، گفت: این مطلب به نوبه خود می‌تواند زمینه گرایش به دین اسلام را برای محققین و حتی سایر اقشار مردم در اقصا نقاط دنیا فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیاتی از قرآن پس از ذکر اقسام گیاهان دارویی، انسانها را دعوت به تفکر و شکر می‎کند، اظهار کرد: خداوند متعال در آیاتی از قرآن زمانی که نام برخی گیاهان دارویی را بیان می‎کند، مردم را دعوت به تفکر و شکر می‌کند مثل آیه «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبان‏؛ پس کدامین نعمتهای خداوند را تکذیب می‌کنید» و نیز می‌فرماید «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏».

احمد ادریس با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن متعال گیاه را منبع اصلی تغذیه بشر و پیشگیری بیماری‎ها قرار داده است، افزود: متأسفانه به خاطر غفلت مسلمانان در دین و عدم تدبر در قرآن و عدم مطابقت آیات قرآن با واقعیات زندگی، از آیاتی که درباره گیاهان دارویی در قرآن بیان شده است غفلت کردیم و به سوی داروهای شیمیایی رفتیم که چه بسا اثرات منفی در آینده فرد دارند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن اسم برخی گیاهان مانند پیاز، انار، انگور، زیتون و سیب ذکر شده است، اظهار کرد: در قرآن گیاهان به دو دسته تقسیم شدند: برخی از لحاظ رتبه و درجه بالاتر هستند و برخی در حد نو مثل کافور هستند. این مسأله نشان می‌دهد قرآن کریم برای اولین بار به تقسیم‎بندی گیاهان دارویی پرداخته است و گیاهانی که در سطح رتبه نام برده شده اند، دارای فوائد غذایی و پزشکی هستند که در درمان بیماری بیشتر به کار گرفته می‌شود.

احمد ادریس افزود: گیاهانی که در چند جای قرآن نام برده شده‎اند برای معالجه بیماری‎ها به کار گرفته می‌شود و اثرات مناسب‎تری دارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها