منطقه آزاد توسعه چابهار را نامتوازن و یک سویه کرده است

شهرداد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار توسعه را در چابهار نامتوازن و یک‌سویه کرده و با الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری توسعه نامتوازن را تشدید هم می‌کند.

منطقه آزاد توسعه چابهار را نامتوازن و یک سویه کرده است

یونس حقانی اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار تاکنون آن‌طور که باید عمل نکرده و به‌ جای آنکه یار شهر باشد به بار شهر تبدیل شده است. در حالی منطقه آزاد چابهار با جمعیتی حدود 3 تا 4 هزار نفر با بودجه سالانه 600 میلیارد تومان اداره می‌شود که شهر چابهار با جمعیتی بیش‌ از 112 هزار نفر با سرانه 300 هزار تومان به ازای هر نفر و بودجه سالانه 26 میلیارد تومان اداره می‌شود.

وی افزود: در اکثر شهرهایی که منطقه آزاد دارند یا منطقه کاملاً از شهر جداست و از شهر فاصله دارد و یا به شهر چسبیده و جزو شهر است؛ اما در چابهار دور تا دور منطقه آزاد فنس کشیده شده و در ظاهر و باطن شهر و منطقه کاملاً جدای از هم هستند.

شهردادر چابهار تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار توسعه را در بندر چابهار یک‌سویه و نامتوزان کرده، سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری در شهر چابهار ندارند و همه آن‌ها در منطقه آزاد متمرکز شده‌‍‌اند؛ قراردادهای بین‌المللی در منطقه آزاد امضاء می‌شود و صرفاً در آن محدوده باقی می‌ماند.

حقانی ادامه داد: البته به سرمایه‌گذاران حق می‌دهیم، زمانی که می‌بینند منطقه آزاد معافیت‌ها و مشوق‌هایی دارد، قاعدتاً متمایل به شهر نمی‌شوند؛ سرمایه‌گذاران زیادی هستند که قبلاً در شهر آمده‌اند و حالا نادم و پشیمانند؛ ما برای نگه‌داشتن این سرمایه‌گذاران، تا حد توان مشوق دادیم و آن‌ها را از عوارض شهرداری معاف کردیم، با این وجود آن‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری در شهر ندارند.

شهردار چابهار با اشاره به لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار، گفت: این لایحه آن‌طور که بیان شده، به ضرر شهر است و توسعه نامتوازن را به شکل سرسام آوری افزایش می‌دهد؛ در صورتی که بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار ملحق شوند، عملاً دیگر برای شهر، ساحلی باقی نمی‌ماند و دو ظرفیت اقتصادی شهر هم در اختیار منطقه آزاد قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد توسعه اتفاق بیفتد باید کل شهر چابهار به منطقه آزاد ملحق شود، در واقع حق مردم شهر چابهار است که به منطقه آزاد ملحق و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند؛ شهر هم‌اکنون به‌ خاطر منطقه آزاد با معضلات بسیاری که شاخص‌‌ترین آن حاشیه‌نشینی سرسام‌آور است، دست و پنجه نرم می‌کند؛ منطقه آزاد بهتر است به خود بیاید.

منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها