اصلاح‌طلبان از ریاست جمهوری سردار سلیمانی حمایت می‌کنند؟

الهه کولایی گفت: آقای حجاریان در واقع به تعهد و مسئولیتی اشاره کرده است که همه کسانی که برای دفاع از مردم و منافع آن ها تلاش می کنند، نمی توانند به اولویت آن بی توجه باشند.

اصلاح‌طلبان از ریاست جمهوری سردار سلیمانی حمایت می‌کنند؟

اصلاح طلبان تحت لوای بهترین فرمانده نظامی که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند، خواهند رفت. این را سعید حجاریان تحلیل گر اصلاح طلب می گوید. آن هم درست وقتی که ایده رئیس جمهور نظامی از ذهن اصولگرایان خارج شده و مدتی است که از ضرورت این امر سخن نمی گویند.

گمانه رئیس جمهور نظامی چند ماه قبل و اول بار از سوی محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس طرح شد. دیگر چهره های اصولگرا نیز از این ایده استقبال کرده و فهرستی از سیاسیون با سابقه نظامی مورد توجه رسانه های قرار گرفت. از محمد باقر قالیباف گرفته محسن رضایی. تامل روی هیچ کدام از این نام ها اما به اندازه سردار قاسم سلیمانی نبود. او قبلا پیشنهاد اصولگرایان برای ورود به عرصه انتخابات و سیاست داخلی را رد کرده و گفته بود که ترجیح می دهد سرباز انقلاب باشد اما اکنون هم شرایط کشور تفاوت کرده و هم شرایط منطقه و دنیا.

با وجود این تغییر شرایط اما مدتی است که اصولگرایان موفقیت در انتخابات 1400 از مسیر رئیس جمهور نظامی را رها کرده و سرگرم فعالیت های سیاسی و تهیه فهرست برای انتخابات 98 شده اند. همین موضوع هم اظهارات اخیر سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح طلب را قابل توجه تر می کند. او در گفت وگویی با خبرگزای تسنیم گفته است: « پراگماتیسم یعنی عمل به مقتضیات زمان و سیاست‌ورزی در دایره ممکنات. من درباره سال 1400 فکر نمی‌کنم زیرا در ایران، برنامه بلندمدت شش‌ماهه است! لذا معتقدم تا 1400 راه درازی در پیش داریم. فرض کنیم، طی این مدت ائتلافی علیه ایران شکل بگیرد و خدای ناکرده به ما حمله نظامی بشود. آنگاه قاعدتاً اصلاح‌طلبان مانند هر فرد میهن‌دوست دیگری تحت لوای بهترین فرمانده نظامی -که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند- خواهند رفت.»

این چهره شاخص اصلاح طلبی که اخیر با مصاحبه های خود مدام ساز شرکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات و عبور از اصلاح طلبی را زده بود، اکنون طوری صحبت می کند که گویی اساسا کار به انتخابات 1400 نخواهد کشید!

تنها حجاریان نیست که احتمال حمله نظامی به ایران را می دهد و برخی دیگر از اصلاح طلبان نیز همین تحلیل را دارند. به عنوان مثال الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «آقای حجاریان به درستی به یکی از تهدیدهای جدی علیه کشورمان اشاره کرده اند. تهدیدی که در طول چهل سال گذشته و برخی اوقات با شدت و گاه تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی با ضعف مطرح بوده است».

وی افزود: «این تهدید امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است. تحولاتی که در سال های اخیر از یک سو در امریکا و از سوی دیگر در سطح منطقه رخ داده و به ویژه در روابط رو به گسترش اسرائیل و عربستان قابل مشاهد است، از جمله دلایل جدی بودن این تهدید است. همچنین می توان شکل گیری این ائتلاف در سطح منطقه را به آثار برجام و احتمال دگرگونی موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران مربوط کرد».

سعید حجاریان در گفت و گوی اخیر خود بدترین پیشآمد ممکن برای کشور یعنی مورد حمله نظامی قرار گرفتن را متصور شده و رویکرد اصلاح طلبان در آن شرایط فرضی را نیز بیان کرده است. به گفته او اصلاح طلبان در چنان شرایطی در کنار دیگر نیروهای حافظ میهن خواهند بود و تحت لوای فرمانده ای توانمند قرار خواهند گرفت. این اظهارات او حداقل در شرایط موجود که خبری از حمله نظامی نیست رنگ و بوی حمایت از گمانه رئیس جمهور نظامی را دارد. تاکید حجاریان بر «بهترین فرمانده نظامی» یادآور محبوب ترین چهره نظامی موجود یعنی سردار سلیمانی است و جالب اینکه دیگر اصلاح طلبان نیز این برداشت از اظهارات حجاریان را نادرست نمی دانند.

کولایی با تاکید بر اینکه «اصلاح طلبان وظیفه و هدف خود را دفاع از منافع مردم و مصالح کشور قرار داده اند» گفت: « اصلاح طلبان به سلسله مراتب این نیازها توجه دارند و به طور طبیعی اولین وظیفه آنان در زمانی که موضوع امنیت ، اعمال فشار بیرونی و یا حتی مساله حمله مطرح باشد، قرار گرفتن در کنار دیگر نیروهای ملی و مذهبی برای دفاع از این آب وخاک و نظام خواهد بود».

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: «آقای حجاریان در واقع به تعهد و مسئولیتی اشاره کرده است که همه کسانی که برای دفاع از مردم و منافع آن ها تلاش می کنند، نمی توانند به اولویت آن بی توجه باشند. البته که همه امکانات در کشور از جمله تلاش های اصلاح طلبان باید بر این محور قرار گیرد که اجازه وقوع چنین رفتاری داده نشود و با تقویت مسیرهای دیپلماتیک و حتی ائتلاف سازی و مبادله سازی، با هوشیاری و تدبیر از وارد آمدن چنین آسیب خانمان سوزی به کشور جلوگیری شود. اما اگر چنین اتفاقی افتد روشن است که اصلاح طلبان نیز اولویت فعالیت های خود به دفاع از کشور و منافع مردم و مصالح عمومی اختصاص خواهند داد».

وی در پاسخ به اینکه آیا اظهارات سعید حجاریان را می توان نوعی حمایت از گمانه رئیس جمهور نظامی و گزینه اصلی آن یعنی سردار سلیمانی دانست، گفت: «به هر حال ایشان (سردار سلیمانی ) شایستگی خود را در امر دفاع اثبات کرده است».

منبع: نامه نیوز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها