ایران از کاهش تولید اوپک معاف شد؟ /زنگنه:نیازی به معافیت نداریم، ایران تولید را کاهش نمی‌دهد /دیدارهای جداگانه وزیر انرژی روسیه با زنگنه و الفالح/روسیه تا ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش می‌دهد

 ایران ، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید نفت معاف شدند، این خبر را رویترز اعلام کرده است.

ایران از کاهش تولید اوپک معاف شد؟ /زنگنه:نیازی به معافیت نداریم، ایران تولید را کاهش نمی‌دهد /دیدارهای جداگانه وزیر انرژی روسیه با زنگنه و الفالح/روسیه تا ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش می‌دهد

به گزارش خبر فوری ، اجلاس وزارتی اوپک این بار در شرایطی برگزار می‌شود که بازار جهانی نفت حالا کم کم مزه تحریم نفتی ایران را در کام خود احساس می کند .

این تنها تحریم ایران نیست که کام بازار جهانی نفت را تلخ کرده است، دخالت آمریکا در اوپک موجودیت این سازمان که در میانسالی به سر می برد را با خطری جدی روبرو کرده است .

هر چند قطر اعلام کرده درخواست جدایی اش از این سازمان ربطی به سمائل سیاسی ندارد و اتفاقا به دلیل آنکه حرفی برای گفتن در این سازمان ندارد، خواستار خداحافظی است اما تحرکات آمریکا و عربستان به خوبی نشان می دهد تداوم این روند موجودیت ائوپک را با علامت سئوال بزرگی مواجه خواهد ساخت.

روزها سخت‌تری در پیش است ؟

اگر مساله اوپک در شرایط کنونی و بدون نگاه به آینده مبهم آن مورد بررسی قرار گیرد، انچه رخ داد نفع ایران را به همراه داشته است . زنگنه در دو روز گذشته در مصاحبه با رسانه های بین المللی تاکید کرد که کاهش تولید حتی یک بشکه نفت خط قرمز ایران است و حالا ان طور که رویترز اعلام کرده است خبری از کاهش نخواهد بود.

آمریکا درباره هرگونه کاهش تولیدی که از سوی اعضای اوپک موافقت شود نگران بوده و از این واهمه دارد که این اقدام به همراه تحریم‌ها علیه ایران، عرضه را محدود کرده و باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت و آسیب دیدن مصرف کنندگان آمریکایی شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با نشان دادن نگرانی شدید خود برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا را روز چهارشنبه برای گفت وگو با خالد الفالح به وین فرستاد.

با این حال اوپک بررسی کاهش تولید به میزان ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را در دستور کار بررسی قرار داد و تاخیر در اعلام تصمیم قیمت جهانی نفت را نیز با کاهش مواجه کرد.کاهش تولید با هدف مدیریت بازار و پیشگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت رد دستور کار قرار دارد.

آن گونه که خبرهای رسیده نشان می دهد کاهش تولید اتفاق می افتد و داستان تنها به اوپک محدود نمی شود . عصر امورز غیر اوپکی ها به رهبری نواک، وزیر انرژی روسیه با اوپکی ها وارد مذاکره می شوند تا روشن شود که میزان توافق چقدر است .

نواک قبل از حضور در وین با پوتین، رایزنی کرده است . حالا بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که اوپک نه در معرض آزمون برای چگونگی رفتار با یکی از مهمترین اعضا و بنیانگذاران، یعنی ایران که در معرض امتحانی در باب ماندگاری موجودیت یا تن دادن به عدم موجودیت است .

اهمیت فوق العاده ایران در بازار جهانی و موجودیت و ماندگاری اوپک از سوی دیگر این اجلاس را زیر ذره بین رسانه ها و تحلیلگران بین المللی قرار داده است.

نکته اما این است که بیژن زنگنه در پی انتشار خبر معافیت ایران از کاهش سهم تولید اوپک گفته است:«تاعصر صبر کنید که جلسات تمام شود. ایران نیازی به اسثنا شدن و معافیت ندارد. ما سهمیه تولیدمان را کاهش نمی‌دهیم.»

دیدارهای جداگانه نواک با زنگنه و الفالح پیش از نشست اوپک

به گزارش فارس خبرگزاری تاس به نقل از منابع آگاه خبر داد وزیر انرژی روسیه در آستانه نشست اعضای اوپک در وین برای دومین روز، با وزیر نفت ایران و وزیر نفت عربستان به صورت جداگانه نشست های دوجانبه ای خواهد داشت.

به گزارش فارس، به گفته منبع آگاه، اعضای اوپک روز پنج شنبه بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند اما پیش از تصمیم گیری برای رقم دقیق کاهش تولید، منتظر تعهد روسیه نسبت به کاهش تولید هستند.

به همین منظور، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برای صحبت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سن پترزبروگ رفته است. نواک امروز برای مذاکره مجدد با اعضای اوپک به وین باز می گردد.

سخنگوی کرملین مذاکرات پوتین و نوآک را تایید کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در این رابطه به خبرنگاران گفت: «ما هنوز می خواهیم روسیه تا حد امکان تولید را کاهش دهد.»

نمایندگان اوپک می گویند اگر روسیه با کاهش 150 هزار بشکه در روز موافقت کند، اوپک تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهد اما اگر با 250 هزار بشکه در روز موافقت کند، رقم کاهش به 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

گفته می شود اعضای اوپک امروز مذاکرات را پیش از ورود به نشست با تولیدکنندگان غیراوپکی ازسرگرفته اند.

منبع آگاه خبر دادند؛ روسیه تا ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش می‌دهد/قیمت بالا رفت

روز جمعه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، پس از مذاکره با پوتین، در مورد اوپک، دوباره به وین بازگشت و اعلام کرد کشورش به دنبال رسیدن به توافقی با اوپک برای کاهش تولیدات است.
به گزارش مهر به نقل از رویترز، در شرایطی که اعضای اوپک در انتظارند روسیه را با خود در کاهش تولیدات همراه کنند، روز جمعه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، پس از مذاکره با پوتین، در مورد اوپک، دوباره به وین بازگشت و اعلام کرد کشورش به دنبال رسیدن به توافقی با اوپک برای کاهش تولیدات است.

یک منبع آگاه از وزارت انرژی روسیه خبر داد که مسکو آماده است کاهش تولیدی حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز داشته باشد، این درحالیست که قبلا اعلام شده بود روسیه بیش از ۱۵۰ بشکه در روز تولید خود را کاهش نخواهد داد.

نمایندگان اوپک درحال فشار آوردن به روسیه برای کاهش تولید ۲۵۰ هزار بشکه در روز هستند.

انتشار این اخبار باعث شد قیمت‌های نفت سقوط امروز خود را جبران کنند و نفت برنت توانست تا ساعت ۱۵:۱۵ به وقت تهران با ۳۳ سنت یا ۰.۵۵ درصد افزایش، به هر بشکه ۶۰.۳۹ دلار برسد.

مذاکرات امروز اوپک درحالی ادامه دار شده است که خبرهایی از دو منبع آگاه حاکی از این است که اصرار ایران برای دریافت معافیت از این کاهش تولید باعث شده است مذاکرات طولانی‌تر شود و کشورها هنوز منتظر موافقت عربستان سعودی با این امر هستند.

وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفالح گفت که مطمئن نیست بتوانند به توافقی دست پیدا کنند.

منبع: خبرآنلاین

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها