طراحی 100 اپلیکیشن ویژه زندگی سالم/ تمرکز بر خطرسنجی برای جلوگیری از مرگ زودرس

طراحی 100 اپلیکیشن ویژه زندگی سالم/ تمرکز بر خطرسنجی برای جلوگیری از مرگ زودرس

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از طراحی 100 اپلیکشین مخصوص زندگی سالم در کنار ارائه خدمات اموزشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علت مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای توسعه سافته و در حال توسعه محسوب می شود. در برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در جمهور اسلامی ایران (ایراپن) یازده اصل کلی برای خود مراقبتی و پیشگیری و کنترل بیماری‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

با همکاری مشترک دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، این برنامه ملی برای دسترسی بهتر و تسهیل جذب مخاطب در قالب یک نرم‌افزار موبایل برای سیستم عامل اندروید و ‌ios پیاده‌سازی شده است.

این نرم افزار موبایل با قابلیت‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد در ابتدا احتمال خظر ابتلا به بیماری‌های قلبی را برای کاربران مختلف از طریق یک تست علمی و دقیق محاسبه می‌کند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده از تست، برنامه‌ای اجرایی به کاربران پیشنهاد خواهد داد.

رعایت نکات موجود در این نرم‌افزار موبایل می‌تواند به پیشگیری از ابتلای بیماری‌های قلبی،‌عروقی و مغزی و سرطان کمک کرده و در صورت ابتلا در زمینه کنترل این گونه بیماری ها همراه کاربران باشد.

در این ارزیابی 4 رنگ مختلف شامل رنگ سبز احتمال خطر کمتر از 10 درصد، رنگ زرد احتمال خطر بین 10 تا 19 درصد،‌رنگ نارنجی احتمال خطر بین 20 تا 29 درصد و رنگ قرمز احتمال خطر بیش از 30 درصد را برای میزان خطر ابتلا به سکته‌های قلبی در نظر گرفته شده است.

این نرم افزار علاوه بر بخش ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی شامل بخش های محتوایی برای آموزش سلامت همچون ارزیابی خطر بیماری‌های قلب یو عروقس،‌پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات،‌پیشگیری و کنترل سرطان،‌ تغذیه سالم، پیشگیری و کنترل فشارخون بالا، پیشگیری و کنترل دیابت،‌پیشگیری از کم تحرکی،‌پیشگیری و کنترل چربی بالای خون،‌پیشگیری و کنترل مصرف الکل،‌پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم است.

به گزارش ایسنا، دکتر رفیعی فر مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار موبایل "راهنمای خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان" با بیان اینکه جلوگیری از بروز مرگ‌ومیر بین افراد داری فاکتور خطر متوسط نیاز به مدیریت نوین خدمات سلامت و تمرکز بر خطرسنجی دارد، گفت: در مراکز بهداشت و درمان و خدمات سلامت در قالب برنامه تحول سلامت آماده اجرای برنامه های مختلف برای جلوگیری از مرگ‌های زودرس هستیم.

وی افزود: متاسفانه در ایران 2 برابر استاندارد جهانی مصرف نمک و سالیانه 10 هزار میلیارد تومان مصرف سیگار داریم که در واقع 30 هزار میلیارد تومان هزینه مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار است.

رفیعی‌فر بابیان اینکه در پی کمکبه مردم برای افزایش پارامترهای زندگی سالم هستیم و باید ارتباط با مردم را افزایش دهیم، ، اظهار کرد: علاوه‌بر ارائه خدمات اموزشی، 100 اپلیکشین مخصوص زندگی سالم طراحی شده است که نرم‌افزار راهنمای خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان یکی از آنها است.

وی ادامه داد: همچنین سال آینده پویش ملی خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد و سعی می کنیم راه های زندگی سالم به خصوص از طریق 4 عامل تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات و دوری از الکل را در اختیار مردم قرار دهیم تا تحول درسبک زندگی ایجاد و میانگین سلامت جامعه افزایش یابد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها