حسینی شاهرودی: بسته‌های حمایتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به مردم داده شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار گرفته تا آنها از بین کالاهای موجود و فروشگاه‌های هدف خرید کنند.

حسینی شاهرودی: بسته‌های حمایتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به مردم داده شود

حسن حسینی شاهرودی با بیان این‌که «دولت قرار بود ارائه‌ بسته‌های حمایتی را تا آخر آبان‌ماه اجرایی کند»، اظهار کرد: یکبار برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دادن یارانه را امتحان کردیم که جواب لازم کسب نشد، لذا این‌بار هم اعطای بسته حمایتی تنها یک مسکن ضعیف است که همان تجربه گذشته را تکرار می‌کنیم.

وی در عین حال گفت: البته با توجه به تورم افسارگسیخته این اعداد و ارقام اعلام شده برای بسته‌های حمایتی هم مسکن خوبی برای جامعه محسوب نمی‌شود، باید حرکتی انجام داد که تورم ناخواسته تحمیل شده به مردم کاهش پیدا کند. تورمی که به صورت اسمی ناشی از افزایش نرخ ارزی است که ارتباطی به نرخ کالا ندارد، چون بیش از ۸۰ درصد کالاها بدون وابستگی به نرخ ارز تولید می‌شود و طبیعتا نباید نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «باید نظارت بر بازار تقویت شود»، ادامه داد: ابزارهای نظارتی و سامانه‌های مختلفی برای تنظیم بازار وجود دارد که نتوانستیم از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم. اکنون جامعیتی در حوزه کنترل، نرخ‌گذاری، تنظیم بازار، حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به خوبی وجود ندارد و این باعث حضور پررنگ دلالان شده است. امیدواریم اراده کافی به وجود آید.

حسینی شاهرودی در ادامه با بیان این‌که «بسته‌های حمایتی باید در قالب کالا به مردم داده شود»، اظهار کرد: کالابرگ به شکل الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها از بین کالاهای موجود و فروشگاه‌های هدف انتخاب کنند آن هم فروشگاه‌های دولتی، زنجیره‌ای، خصوصی و یا غیردولتی که امکان نظارت و کنترل وجود دارد. باید این کارها برای جلوگیری از رانت انجام شود کما این‌که رانت همواره وجود دارد، چون رانت‌خواران به دنبال روزنه‌ای هستند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس اضافه کرد: یکی از روزنه‌ها برای رانت‌خواران چند نرخی شدن نرخ ارز است. کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان در فرآیند تولید قرار می‌گیرد، چراکه وقتی به دست مصرف کنندگان می‌رسد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند این یعنی این‌که ما نمی‌توانیم به راحتی فرآیند را کنترل کنیم و رانت‌خواران هم از همین مسیر وارد می‌شوند. باید کاری کرد که نرخ شناور جایگزین چند نرخی شدن قیمت ارز قرار گیرد و شاهد تک‌نرخی شدن ارز باشیم.

حسینی شاهرودی در پایان گفت: مقدار پولی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در هفت ماهه گذشته داده شده است اگر همان را بین ۸۰ میلیون جمعیت به صورت نقدی پرداخت می‌کردند یارانه افراد چهار یا پنج برابر می‌شد. این یعنی باید مسیری را انتخاب کرد که از رانت و فساد جلوگیری کند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها