آتش‌سوزی کالیفرنیا و استفاده از زندانیان بجای آتش‌نشان

اداره اصلاحات و توانبخشی کالیفرنیا اعلام کرده است که برای مهار آتش‌سوزی کالیفرنیا بیش از دو هزار زندانی داوطلب استفاده کرده است. ۵۸ تن از این زندانیان نوجوانان بزه‌کار زیر ۱۸ سال بودند.

آتش‌سوزی کالیفرنیا و استفاده از زندانیان بجای آتش‌نشان

اداره اصلاحات و توانبخشی کالیفرنیا (CDCR) مسئولیت اجرای سیستم‌های زندان و سیستم‌های حقوقی دولت در ایالت کالیفرنیا را بر عهده دارد و دفتر مرکزی آن در ساکرامنتو است.

این اداره در صفحه رسمی خود در توئیتر این مطلب را اعلام کرده است.

این اقدام مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ در حالی که برخی این اقدام را مثبت ارزیابی کردند که به واسطه آن حس مسئولیت‌پذیری و مفید بودن را در زندانیان زنده می‌کند، برخی دیگر آن را استثمار این افراد می‌دانند.

استفاده از زندانیان برای کارهای سخت از جمله مهار آتش امر تازه‌ای نیست. به عنوان مثال در دهه ۴۰ میلادی در بحبوحه جنگ جهانی دوم زندانیان جایگزین آتش‌نشانانی شدند که به جنگ رفته بودند.

در جریان آتش‌سوزی اخیر ۳۷۰۰ زن و مرد زندانی برای خاموش کردن آتش داوطلب بودند که نیمی از آنان به خدمت گرفته شدند. این افراد حدود یک سوم عملیات نجات را انجام داند. آنها در قبال این کار خود دستمزد دریافت کردند، با این حال میزان پایین این دستمزد یکی دیگر از دلایل مخالفان با این کار است.

به این زندانیان یک دلار در ازای هر ساعت کار و دو دلار اضافه به ازای هر روز کاری پرداخت شده است. این میزان پرداخت در حالی صورت گرفته است که طبق گزارش مقامات کالیفرنیا، برنامه آتش نشان ی زندانیان باعث می‌شود که سالانه ۹۰ میلیون دلار در بودجه آتش‌نشانی صرفه‌جویی شود.

با وجود کار دشوار و دستمزد کم، بسیاری از زندانیان از این مساله استقبال می‌کنند. برخی از آنان گفته‌اند که کمک به آتش‌نشانی این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا ساعاتی از روز را خارج از زندان به سر برند و از لحاظ روانی حال بهتری داشته باشند.

گفته می‌شود صدها هزار زندانی در سراسر ایالات متحده به کارهایی چون آتش نشانی، کار آشپزخانه، نظافت ادارادت خصوصی و حتی تدریس مشغولند. این زندانیان انجام می‌دهند هم سطح همکاران خود کار می‌کنند اما حقوق دریافتی آنها بسیار اندک و گاهی حدود ۲۰ سنت در ساعت است.

در جریان اعتصابات زندان در سال ۲۰۱۶، معترضان این عمل را به مثابه برده‌داری مدرن توصیف کردند. از آنجایی که درصد سیاه‌پوستان زندانی بیشتر از سفیدپوستان است برخی نیز آن را نوعی تبعیض نژادی خوانند.

در مقابل، مقامات زندان و سایر مدافعان استدلال می کنند که کار در دوران حبس می‌تواند به زندانیان کمک کند که تجربه کار در دنیای واقعی را به دست آورند.

همچنین برخی مطالعات بر روی زندانیان فدرال نشان داده است افرادی که به طور داوطلبانه در بیرون از زندان کار می‌کنند پس از آزادی ۲۴ درصد کمتر از سایرین به زندان بازمی‌گردند و ۱۴ درصد از آنان یک سال پس از پایان حبس خود به استخدام شرکت‌ها در می‌آیند.

مقامات زندان با وجود اینکه این برنامه را مفید می‌دانند، اما گفته‌اند قادر به پرداخت دستمزد بالاتر به زندانیان نیستند. بحث میان موافقان و مخالفان همچنان ادامه دارد.

منبع: یورو نیوز

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها