از روی دست هم عاشق می‌شویم/ وقتی ما شروع به راه رفتن کردیم روی قالی کرمان بودیم و شما روی موکت و پارکت

از روی دست هم عاشق می‌شویم/ وقتی ما شروع به راه رفتن کردیم روی قالی کرمان بودیم و شما روی موکت و پارکت

حامد عسگری در ابتدای برنامه «چشم شب روشن» درباره عِرق بومی گری و رگ و ریشه‌هایی از زادگاهش بم که در اکثر آثارش به چشم می‌خورد، گفت: «من زاده جغرافیایی هستم که به رغم اینکه طبیعت با مردمش نامهربان است و یک خشونت جغرافیایی در آن وجود دارد، اما مردمانش به این نتیجه رسیدند که در کنار نامهربانی طبیعت خودشان با هم مهربان باشند.

وقتی صدای باد در میان شاخه های نخل می پیچد، انسان شهری در این مواجهه فقط یک صدای وهم آور می‌شنود. اما ساکنان کویر برای این مواجهه یک مابه ازای ذهنی خلق کرده اند تا این صدا قابل تحمل شود. به خاطر همین اتفاقات لالاییها و افسانه‌ها خلق میشود و باورها و نشانه شناسی ها رخ میدهد و طبیعت را دلپذیر می‌کند. خاطرم هست بعد از زلزله بم یک خبرنگار خارجی از من درباره نگاه زیبایی شناسانه پرسید، به او گفتم وقتی ما شروع به راه رفتن کردیم روی قالی کرمان بودیم و شما روی موکت و پارکت.»


این شاعر در ادامه پیرامون ورود به حوزه نثر شاعرانه و داستان واره گفت: «سرزمین من سرزمین افسانهها و حکایتهاست. مادربزرگ من در تمام سالهای کودکی برای ما قصه می‌گفت در حالی که هیچ‌کدام تکراری نبودند. برای برنامه پیش از اذان ظهر شروع به قصه گویی کردم با موضوعات رزق حلال، احترام به والدین، شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم. شروع به روایت زندگیهایی کردم مثل مادر شهیدی که در بازار کرمان دستفروشی می‌کرد.»


عسگری درباره تفاوت غزل با ترانه گفت: «تفاوت این دو مانند تفاوت فوتبال و فوتسال است که هرکدام زیبایی ها و شگفتی های خودش را دارد. ترانه ساحت حس من و حیاط خلوت من است. گاهی اوقات حرف هایی هست که با تکنیک های زبانی غزل رنج می کشد، پس آن ها را در قالب ترانه می نشانم.»


همچنین عسگری درباره به کارگیری نشانه‌هایی نظیر خان و رعیت، باغ گردو و اسب سرکش گفت: «من از وقتی خودم را شناختم سعی کردم با عینک خودم به زندگی نگاه کنم. من از خودم می نویسم و نمی توانم غیر از این باشم. هرکدام از این نشانه‌ها یک کارکرد دارد و همین باعث شده فضا تکراری نشود.»


وی در پایان با بیان اینکه از پایتخت نشینی فرار میکند، گفت: «متاسفانه فضای مجازی دسترسها را آسان کرد اما بلایی سر ادبیات ما آورد و آن این است که از روی دست هم می نویسیم و از روی دست هم عاشق می‌شویم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها