تنش در دولت جمهوری چک

آندری بابیس، نخست وزیر جمهوری چک اتهام‌ها علیه خود در خصوص اخلال در تحقیقات مربوط به تقلب و کلاهبرداری را رد و تاکید کرد که استعفا نمی‌دهد.

تنش در دولت جمهوری چک

این در حالی است که یکی از هم‌پیمانان رده پایین‌تر حزب حاکم در دولت گفته که در حال بررسی ترک کابینه است و این تصمیم را بعد از انتشار صحبت‌های پسر بابیس که گفته بود پدرش سال گذشته از او خواسته برای عدم شرکت در بازجویی پلیس خود را پنهان کند، گرفته است .

این اعتراضات دو روز بعد از آن اتفاق می‌افتد که یک تظاهرات مشابه به منظور مطالبه استعفای این نخست وزیر میلیاردر جمهوری چک برگزار شد.

روز شنبه اعتراضات همراه با جشن‌های مربوط به سالگرد انقلاب مخملی ۱۹۸۹ برای سرنگونی دولت کمونیسیتی چک و اسلوواکی سابق همراه بود.

معترضان در میدان ونسسلاف در منطقه قدیمی شهر پراگ تجمع کردند و برخی شعار استعفا سر داده و بنرهایی به دست گرفتند که برروی آنها نوشته شده بود: « ما نخست وزیر تحت تعقیب نمی‌خواهیم» عده زیادی نیز برای یادبود انقلاب مخملی شمع روشن کردند و چند گروه موسیقی نیز در مرکز شهر به اجرای زنده پرداختد.

تنش در دولت جمهوری چک

احزاب مخالف دولت جمهوری چک تقاضای رای عدم اعتماد به کابینه بابیس را کرده‌اند که انتظار می‌رود روز جمعه این رای گیری برگزار شود.

حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات شریک حزب NAO متعلق به بابیس در دولت گفته می‌خواهند حمایتش را از دولت او بر دارد هر چند که یک منبع این حزب گفت: تعدادی از قانونگذارانش متمایل بر ماندن در دولت هستند.

بابیس با این حال از حمایت میلوش زمان، رئیس جمهوری چک برخوردار است.

زمان روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد وضعیت آرام شود.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: به بابیس در صورت روبرو شدن با رای عدم اعتماد شانس دیگری برای تشکیل کابینه خواهد داد.

پلیس سال گذشته بابیس و دو نفر از فرزندانش را متهم به تقلب کرده و اعلام کرد: آن‌ها حدود یک دهه پیش در اسناد مالکیت یکی از شرکت‌های متعلق به بابیس دستکاری کرده‌اند تا این شرکت واجد دریافت ۲ میلیون یورو کمک دولتی بشود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها