تنش در روابط ریاض - واشنگتن پس از اعمال معافیت چند کشور از تحریم‌های ایران

به تازگی گفته‌ها حاکی از آن هستند که مقامات سعودی با ابراز نگرانی خود در مورد وضعیت بازار جهانی نفت، مخالفت خود در مورد معافیت تحریم‌های نفتی ایران و خشم خود را از این تصمیم امریکا اعلام کرده‌اند .

تنش در روابط ریاض - واشنگتن پس از اعمال معافیت چند کشور از تحریم‌های ایران

ریاض به سرعت با تقاضای دونالدترامپ از عربستان سعودی در تابستان مبنی بر افزایش تولیدات نفت این کشور برای جایگزین کردن کاهش صادرات نفت از ایران موافقت کرده بود.

اما به گفته اوپک و منابع صنعتی، عربستان سعودی هشداری مقدم بر تغییر برنامه ترامپ برای اعمال معافیت‌هایی بر چند کشور که به جای به صفر رساندن صادرات رقیب اصلی ریاض موجب افزایش نفت خام ایران در بازار شد دریافت نکرده بود.

منابعی به رویترز گفته‌اند که عربستان سعودی ، خشمگین از این اقدام ایالات متحده آمریکا که نگرانی‌هایی در مورد تامین اضافی به وجود آورده است، اکنون در حال بررسی قطع کردن ارائه محصول به اوپک و متحدانش به مقدار تقریبا ۱.۴ میلیون بشکه در روز یا ۱.۵ درصد تامین موجودی جهانی است.

یک منبع علیرتبه در مورد سیاست‌های انرژی عربستان سعودی به رویترز گفت: سعودی‌ها از دست ترامپ بسیار عصبانی هستند. آن‌ها دیگر به ترامپ اعتماد نداشته و در آستانه قطع ارتباط هستند. سعودی‌ها به هیچ وجه با معافیت‌ها موافق نبودند.

واشنگتن گفته است که معافیت‌ها امتیازی انحصاری به متحدانی هستند که از ایران نفت خام وارد می‌کردند و برای جایگزین کردن منبع تامین‌کننده دیگری همگام با اعمال تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر با مشکلاتی مواجه بوده‌اند.

مایک پمپئو در پنجم نوامبر در این باره گفته بود: به صفر رساندن سریع صادرات نفت ایران بازار جهانی را دچار شوک می‌کرد و من نمیخواهم قیمت نفت را بالا ببرم.

یک منبع آمریکایی با دانش بر این موضوع گفت: سعودی‌ها ، خواه از قبل مطلع می‌شدند و خواه پس از اعلام معافیت‌ها در هر صورت در این مورد خشمگین می‌شدند.

یکی از مقامات وزارت امورخارجه آمریکا گفت: ما در مورد روابط دیپلماتیک مذاکره نمی‌کنیم.

همگام با اعمال فشار آمریکا بر ریاض در مورد روشن سازی کامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، تغییر رویه ایالات متحده آمریکا در جهت اعمال معافیت‌ها تنش میان ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مقامات در مورد موضع نفتی عربستان گفت: سعودی‌ها احساس می‌کنند که ترامپ به آن‌ها طعنه زده است. آن‌ها هر کاری برای افزایش مقدار نفتی که باید تامین کنند انجام دادند این فکر را در سر داشتند که واشنگتن برای تحریم‌های خیلی سخت علیه ایران اعمال فشار خواهد کرد و در مورد این که آمریکا تحریم‌های منعطف‌تری علیه ایران اعمال کند هیچ موافقتی نداشتند.

وزیر انرژی عربستان سعودی به درخواست رویترز برای اعلام نظر در این باره پاسخی نداد.

ریاض سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده را به سمت افزایش مقدار نفت تامینی تا حد یک میلیون بشکه در روزهدایت کرده است تا به این وسیله همگام با اعمال تحریم‌های آمریکا قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

به گفته یکی از منابع آشنا به مواضع سعودی‌ها محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که یکی از متحدان اصلی دولت ترامپ است، خواستار قیمت هشتاد دلار و یا بیشتر در اصلاحات اقتصادی خود است.

یکی از مقامات ارشد آشنا به منابع نفتی خلیج فارس که با موارد مورد بحث در اوپک در این باره گفت: معافیت‌ها به ویژه پس از تقاضای افزایش مقدار بازده کاملا غیر منتظره بودند.

دغدغه ریاض آن است که از مقدار اضافی موجود در بازار که در سال ۲۰۱۴ به افت قیمت نفت به کمتر از ۳۰دلار منجر شد جلوگیری کند.

وجود ابهاماتی در مورد میزان نفت تامین شده توسط ایران کار را برای عربستان سعودی در زمینه رسیدن به سطح مناسب تولیدات خود سخت کرده است، به ویژه آن‌که روسیه تولیدات خود را با شیب تندی افزایش داد و گفته است که تصمیم دارد در سال ۲۰۱۹ ان را افزایش دهد.

ممکن است عربستان سعودی مجبور شود تا روسیه را متقاعد کند که به هر اقدامی در زمینه قطع کردن منابع تامین کننده ملحق شود.

هشت کشور از جمله چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت‌های موقتی را دریافت کرده‌اند که آن‌ها را مجاز می‌کند تا به خرید نفت ایران ادمه دهند، اگرچه دولت آمریکا می‌گوید آن‌ها باید نشان بدهند که در راستای رساندن این واردات به صفر کار می‌کنند. انتظار می‌رود این معافیت‌ها ۱۸۰ روز دوام بیاورند، اگرچه قابل تمدید هستند. تصمیم برای صادر کردن معافیت‌ها موجب ایجاد شکافی میان حامیان ترامپ و متحدان محافظه‌کار شد.

دولت آمریکا همچنین به‌طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده بود تولیدشان را افزایش دهند اما به رقم مشخصی اشاره نشده بود. استیون منوچین - وزیر خزانه داری آمریکا - هشتم ماه مه، همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفت‌شان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

از سوی دیگر خالد فالح - وزیر صنعت، معدن و انرژی عربستان در آن زمان گفته بود: در واکنش به احتمال کاهش حجم نفت خام ایرانی در بازارهای بین‌المللی، پس از خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، ما آماده افزایش تولید نفت هستیم. ما با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان همکاری خواهیم کرد تا کمبودها را به پایین‌ترین حد برسانیم.

به همین شکل همکاری آمریکا و عربستان برای جبران خلاء احتمالی نفت ایران آغاز شد. تمایل عربستان به افزایش تولید در ظاهر برای حفظ تعادل در بازار نفت و در باطن برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های آمریکا بود. درواقع ترامپ می‌خواست نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند و برای این‌که متهم به از بین بردن تعادل در بازار جهانی نشود و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، از همراهان خود در اوپک خواسته تولید خود را افزایش دهند.

نکته جالب این بود که عربستان حتی با این‌که از سوی آمریکا مورد اهانت قرار گرفت، باز هم دست از خوش خدمتی برنداشت. به طوری‌که چندی پیش رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری درباره متحد نزدیک کشورش گفت، به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا "دو هفته" هم در قدرت دوام نمی‌آورد. بعد از این اظهار نظر، سعودی نه تنها شان خود را در برابر تحقیر آمریکا حفظ نکرد بلکه با چراغ سبز نشان دادن به خواسته‌های آمریکا در اوپک نشان داد، حتی در حد حفظ ظاهر در جهان هم رفتار دیپلماتیک ندارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها