پروژه‌های دریایی و بندری در هرمزگان به بهره‌برداری رسید

پروژه‌های دریایی و بندری در هرمزگان به بهره‌برداری رسید

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد سعیدنژاد در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهارداشت: برجام و پیامدهای آن در رونق بنادر کشور مؤثر بوده است.

وی بیان‌داشت: در 11 ماهه اخیر در بندر شهیدرجایی رشد 25 درصدی در زمینه صادرات مواد نفتی و غیر نفتی، رشد 34 درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی، رشد 51 درصدی در صادرات و رشد 35 درصدی جمعا در کانتینر و ترانشیپ را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: برجام و پیامدهای آن در رونق بنادر کشور مؤثر بوده و نقش بسزایی داشته که ترانشیپ برای ما به عنوان یک نقطه استراتژیک و راهبردی رشد فراوانی داشته و در سیاست‌های عمومی دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز با جدیت پیگیری شده است.

سعیدنژاد با بیان این که توسعه شبکه ارتباط بین بنادر کشور از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر است، خاطرنشان کرد: بندر شهیدرجایی باید یک بندر هاب در منطقه باشد و الزامات رسیدن به این جایگاه را باید فراهم کنیم.

وی تصریح‌کرد: بندر شهید رجایی باید به بنادر کوچک کشور برای رشد و توسعه کمک کرده و باعث رشد و تقویت آنها شود زیرا بنادر دیگر به دلیل موقعیت نمی‌توانند مستقیم جذب‌کننده باشند و باید به صورت ترانشیپ جذب کالا را انجام دهند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بندر شهیدرجایی به عنوان اصلی‌ترین بندر کشور روند رو به رشدی را تجربه کرده و آینده روشنی دارد و اعمال سیاست‌های تخفیفی برای به حداقل رساندن قیمت جابه‌جایی بین بنادر داخلی ارز برنامه‌های مدنظر این سازمان است تا بتوانیم روز به روز شاهد رشد ترانشیپ بیشتر بین بنادر در کشور باشیم.

وی اظهارداشت: بندر شهید رجایی با موقعیت استراتژیک باید به هاب کشور و منطقه تبدیل شود و تجهیزات ترمینال دو این بندر خریداری شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی بخشی از آن تا چهار ماه آینده وارد بندر شهیدرجایی می‌شود که این تجهیزات از بهترین برندها بوده و با توجه به اینکه پس از اجرای برجام خریداری شده است، قیمت بسیار ارزان و کیفیت خوبی دارد و به لحاظ هزینه از تجهیزات چینی که در آن زمان جزو گزینه‌ها بود، ارزان‌تر است.

سعید نژاد در پایان گفت: اقدامات لازم را برای خرید دو فروند بالگرد به منظور استفاده در حوزه ایمنی و نجات انجام داده‌ایم که از سال آینده به کار گرفته خواهند شد.

الله‌مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن تشریح پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شده در بندر شهید رجایی، اظهارداشت: احداث فاز یک پایانه لجستیک کالا و کانتینر شرکت سینا با ظرفیت 150 هزار TEUکانتینر و سرمایه‌گذاری 250 میلیارد ریال از جمله این پروژه‌ها بود که 130 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی بیان‌داشت: احداث مرکز خدمات آزمایشگاهی اقیانوس سبز با هزینه ساخت و تجهیزات 50 میلیارد ریالی و میزان اشتغال مستقیم 30 نفر از دیگر طرح‌های عمرانی حوزه سرمایه‌گذاری در بزرگترین بندر تجاری کشور است که با حضور مقامات کشوری و استانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای احداث و بهره‌برداری از این 15 پروژه اعتباری بالغ بر 955 میلیارد ریال از منابع داخلی سازمان بنادر و مشارکت بخش خصوصی هزینه شده است.

عفیفی‌پور تصریح‌کرد: احداث مسجد پیامبر اعظم (ص) منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از جمله این پروژه‌ها برشمرد که برای ساخت آن 70 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: بهره‌برداری از یک فروند قایق جستجو و نجات، قایق طنابگیر همیار یک، یدک کش پرقدرت 5000 اسب بخار، بازسازی کامل لایروب کاترساکشن ذوالفقار، بازسازی شناور مولتی کت چندمنظوره نور یک و خارج‌سازی لاشه دو فروند مغروقه پرخطر واقع در مسیر تردد دریایی را از جمله طرح‌های فنی بهره‌برداری شده در بندر شهید رجایی عنوان‌کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابرازداشت: ساخت سه فروند اسکله فلزی شناور چندمنظوره، انجام تعمیرات اساسی اسکله‌های فلزی شناور مسافری بندر شهید حقانی، خرید، نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن VOIP و فعال‌سازی زیرساخت فیبر نوری مجتمع بندری شهید رجایی از دیگر پروژه حوزه فنی این اداره‌کل بود که رسما به بهره‌برداری رسید.

عفیفی‌پور ابرازداشت: در حوزه دریایی نیز دو پروژه سایت استعلام الکترونیک اجازه حرکت شناورها و سایت صدور اجازه حرکت الکترونیک کشتی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها