27 پرنده شکاری و عقاب به دلیل مسمومیت تلف شدند

27 پرنده شکاری (سارگپه) و عقاب صحرایی به دلیل تغذیه از لاشه مرغ هایی که در نزدیکی یکی از روستاهای اطراف شهرستان سروستان از توابع استان فارس رها شده بود مسموم و تلف شدند.

27 پرنده شکاری و عقاب به دلیل مسمومیت تلف شدند

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در گزارش روز سه شنبه خود با بیان این مطلب، اعلام کرد: مدیر کل این اداره برای بررسی علت مسمومیت این پرندگان به اتفاق مدیر کل دامپزشکی این استان و فرماندار شهرستان در منطقه یاد شده حضور یافتند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این مورد اظهار داشت: دوشنبه شب (هفتم آبان) تعدادی لاشه مرغ مشکوک به مسمومیت در نزدیکی یکی از روستاهای اطراف شهرستان سروستان رها شده بود و پرندگان شکاری زیادی از جمله سارگپه و عقاب های صحرایی از آنها تغذیه کردند.

سعید محمودی افزود: 35 قطعه از این پرندگان امروز (هشتم آبان) دچار مسمومیت شده و تا کنون 27 قطعه از آنها تلف شده اند اما با تلاش های ماموران محیط زیست، پنج پرنده احیا و در طبیعت رها شدند و سه پرنده دیگر نیز در حال تیمار است.

وی بیان کرد: لاشه پرندگان شکاری تلف شده برای بررسی های پزشکی و آزمایش های مربوطه به آزمایشگاه انتقال داده شد.

به گفته محمودی، با همکاری ماموران محیط زیست، فرمانداری، دامپزشکی و نیروی انتظامی شهرستان سروستان، لاشه مرغ های مسموم دفن شد تا دیگر حیوانات و پرندگان از آن تغذیه نکنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: هنوز مرغداری که مبادرت به انداختن لاشه این مرغ ها در محیط کرده شناسایی نشده و هدف از این کار نیز نامشخص است.

محمودی بیان کرد: با توجه به سن مرغ ها و سایر مستندات موجود، اقدام به شناسایی مرغداری متخلف خواهد شد ضمن اینکه علت دقیق تلف شدن این مرغ ها نیز پس از انجام آزمایش ها مشخص می شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از طریق قضایی پیگیر این رویداد است و با عوامل این اتفاق برخورد قانونی صورت می گیرد.

شهرستان سروستان در فاصله 80 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

سارگپه، پرنده‌ای شکاری و کوچک‌ تر از عقاب با جثه‌ ای متوسط و تو پُر، بال های پهن و دم کوتاه است. این پرنده از راسته شاهین‌سانان، خانواده قوشیان است و از حیوانات کوچک نظیر، خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند.

منبع: ایرنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها