۲۶ روز مانده تا اجرای قانون؛

کدام رئیس بازنشسته ابقا می‌شود؟/ از ایثارگری تا بالا بردن درصد جانبازی

در حالی که به روزهای پایانی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی نزدیک می‌شویم، رؤسای فدراسیون‌های ورزشی با توسل به راه‌های مختلف به دنبال ابقای خود هستند.

کدام رئیس بازنشسته ابقا می‌شود؟/ از ایثارگری تا بالا بردن درصد جانبازی

روزشمار برای رؤسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی آغاز شده است و تنها ۲۶ روز دیگر تا اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان زمان باقی مانده است.

پس از اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهریور‌ به اجرا درآمد عرصه برای رؤسای فدراسیون ورزشی تنگ شد. مدیران ورزشی باید هر چه سریع‌تر صندلی خود را به شخص دیگری واگذار کنند اما در این میان مدیرانی هم هستند که دلبستگی عجیبی به صندلی ریاست خود دارند و به راه‌های زیادی متوسل شدند تا جزء استثناها قرار بگیرند و‌ همچنان بر مسند ریاست حضور داشته باشند.

از زمان اجرای شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان موضع وزارت ورزش و جوانان در این خصوص کاملاً مشخص بود. سلطانی‌فر و معاونین وزارت ورزش بارها در مصاحبه‌های خود تأکید کردند که از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تمکین می‌کنند و این قانون تمام و کامل در این وزارت‌خانه به اجرا درمی‌آید. وزیر ورزش و جوانان در تازه‌ترین اظهارات خود در مورد قانون منع به کارگیری‌ بازنشستگان اعلام کرده است: «قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان ‌را در فدراسیون‌های ورزشی اجرا کرده‌ایم. رؤسای فدراسیون‌هایی بودند که ریاست‌های ۳۰ ساله، ۱۷ ساله و ۲۲ ساله و ۲۸ ساله داشتند که به مرور با تغییراتی که اعمال شد مدیران جوان باانگیزه و با اراده را جایگزین کردیم.»

رؤسای که استعفا کردند چه کسانی هستند؟

در بین رؤسای که دلبستگی عجیبی به صندلی ریاست خود دارند و به راه‌های مختلفی متوسل شدند تا ادامه حضورشان را در فدراسیون‌ها قانونی جلوه بدهند، برخی رؤسای فدراسیون‌ها پیش‌قدم شدند و زودتر از موعد استعفای خود را به وزارت‌ ورزش اعلام کردند. طبق اعلام وزارت ورزش غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی، حجت‌الله دهخدایی رئیس فدراسیون چوگان، مصطفی کریمی رئیس فدراسیون ناشنوایان به دلیل بازنشستگی از سمت خود کنار رفتند.

همچنین محمدرضا داورزنی معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم در خصوص تعیین سرپرست برای چهار فدراسیون ورزشی اعلام کرد: «تکلیف سرپرستی چهار فدراسیون هاکی، ناشنوایان، قایقرانی و چوگان مشخص شد. احمد گواری به عنوان سرپرست فدراسیون قایقرانی، حسن سلگی به عنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان، یاشار بی‌غم سرپرست فدراسیون چوگان و حسن اباذری به عنوان سرپرست فدراسیون هاکی معرفی شدند.»

فدراسیون هاکی که توسط بهرام شفیع اداره می‌شد و اتفاقاً شفیع هم از رؤسای بازنشسته محسوب می‌شد اما متأسفانه چندی پیش این مجری محبوب صدا و سیما دارفانی را وداع گفت.

روز گذشته هم طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان محمدعلی صبور رئیس فدراسیون سه‌گانه به دلیل بازنشستگی از سمت خود استعفا کرد و به زودی وزارت ورزش هم برای این فدراسیون سرپرست تعیین خواهد کرد.

همانطور که برخی رؤسا در اجرای قانون پیش‌قدم شدند، در این میان فدراسیون‌هایی هستند که هنوز وضعیت رؤسای آنها نامشخص است و معلوم نیست که آیا آنها بالاخره از سمت خود کنار می‌روند یا خیر. بدون شک ادامه حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال یکی از چالش‌برانگیز‌ترین موضوعات این روزهای ورزش ایران است.

در فدراسیون فوتبال تعداد افرادی که به عنوان بازنشسته معرفی شدند به عدد ۶ می‌رسد. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال،‌ حیدر بهاروند (رئیس سازمان لیگ و نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال)، علی کفاشیان(نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال) عبدالکاظم‌ طالقانی (عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال)، محمدرضا ساکت (دبیرکل فدراسیون فوتبال) و محمود‌ اسلامیان (عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال) بازنشستگانی هستند که طبق قانون باید باید ۲۸ آبان از سمت خود کنارگیری کنند و صندلی خود را به شخص دیگری واگذار کنند. البته فدراسیون‌‌نشینان با تأکید بر اینکه فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی و فعالیت آن هم زیر نظر فدراسیون جهانی‌ (‌فیفا) انجام می‌شود به نوعی مقابل این قانون قرار گرفته‌اند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بحث بازنشستگان در فدراسیون فوتبال عنوان کرده است: «برای چندمین بار توضیح می‌دهم که هیچ کس فراتر از قانون نیست و اجرای قانون برای همه لازم است. درباره بحث بازنشستگی هم با توجه به مباحث قبلی بار دیگر اشاره می‌کنم در صورتی‌که این قانون مشمول فدراسیون شود و فدراسیون دستگاه دولتی تلقی گردد، این مصوبه اجرا خواهد شد. البته لازم به توضیح است فدراسیون فوتبال موظف به اجرای اساسنامه خود نیز است.»

طبق این اظهارنظر‌ و ‌البته طرح موضوع جانبازی و ایثارگری که در رابطه با مهدی تاج مطرح شده است باید منتظر باشیم که آیا او از سمت خود کناره‌گیری می‌کند یا خیر. موضوعی که البته بعید به نظر می‌رسد چرا که طبق گفته شروین اسبقیان تاج مدارک ایثارگری ارائه داده است و وزارت‌خانه هم در حال بررسی این مدارک هستند.

رئیس فدراسیون فوتبال در‌گفتگویی با سایت فدراسیون فوتبال در خصوص درصد جانبازی‌اش اعلام کرده است: «من با توجه به این که در ۱۰ سال گذشته در کمیسیون حاضر نشده‌ام با توجه به ضایعات به وجود آمده در لگن و ضرورت تعویض لگن، با توجه به نظر پزشک متخصص ممکن است تغییراتی در درصد جانبازی‌ام پدید آید.»

وضعیت ابقای بازنشستگان در فدراسیون فوتبال مشخص نیست و در روزهای پایانی باید دید تکلیف رؤسای بازنشسته چه می‌شود.

در فدراسیون والیبال هم شرایط تقریباً مشابه فدراسیون فوتبال است. احمد ضیایی که از زمان حضورش در فدراسیون والیبال کمتر از یک‌سال می‌گذرد، این روزها در برابر قانون منع به کارگیری بازنشستگان سخت مقاومت می‌کند. او در مصاحبه‌های خود اعلام کرده این قانون عطف به ماسبق نیست و باید در مورد آیندگان به کار برود و مربوط به رؤسای دوره گذشته نیست. او با این نظر مخالف است و حتی اعلام کرده است این کار دخالت دولت در امور فدراسیون‌های ورزشی است و اجازه نمی‌دهد فدراسیون به خاطر او تعلیق شود.

علاوه بر این دو نفر، علیرضا رحیمی و محمد درخشان هم از رؤسای بازنشسته هستند که البته هر دو نفر آنها اعلام کردند تابع قانون هستند و در برابر قانون منع به کارگیری بازنشستگان خود را موظف به اجرای قانون کردند. البته خبر می‌رسد که محمد درخشان به تازگی راهی مکزیک شده و با رئیس فدراسیون جهانی جودو دیداری داشته است اما گویا درخشان قبل از حضور در فدراسیون جهانی این اطمینان را به وزارت ورزش و جوانان داده که از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تمکین می‌کند و قرار نیست موضوع کناره‌گیری او به گوش مسئولان فدراسیون جهانی برسد.

صادق فرجی از رؤسای بازنشسته است که البته در این خصوص گفته است: «بازنشستگی زودتر از موعد داشته و با توجه به سابقه ایثارگری طبق قانون می‌تواند درخواست ادامه کار بدهد والبته این موضوع هم از طریق وزارت ورزش در حال پیگیری است.»

به هر روی بحث قانون منع به کارگیری رؤسای بازنشسته ورزش که باید هر چه سریعتر صندلی خود را به دیگری واگذار کنند این روزها یکی از پربحث‌ترین موضوعات است. در این میان هم برخی با توسل به بالا بردن درصد جانبازی یا ارتباط با فدراسیون‌های جهانی به دنبال راهی هستند تا در سمت خود ابقا شوند و حالا این سؤال پیش می‌آید چرا باید رؤسای بازنشسته به هر ریسمانی متوسل شوند تا ادامه فعالیت خودشان را قانونی جلوه دهند؟ مگر این قانون قرار نیست در سراسر کشور به اجرا دربیاید و راه را برای جوانان باز کند تا در عرصه‌های مدیریتی با شور و انگیزه فراوان کار را پیش بگیرند و حالا مدیرانی با توسل به راه‌های مختلف به دنبال قانون‌شکنی هستند.

منبع: آنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها