خبرفوری بررسی می‌کند:

شهردار تهران می‌ماند یا می‌رود؟/ از توییت و تمایل هاشمی برای شهرداری تا رفتن وزرا به خیابان بهشت

هنوز به قطعیت نمی‌توان درباره رفتن شهرداران بازنشسته نظر داد اما این میان اسامی گزینه‌های شهرداری تهران بعد از محمد علی افشانی در رسانه‌ها منعکس شده است.

شهردار تهران می‌ماند یا می‌رود؟/ از توییت و تمایل هاشمی برای شهرداری تا رفتن وزرا به خیابان بهشت

شورای شهر تهران بعد از رفت و آمد مکرر شهرداران تهران تمایل دارد٬ محمدعلی افشانی در خیابان بهشت بماند اما وزارت کشور سکوت کرده است. هنوز به قطعیت مشخص نیست که افشانی هم شامل قانون منع به کار گیری بازنشستگان می‌شود و شهردار می‌ماند یا می‌رود. او اما روز گذشته با عزل مدیر روابط عمومی خود نشان داد برعکس این مدت که سکوت کرده خیلی هم آمادگی برای رفتن ندارد و همچنان میلش به ماندن و البته عزل و نصب کارمندانش به سبک رییس جمهور سابق است.

همچنان که تعداد زیادی از مسوولین حکومتی معتقدند که قانون منع به کار گیری بازنشستگان شامل حال شهرداران می‌شود اما بسیاری دیگر این قانون را شامل حال شهرداران نمی‌دانند. اما این حدس و گمان‌ها باعث نمی‌شود که نام شهرداران بعد از افشانی سر زبان‌ها نیفتد در روزهای گذشته البته شایعات بالا گرفتند و چهره‌های سیاسی هم کما فی السابق به آن‌ها واکنش نشان دادند.

در همین راستا خبر فوری نیم نگاهی به گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران بعد از افشانی داشته است.

یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شهرداری که رسانه‌ها نام او را زیاد مطرح می‌کنند٬ محسن هاشمی رفنسجانی رییس کنونی شورای شهر تهران است. پسر ارشد هاشمی رفسنجانی که در شورای چهارم گزینه شهرداری تهران برای اعضای اطلاح طلب شورا بود نتوانست شهردار شود و مغلوب محمد باقر قالیباف شد.

محسن هاشمی رفسنجانی اما سال گذشته نام خود را به عنوان گزینه شهرداری مطرح نکرد تا شورای شهر یکدستی خود را از دست ندهد.

این در حالیست که دو روز پیش محسن هاشمی در توییتی نوشت: بخش از اصلاح طلبان فکر می‌کنند٬ شهردار شدنم باعث از هم پاشیدگی شورای شهر می‌شود. برای ریاست شورا جایگزین هست اما بنا بود کسی نرود تا باب نشود...

البته رسانه‌ها این توییت را به مثابه اعلام آمادگی محسن هاشمی بر ساکن شدن در ساختمان شهرداری تهران دانستند و اعلام کردند که او برای شهردار شدن تمایل دارد. روز بعد از این توییت اما هاشمی در کانال تلگرامی خودش اعلام کرد که صفحه توییتر متعلق به خودش نیست و فرد دیگری صرفا بخشی از مصاحبه‌های او را در قالب توییت‌های مجزا منتشر می‌کند.

این نکته قابل چشم پوشی نیست که عده‌ای از سیاستمداران نزدیک به هاشمی رفسنجانی شهردار شدن او را مقدمه‌ای برای بدست آوردن شرط رجل سیاسی و بعد از آن کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری می‌دانند. یعنی دقیقا همان مسیری که شهردارهای قبلی تهران٬ محمدباقر قالیباف و محمود احمدی نژاد قبل از کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری طی کردند. این احتمال البته پیشتر هم تیتر یکی از رسانه‌های نزدیک به هاشمی و تمایل او برای کاندیدا شدن در سال ۱۴۰۰ شده بود٬ تیتری که هاشمی به آن واکنش نشان داد و البته بعدتر هم اعلام کرد که کوته فکری است اگر تصور کنیم او در آینده رییس جمهور شود.

اما محسن هاشمی تنها گزینه مطرح برای شهرداری تهران نیست. از گمانه‌زنی سایر رسانه‌ها مشخص شده است که احتمال تغییر وزرا و انتقال آن‌ها از خیابان پاستور به خیابان بهشت وجود دارد. عباس آخوندی٬ وزیر راه و شهرسازی دولت دوم حسن روحانی و محمود حجتی که پیشتر هم نام او برای شهردار شدن شنیده شده بود از گزینه‌ها احتمالی شهرداری تهران هستند.

البته از این میان از اسم علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی نباید غافل شد٬ نام برای کسوت شهرداری نخستین بار از زبان نمایندگان مجلس شنیده شد.

در کنار تمام این اسامی البته اسامی قبلی که برای شورای شهر مطرح بودند هنوز هم جای طرح دارند افرادی که البته نباید شامل حال قانون منع بازنشستگان شوند. اشخاصی مانند الهه کولایی٬ پیروز حناچی٬ حجت الله میرزایی و ... .

به گزارش خبر فوری ٬ شهردار را اعضای شورای شهر تعیین می‌کنند. البته تعدادی از اعضا که همچنان بر ماندن افشانی اصرار دارند مشخص نیست که بعد از رفت‌وآمدهای متعدد شهرداران تهران چه تصمیمی خواهند گرفت و چه شخصی را برای شهرداری انتخاب خواهند کرد. تنها باید تا چند روز دیگر منتظر نظر نهایی وزارت کشور ماند.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها