نقش شبکه‌های اجتماعی در جلب مشارکت مهندسان/ آفت‌های فضای مجازی آلوده به اطلاعات فاقد سندومدرک

فضای مجازی به عنوان مهمترین و فراگیرترین ابزار تبلیغاتی در رقابت های انتخاباتی، مورد توجه ویژه کاندیداها، قرار گرفته است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در جلب مشارکت مهندسان/ آفت‌های فضای مجازی آلوده به اطلاعات فاقد سندومدرک

فضای مجازی محلی برای تبادل اطلاعات است. فضای مجازی که پیشتر زمینه را برای مبادله پیام بین کاربران در مناسبت های مختلف و مسائل روز جامعه فراهم کرده بود، حالا به عنوان مهمترین و فراگیرترین ابزار تبلیغاتی در رقابت های انتخاباتی، مورد توجه ویژه کاندیداها، قرار گرفته است.

امروزه شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام و در صدر آنها تلگرام، در حکم یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار اخبار مطرح می شوند و در عین حال این شبکه ها نقش تبلیغاتی را هم به خوبی ایفا می کنند.

زمانی خبر تنها در انحصار رسانه‌ها قرار داشت. اما امروز با حضور شبکه‌های مجازی دیگر این چنین نیست. امروزه فضای مجازی نقش بسیار موثر و مهمی در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی دارد. امروزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می‌تواند به ‌عنوان محلی برای تضارب آرا و نظرات مطرح شود یا در جهت ایجاد موج‌های حمایتی و انتقادی عمل کند و به همین دلیل تاثیر فضای مجازی در تمامی انتخابات ها و نیز در انتخابات نظام مهندسی نیز بسیار قابل توجه است.

نکته مهم دیگ در زمینه انتخابات، هزینه بردار بودن تبلیغات با کمک گرفتن از رسانه های سنتی است. بنابراین دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی، بسیار کم هزینه تر از رسانه های دیگر، مانند تلویزیون و رادیو و روزنامه ها و مطبوعات است. بنابراین از مزایای فضای مجازی می توان به کاهش هزینه تبلیغات، جلوگیری از اغتشاش منظر شهرها به دلیل نصب عکس و پوستر بر روی دیوارها و درنهایت کمک به حفظ محیط زیست نیز اشاره کرد.

به گزارش «صما» شبکه های اطلاع رسانی امروزه از نظر آی تی و فناوری اطلاعات، در همه حوزه های زندگی انسان بسیار تاثیرگذار هستند. این شبکه ها باعث شفاف سازی، گردش سریع اطلاعات و بالا رفتن دقت و امنیت سیستم هایی می شوند که اطلاعات آنها در اسرع وقت در فضای مجازی منتشر می شود.

اگر شبکه های اجتماعی تولید محتوای درستی داشته باشند، می توانند در افزایش آگاهی افراد موثر باشند. اما اگر تولید محتوای درستی در شبکه های اجتماعی صورت نگیرد، افراد را به تحلیل های نادرست از جامعه و کاندیداها سوق می دهد. بنابراین مسئله مهم این است که کاندیداها و حامیان آنها نباید تکنولوژی را در جهت تخریب به کار بگیرند.

البته یک نقطه ضعف فضای مجازی مسئله این است که اگرچه رسانه‌های رسمی با توجه به مسئولیتی که دارند باید نسبت به هر مطلبی که منتشر می‌کنند پاسخگو باشند؛ اما متاسفانه این پاسخ‌گویی در فضای مجازی تعریف نشده و هنوز سازوکارهای لازم در این زمینه تبیین نشده است.

همانطور که این شبکه‌های مجازی در برخی از حوزه‌های دیگر آفت‌هایی مثل اخبار نادرست و شایعه ‌پراکنی دارند، ممکن است در انتخابات هیئت مدیره های نظام مهندسی نیز داشته باشند. بنابراین باید توجه کرد که اخلاق‌محوری همیشه و به‌ویژه در رویداد مهمی مثل انتخابات بسیار حائز اهمیت است.

درواقع هر اقدامی که به افزایش آگاهی مهندسان کمک کند، می تواند قدمی مثبت باشد. اما در مقابل هر حرکتی که مهندسان را در فضایی از اطلاعات سردرگم کند و امکان جداسازی اطلاعات درست و نادرست را به آنها ندهد، تهدید کننده و خطرناک است.

در حوزه نظام مهندسی گفت و گوها، ابراز نظرها، ارائه برنامه ها و راهکارهایی که در فضای مجازی منتشر می شود، در دیدگاه افراد نسبت به مسئولان و دست اندرکاران این سازمان تاثیر گذار است. درواقع از آنجایی که انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی در سطح بسیار گسترده ای در بین مهندسان انجام می شود، بنابراین تاثیرگذاری مستقیمی روی ذهنیت افراد نسبت به کاندیداها دارد و با استفاده از مطالب سایت ها و کانال های اطلاع رسانی معتبر در فضای مجازی، می توان اطلاعات لازم را درخصوص هر یک از نامزدها به دست آورد.

بنابراین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در فضای مجازی، اخبار و مطالب منتشر شده به سمت و سوی گفت و گوها و حرف های بدون سند و مدرک و صحبت های بدون دلایل منطقی و متقن کشیده نشود و نسبت به توهین و تخریب افراد اقدام نشود.

در شرایطی که ممکن است این آسیب ها در آستانه برگزاری انتخابات هشتم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قابل مشاهده باشد؛ در عین حال تمرکز بر جنبه سالم فضای مجازی می تواند منجر به اطلاع رسانی بیشتر، شناخت بهتر از کاندیداها و درنتیجه انتخاب هیئت مدیره های اصلحتر و شایسته تر منجر شود.

درواقع این نگرانی وجود دارد که رد و بدل شدن اطلاعات نادرست به دلیل صورت‌حساب‌های شخصی در فضای مجازی موجب آلوده شدن این فضا شود. با این حال فضای مجازی اگر رسالت خود را به درستی بشناسد، می‌تواند تاثیر خوبی در تنویر اذهان مهندسان نسبت به هیئت مدیره هایی داشته باشد که قرار است در دوره هشتم، سکان سازمان های نظام مهندسی را در اختیار بگیرند.

با این نگاه، با توجه به نقش بسیار تاثیرگذار فضای مجازی در شفاف سازی مسائل و حتی اثرگذاری آن در تغییر ذهنیت افراد به کاندیداها، به طور قطع فضای مجازی تاثیر مستقیمی در جلب مشارکت مهندسان در هشتمین دوره از انتخابات سازمان نظام مهندسی دارد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها