صنعت هوایی زمین‌گیر می‌شود/ ایرلاین‌ها چه زمانی تسلیم کاهش قیمت‌ها خواهند شد؟

به گفته کارشناسان صنعت هوایی افزایش قیمت ایرلاین ها نه‌تنها باعث کاهش کاربران این نوع از حمل‌ونقل خواهد شد بلکه باعث ورشکستی تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی مرتبط با صنعت هوایی و حمل‌ونقل هوایی بخش خصوصی خواهد شد

صنعت هوایی زمین‌گیر می‌شود/ ایرلاین‌ها چه زمانی تسلیم کاهش قیمت‌ها خواهند شد؟

به گفته کارشناسان صنعت هوایی افزایش قیمت ایرلاین ها نه‌تنها باعث کاهش کاربران این نوع از حمل‌ونقل خواهد شد بلکه باعث ورشکستی تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی مرتبط با صنعت هوایی و حمل‌ونقل هوایی بخش خصوصی خواهد شد؛ و درنهایت امکان دارد خطوط هوایی ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی حذف شود.
طبق آمارها در سال 95 سهم حمل‌ونقل هوایی از جابه‌جایی مسافر 9 درصد بود و در سال 96 این رقم به 14.5 درصد افزایش‌یافته است، در حالی در سال‌های اخیر شاهد افزایش سهم جابه‌جایی مسافر در بخش حمل‌ونقل هوایی بوده‌ایم که این آمار در 6 ماهه اول سال 97 با توجه به مشکلات ارزی ایرلاین‌ها و به‌تبع آن افزایش قیمت بلیت هواپیما کاهش داشته است.قیمت‌ها افزایش داشته است

در این زمینه یک کارشناس فروش بلیت‌های هوایی بابیان اینکه در حال حاضر نرخ بلیت‌ها میلیونی شده است گفت: هم‌اکنون پرواز تهران - مشهد در ارزان‌ترین حالت، آن‌هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته که از کمترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ درحالی‌که در همان روزهای میانی هفته نیز در ساعات پر تقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، می‌توان بلیت‌ را باقیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اکونومی و نه بیزینس) خریداری کرد.

مسعود احمدی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: این وضعیت، برای سایر مسیرها نیز صدق می‌کند؛ به‌نحوی‌که قیمت تمام بلیت‌های استان‌های دیگر نیز چند برابر شده است و علی‌رغم کاهش تعداد مسافران ایرلاین ها حاضر به فروش ارزان‌قیمت صندلی‌های هواپیما نیستند.

این کارشناس فروش گفت: در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران کردند. از زمانی که ارز دولتی (4200 تومانی) از بدنه شرکت‌های هوایی داخلی پر کشید نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیرقابل‌باوری از سوی ایرلاین‌ها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه‌رو شد.

وی گفت: بنابراین تا زمانی که اوضاع ارز و نوسانات اقتصادی رفع‌ورجوع نشود نرخ بلیت هواپیما کاهش نخواهد یافت.

ایرلاین ها چه زمانی تسلیم کاهش قیمت‌ها خواهند شد

در ادامه همین موضوع مدیر یک آژانس هواپیمایی بابیان اینکه وجود مسافران عراقی، گردشگران خارجی و کارمندان دولتی باعث شده ایرلاین ها نگاهی به کاهش قیمت‌ها نداشته باشند گفت: البته این موارد مقطعی بوده و ایرلاین های درنهایت برای نجات صنعت خود مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.

سیامک امانی بابیان مطلب فوق افزود: افزایش چشمگیر مسافران خارجی و عراقی به ایران که از مسیرهای مختلف (اهواز، تهران، ارومیه) برای سفر به شهرهای توریستی به‌خصوص مشهد مسافرت می‌کنند؛ و ازآنجایی‌که نرخ پول عراقی‌ها باارزش‌تر از نرخ ریال است افزایش 25 درصدی نرخ بلیت‌ها باعث کاسته شدن این مسافران نشده است و به‌نوعی این عده جای گزین مسافران وطنی هواپیماها شده‌اند.

وی گفت: البته به نظر می‌رسد از حجم مسافران غیر ایرانی با توجه به هم‌زمانی سال تحصیلی این کشور با ایران و نیز ورود فصل سرما، به‌تدریج کاسته خواهد شد.

این مدیر آژانس هواپیمایی در خصوص دومین علت عدم تعدیل قیمت‌ها از سوی ایرلاین ها مربوط به مسافران و کارمندان دولتی است گفت: بر اساس آمارهای سالانه سازمان هواپیمایی کشوری تا ۷۰ درصد متقاضیان ایرانی سفرهای هوایی را مدیران دولتی و هیات همراه آن‌ها تشکیل می‌دهد

وی بابیان اینکه البته دیر یا زود این مسافران از چرخه حمل‌ونقل هوایی حذف خواهند شد. گفت: به‌طور حتم دولت برای کاهش مخارج خود، دستور حذف پروازهای غیرضروری را صادر خواهد کرد.

وی درنهایت گفت: همه این موارد نشان می‌دهد که صنعت هوانوردی نمی‌تواند صرفاً با گران کردن بلیت‌ها، به حیات خود ادامه دهد و باید چاره دیگری برای این مشکل بی اندیشد.

صنعت هوایی زمین‌گیر خواهد شد

در همین راستا نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره چرایی گرانی بلیت هواپیما بابیان اینکه افزایش قیمت ارزبر روی همه مسائل ازجمله صنعت حمل‌ونقل اثر منفی داشته است گفت: البته قرار نبود با افزایش نرخ ارز، ناگهان قیمت بلیت هواپیما دو تا دو و نیم برابر شود.

سید احسن علوی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: این موضوع باعث حذف حمل‌ونقل هوایی و افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد شد که نتیجه آن افزایش ترافیک جاده‌ها، سوانح جاده‌ای و رانندگی و کشته‌های سوانح جاده‌ای خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر داستان گرانی بلیت‌ها ادامه باشد صنعت هوایی زمین‌گیر خواهد شد.

نماینده مردم سنندج در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی گران نشده است و تنها موضوعی که به شرکت‌های هواپیمایی ازنظر ارزی فشار می‌آورد، قطعات هواپیما است؛ اما این فشار نباید کاری کند که بلیت هواپیما تا این حد گران شود.

علوی درنهایت گفت: ایرلاین‌ها می‌توانستند بلیت‌ها را پلکانی و تدریجی گران کنند نه اینکه دیگر مردم عادی نتوانند سوار هواپیما شوند

منبع: صما

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها