فارس مدعي شد: رانت ۷.۵ ميليارد توماني وزير اسبق ارشاد

فارس مدعي شد: رانت ۷.۵ ميليارد توماني وزير اسبق ارشاد

اخيراً اسنادي به خبرگزاري فارس رسيده که از تخلف هفت و نيم ميليارد توماني احمد مسجد جامعي، عضو 11 ساله شوراي شهر تهران و وزير ارشاد دولت اصلاحات پرده برمي‌دارد.

ماجرا بدين ترتيب است که اين عضو شوراي شهر، ملکي به مساحت 842 مترمربع در خيابان شيخ بهايي خريداري مي‌کند. از آنجا که او خود فرد شناخته‌شده‌اي است، اصل سند ملک به نام محمدرضا مسجد جامعي، مهرشاد کاظمي و زهرا اميري نيکو ثبت مي‌گردد.

محمدرضا مسجدجامعي، برادر احمد مسجدجامعي است که در بسياري از پروژه‌هاي اقتصادي و ساخت و ساز همراه او بوده است.

مهرشاد کاظمي، مشاور معاون پشتيباني وزارت ارشاد در دوره وزارت مسجدجامعي بوده و از همان زمان به تيم او وصل شده و به واسطه اين مسئوليتش، برخي از پروژه‌هاي ساختماني و اقتصادي مسجدجامعي به او محول شده است. کاظمي به واسطه اين خوش‌خدمتي، در دولت يازدهم با فشار مسجدجامعي به جنتي، به رياست اداره‌کل ارشاد استان تهران مي‌رسد. خانم زهرا اميري نيکو نيز که مالک ديگر اين زمين است، از بستگان مهرشاد کاظمي است.


اين ملک که در خيابان عرفي شيرازي واقع است، مساحتي معادل 842 متر دارد. مالکان از شهرداري منطقه، درخواست پروانه ساخت و ساز مي‌کنند و در تاريخ 4 آبان‌ماه 90 پروانه ساخت صادر شده و طي آن به مالک اجازه داده مي‌شود بنايي 8 طبقه با متراژ 2868 متر مربع بسازد. طي اين پروانه، مالک مجاز به ساخت 16 واحد مسکوني گرديده است.


اما مسجد جامعي به اين ميزان راضي نشده و با نفوذ خود، درخواست متراژ و تعداد طبقات بيشتري مي‌کند. اين موضوع دقيقاً هم‌زمان با دوره‌ اول عضويت او در شوراي شهر تهران به عنوان نهاد نظارت بر شهرداري اتفاق افتاده است. فشارها جواب مي‌دهد و او براي ملک خود پروانه ساخت جديد مي‌گيرد. او در اين پروانه، تعداد طبقات را از 8 به 9، تعداد واحدهاي مسکوني را از 16 به 18 و متراژ قابل ساخت را از 2868 به 3291 مترمربع افزايش داده است.


تا اين جاي کار اگرچه قطعاً خلاف اصول و رانت است، نوعي سوءاستفاده از جايگاه محسوب ميشود، اما تخلف اصلي و بزرگ‌تر آنجاست که او پس از دريافت مجوز ساخت 9 طبقه، وقتي به مرحله ساخت و ساز مي‌رسد، بدون هماهنگي و درخواست هرگونه مجوزي، ساختماني 10 طبقه در ملک شيخ بهايي مي‌سازد و با اين تخلف آشکار، کل متراژ قابل ساخت بنا را از 3291 متر به 4520 مترمربع مي‌رساند. با تفاضل متراژ مجوزدار (هر چند با اعمال نفوذ) نسبت به متراژ ساخته شده، مشخص مي‌گردد که حداقل 1229 متر به کل متراژ قابل ساخت بنا به صورت غيرقانوني و بدون پروانه اضافه شده است. اين تخلف تا آنجا پيش مي‌رود که شهرداري منطقه براي اين ملک در تاريخ 18 آبان‌ماه 95 فرم خلاف صادر مي‌کند.

اما سلسله تخلفات ملک شيخ بهايي به اينجا ختم نمي‌شود. مالکان يعني برادر مسجدجامعي، مهرشاد کاظمي و زهرا اميري نيکو، بسياري از قوانين شهرسازي و فضاي سبز را زير پا گذاشته و از آنها تخلف کرده‌ا‌ند. قابل تأمل‌ترين بخش ماجرا آن است که ملک خيابان شيخ بهايي اساساً باغ بوده و در واقع مالکان برج ـ باغ خود را با قطع درختان ساخته‌اند. اين در حالي است که مسجدجامعي خود را مدعي دفاع از محيط زيست و فضاي سبز در شهر تهران مي‌داند و حتي عضو کميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران است.

گفتني است که عضو ديگر اين کميسيون يعني محمد حقاني، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر و معاون کرباسچي در شهرداري تهران هم پيش از اين با قطع تعداد زيادي درخت در ملک قيطريه، فاصله گفتار تا عمل اين جماعت را نمايش داده بود. جالب است که مسجدجامعي و ديگر اصلاح‌طلبان شورا که رئيس شوراي شهر و مديريت شهري را به دليل تصويب و اجراي مصوباتي در حوزه فضاي سبز، باعث نابودي اين سرمايه بزرگ شهري مي‌دانند، خود در املاکشان حتي در کمترين سطح ممکن نيز اهميتي براي آن قائل نيستند.

کار تا آنجا پيش مي‌رود که مالکان غير از قطع درختان براي احداث بنا، با بالا بردن سطح اشغال ملک، بخش‌هايي از باغ را به صورت غيرقانوني از بين مي‌برند. ملک خيابان شيخ بهايي در سامانه پهنه‌بندي شهر تهران، در پهنه R122 قرار دارد، ولي در مصوبه کميسيون ماده 5 که ويژه تخلفات است، پهنه آن R121 ذکر شده است. اين تغيير پهنه باعث مي‌شود که مالک بتواند خود را از رعايت بسياري از ضوابط باغات شهر تهران معاف کند و به قواعد پهنه‌بندي زمين پايبند نباشد. اين تغيير در پهنه‌بندي غير از آنکه خلاف قانون است، مغاير با اصول شهرسازي و محيط زيست است و مبالغ هنگفتي آورده ريالي براي مالک به همراه دارد.


جالب آنجاست که مالکان براي دور زدن قانون، به معاونت فضاي سبز شهرداري منطقه 3 نامه‌اي نوشته‌اند و طي آن متعهد گرديده‌اند در ازاي تخريب باغ و عدم رعايت اصول باغات، 178 اصله درخت به بورستان طالقاني تحويل دهند!

تخلفات مسجدجامعي و شرکا به همين جا ختم نمي‌شود. براي اين ساختمان که به صورت خلاف قانون در 10 طبقه ساخته شده است، پله فرار خارج از درصد و ضوابط ساخت در شمال ملک احداث شده که در ساخت آن، باز هم شرايط باغ و سطح اشغال 30 درصد مصوب براي آن نقض شده است.

گفتني است با نفوذ اين عضو مدعي اخلاق شوراي شهر، پرونده اين ملک از تاريخ 11 آبان‌ماه 95 تاکنون مسکوت مانده و به کميسيون ماده 100 که ويژه بررسي تخلفات است، ارجاع نشده است.

اگر تمام تخلفات اين بنا را کنار گذاشته و فقط افزايش تعداد طبقات و متراژ را درنظر بگيريم، با محاسبه حداقلي قيمت هر متر بناي مسکوني نوساز در محدوده شيخ بهايي، به رقم هفت ميليارد و پانصد و چهل و هشت ميليون تومان (7.548.000.000) مي‌رسيم. اين رقم هفت و نيم ميلياردي، فقط حاصل از يکي از رانت‌هاي اين ساختمان 10 طبقه است.

منبع: آخرین خبر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها