مقبره‌ای کوچک برای بزرگ‌ترین چهره علمی جهان

در نقطه‌ای از شهر تفرش پیکری در آغوش خاک آرام گرفته است که با وجود بزرگی نام و شخصیتش، مقبره‌ای کوچک دارد، پرفسور حسابی بنا به وصیتش در تفرش به خاک سپرده شد اما این مقبره کوچک در شن بزرگ‌ترین چهره علمی جهان نیست.

مقبره‌ای کوچک برای بزرگ‌ترین چهره علمی جهان

محمود حسابی سوم اسفند ۱۲۸۱ در تفرش چشم به جهان گشود و 12 شهریور ۱۳۷۱ در ژنو جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

محمودخان میرزاحسابی معروف به پروفسور حسابی، فیزیکدان، وزیر آموزش و پرورش و بنیان‌گذار فیزیک دانشگاهی در ایران بود که آوازه و شهرت جهانی داشت و از افتخارات استان مرکزی محسوب می‌شد.

پدر فیزیک ایران ‪به خوبی با قرآن کریم آشنا بود و به گلستان و بوستان سعدی و غزلیات حافظ تسلط داشت، وی چهار زبان زنده دنیا را فراگرفته و در هنر موسیقی نیز دستی بر آتش داشت

دکتر حسابی که از نوابغ دوره خود بود توانست تا قبل از 20 سالگی لیسانس‌ ادبیات‌، لیسانس‌ بیولوژی‌ و مدرک‌ مهندسی‌ راه‌ و ساختمان‌ را گرفته و پس آن در رشته‌های‌ پزشکی‌، ریاضیات‌ و ستاره‌شناسی‌ به‌ تحصیلات‌ آکادمیک‌ پرداختند.

پروفسور حسابی که دورانی از عمرش را برای تحصیل در فرانسه‌ سپری کرده بود، لقب پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران را کسب و بالاترین نشان علمی فرانسه را دریافت کرد، وی همچنین موفق به کسب عنوان پرافتخار مرد اول علمی جهان شد.

حسابی پس از 90 سال زندگی پربار علمی در 12 شهریور 1371 در شهر تفرش به خاک سپرده‌ شد و امروزه آرامگاه او در تفرش محل تجمع مراسم مذهبی و رسمی است.

آرامگاه وی در تفرش سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی است، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۶ زمانی که در کسوت ریاست جمهوری بودند، طی پیامی به مراسم بزرگداشت پروفسور حسابی با عنوان «۶۰ سال فیزیک ایران» در توصیف شخصیت پروفسور حسابی عنوان داشتند: «خدمتی که دکتر محمود حسابی به فرهنگ ایران نمودند کمتر از خدمتی نیست که ایشان به علم فیزیک کردند.»

طی چندسال اخیر مسئولان بارها و بارها وعده‌هایی مبنی بر ساخت مقبره جدید پرفسور حسابی در تفرش دادند، وعده‌هایی که هیچ کدام عملی نشده و می‌طلبد مقبره‌ای در خور شأن این شخصیت بالای علمی در تفرش احداث شود.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها