از شایعه تا واقعیت:

آتش زدن جنگل های مریوان کار چه کسی بود؟

رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا با به بازیچه گرفتن احساسات مردم، آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان را به سپاه نسبت دهند.

آتش زدن جنگل های مریوان کار چه کسی بود؟

ساعت 9 صبح دیروز جنگل‌های مریوان در روستای «سلسی و پیله» دچار حریق می‌شود و به دلیل ورزش باد دامنه آتش‌سوزی گسترش می‌یابد.

بنا به گفته سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، در حالی که مردم منطقه و اعضای سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی برای اطفاء آتش به محل می‌روند، برای مدت پنج دقیقه مسیر باد تغییر می‌کند که متاسفانه دو نفر از نیروهای طرف قرارداد جنگلبانی و دو نفر از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در محاصره آتش قرار می‌گیرند و جان خود را از دست می‌دهند.

اولین شایعه: موشک‌باران منطقه توسط سپاه

در حالی که رسانه‌ها تلاش می‌کردند تا واقعیت قضیه آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان را به اطلاع مردم برسانند، ‌رسانه‌های وابسته به سرویس‌های بیگانه و ضدانقلاب، با انتشار گسترده شایعه‌ای مبنی بر اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان بخاطر موشک‌باران و توپ‌باران سپاه بوده است، می‌خواستند مردم را علیه سپاه بشورانند.

هر چند این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود که جنگل‌های مریوان و سایر شهرستان‌های دارای پوشش جنگلی استان کردستان دچار حریق می‌شوند، اما تکذیب شایعه رزمایش و بمباران منطقه توسط معاون استاندار کردستان و اعلام بیش از 95 درصد عامل انسانی در آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها از سوی قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خود پاسخی واضح به فرافکنی رسانه‌های معاند است که خود را دایه مهربان‌تر از مادر جلوه می‌دهند و می‌خواهند از چنین قضایایی و با بالارفتن از نردبان عواطف مردم به نفع خود بهره‌برداری نمایند.

همین رسانه‌های معاند در جریان تصادف تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربری بین شهری سنندج در 20 تیرماه امسال هم می‌خواستند، تانکر حمل سوخت را به سپاه منتسب کنند که فرماندار سنندج در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تانکر مربوط به یکی از شرکت‌های بخش خصوصی استان کرمانشاه بوده است.

آتش زدن جنگل های مریوان کار چه کسی بود؟

دومین شایعه: انتشار آمار غیرواقعی فوتی‌های آتش‌سوزی

اگرچه منابع رسمی و از جمله فرماندار مریوان آمار فوتی‌های آتش‌سوزی را 4 نفر اعلام کرد، هر کدام از رسانه‌های معاند برای خود آمارهای ساختگی از تعداد فوتی‌های این آتش‌سوزی را منتشر ‌کردند.

کانال «خبرگزاری فرات‌» تعداد فوتی‌ها را 6 نفر و «آمدنیوز» هم 5 نفر اعلام کرد تا با بزرگنمایی عدد کشته‌ها و بازی با احساسات مردم، از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و به هدف خود برسند همانطور که آمار کشته‌های ناشی از تصادف تیرماه امسال تانکر حامل سوخت با اتوبوس سنندج را نیز تا سه برابر افزایش دادند.

تلاش برای شعله‌ورکردن آتش در مریوان

در حالی که مردم مریوان سعی می‌کردند با هر وسیله‌ای خود را برای کمک به مهار آتش به منطقه آتش‌سوزی برسانند، رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار مطالبی غیرواقع در تلاش بودند تا مردم در شهر مریوان تجمع کنند.

حضور 500 نفر از نیروهای سپاه، بسیج و ارتش در منطقه و کمک برای مهار آتش خود یکی از مصادیق مردمی‌بودن نیروهای نظامی و انتظامی و اهتمام آنها برای نجات جان مردم و همچنین حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

آتش زدن جنگل های مریوان کار چه کسی بود؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها