فاصله گرفتن از فضای آسمانی انقلاب، مشکلات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر می‌کند

فاصله گرفتن از فضای آسمانی انقلاب، مشکلات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر می‌کند

عبدالحمید قدیریان، مدیر مطالعات راهبردی حوزۀ هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» ، با بیان اینکه، سعی می‌کنم در آثارم بر لزوم داشتن مفهوم آسمان تأکید داشته باشم، گفت: باید با ایجاد فضای فرهنگی مناسب، هنرمندان را به تکاپو برای به تصویر کشیدن مفاهیم ارزشی دعوت کنیم تا علاوه بر بهره‌مندی آنان، مردم هم از آن انرژی بگیرند، تا فضایی ایجاد شود که در آن تحمل سختیهای دنیا آسان شود و همه را به تعالی دعوت کند.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلابهای جهان در چیست، به مفهومی بودن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب ما انقلابی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه انقلابی با مفاهیم الهی است. این انقلاب، انقلابی فرهنگی است که از معارف ناب اهل‌بیت (ع) بهره گرفته و هدفی جهانی را پیش رو دارد.

انقلاب اسلامی در امتداد حرکت انبیا (ع) است

مدیر مطالعات راهبردی حوزۀ هنری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی طبق بیان امام(ره) در راستای ظهور منجی عالم بشریت و امانتی الهی است که باید به صاحبش تحویل شود، اظهار کرد: انقلاب ما امتداد حرکت انبیاست و هدایت الهی در آن کاملاً مشهود است. این منظر را کسانی درک و تأیید می‌کنند که همچون یهودیان قائل به خدای ساعت‌ساز نباشند و خداوند را زنده و تأثیرگذار بر کل و جزء عالم می‌دانند. خدایی که برای فرو افتادن برگی از درخت برنامه دارد و آن را هدایت می‌کند و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. خدایی که در طی زمان با فرستاده‌های خود، سعی در رشد بشریت داشته تا شرایط را برای ظهور مهدی (عج) آماده کند و حکومت الهی را بر زمین ایجاد کند. اگر مقوله‌ای از انقلاب را می‌خواهیم بررسی کنیم، باید از این منظر باشد. هنر هم از این قاعده مستثنا نیست. هنر انقلاب، هنری است که مبتنی بر مفاهیم انقلاب باشد.

قدیریان با بیان اینکه امروزه محصور کردن هنر انقلاب اسلامی در تحلیل تحلیلگران به وضوح نمایان است، یادآور شد: آنان این کلام را القاء می‌‌کنند که هنر انقلاب در زمان ما جایگاه ندارد، در صورتی که این نگاه صحیح نیست. آنان آگاهانه یا ناخود آگاه هنر انقلاب را به هنر افراد و در یک زمان خاص محدود می‌کنند در صورتی که هنری که مبتنی بر مفاهیم انقلاب باشد، هنر انقلاب است و محصور به افراد و زمان و مکان نیست. هر هنرمندی در هر جای دنیا که از صفات الهی و ارزشهای متعالی در جهت ایجاد حکومت الهی سخن گوید و ندای حق‌طلبی سر دهد، در حیطۀ فرهنگ انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد .

مدیر مطالعات راهبردی حوزۀ هنری با تأکید بر اینکه باید انقلاب اسلامی را متصل به آسمانها بدانیم، خاطرنشان کرد: بسیار تفاوت وجود دارد در اینکه انقلاب اسلامی را متصل به آسمانها بدانیم یا متصل به افراد و یا صنفی خاص، چراکه وقتی انقلاب به افراد تعلق می‌گیرد، نگاهی دنیایی نسبت آن برایمان شکل می‌گیرد که ثمرۀ آن عوض شدن دغدغه‌های اصلی مردم و بروز مشکلات بسیار است، در صورتی که نگاه آسمانی، درک محضریت را محیا کرده و جامعه را دعوت به رفتارهای زیبا می‌کند. همگی ما در گسترش این نوع نگاه به انقلاب مسئولیم و باید بتوانیم مفاهیم آسمانی انقلاب را تبدیل به اخلاق در جامعه و بعد، تبدیل به فرهنگ کنیم تا به سوی ایجاد تمدن اسلامی پیش رویم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها