قطعی‌برق،‌ بدون بیمه خسارت

با گذشت 4 ماه از سال 97 شرکت توانیرهنوز با هیچ بیمه‌ای برای پرداخت خسارت مشترکان قرارداد نبسته است.

قطعی‌برق،‌ بدون بیمه خسارت

خاموشی‌های مكرر برق در روزهای اخیر بالاخره طاقت خیلی‌ها را طاق كرد و به همین بهانه صدای اعتراض جماعت زیادی كه به خاطر قطعی برق، خسارت دیده بودند، بلند شد. یكی با تانكر شیرهای فاسدش در بخش خسروشاهی تبریز از راه رسید و ده‌ها لیتر شیر را جلوی در اداره برق این شهر روی آسفالت داغ خیابان خالی كرد و گفت همه این شیرها به خاطر قطعی برق فاسد شده‌اند و یك هموطن دیگر، ورقه‌های خمیر ترش شده نانش را روی راه پله اداره برق شهرستان رویان پهن كرد. او هم نانوایی بود كه از خاموشی برق خسارت دیده بود. قبل از او البته یكی از نانواهای اهل شهرستان خاش سیستان بلوچستان هم، درِ اداره برق شهرش را خمیر گرفت تا به صف اعتراض‌كنندگان بپیوندد. تعدادی از مرغداران گنابادی هم در گوشه‌ای دیگر از كشور، جلوی در اداره برق گناباد جمع شدند و از تلف شدن 4000 مرغ خبر دادند! این وسط تصویری هم از یكی از همین مرغداران در فضای مجازی منتشر شد كه مرغ‌های تلف‌شده‌اش را بارِ یك نیسان آبی رنگ كرده و جلوی اداره برق آورده بود و چندتایی از مرغ‌ها را هم همانجا پیش روی همه آتش زده بود.

همه این خسارت‌ها وقتی غیرقابل جبران‌تر می‌شود که بدانید شرکت توانیر هنوز نتوانسته با هیچ شرکت بیمه‌ای قرارداد ببندد و با توجه به حجم بالای خسارت‌ها باید هشدار داد که کمتر شرکت بیمه‌ای حاضر است در این حوزه خدمات بدهد.

همه این گلایه‌ها را كه شنیدیم، روی عدد و رقم‌های نوشته شده روی قبض‌های نارنجی‌رنگ برق چشم گرداندیم. جایی كه در كنار مالیات برارزش افزوده، عوارض و... هر ماه هزینه‌ای هم با عنوان مبلغ بیمه از همه مشتركان كسر می‌شود. هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق مشتركان زیادی به آن توجه نمی‌كنند و هنگام وقوع حادثه هم از چنین تسهیلاتی بی‌اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند؛ خسارت‌هایی كه به نظر می‌رسد در یك ماه اخیر با خاموشی‌های مكرر برق افزایش داشته است.

ما این موضوع را با مجید گودرزی، رئیس گروه تحویل گزارش‌های تخصصی شركت توانیر درمیان گذاشتیم و او گفت: طبق قانون برای هر ماه یكصد تومان از مشتركان مسكونی و تجاری شهری دریافت شود كه مبلغ پرداختی توسط هر مشترك سالانه به‌طور متوسط 1200تومان می‌شود. این رقم برای مشتركان خانگی و تجاری روستایی نصف مشتركان شهری است و ماهانه 50 تومان روی قبض برق آنها محاسبه می‌شود؛ یعنی هر مشترك روستایی به طور متوسط سالانه 600 تومان هزینه برای بیمه می‌پردازد.

خسارت دیدگان صبر كنند

گودرزی با اشاره به این‌كه درصورت كامل بودن مدارك خسارت، غرامت ظرف حداكثر 15 روز پرداخت می‌شود، گفت: سال گذشته شركت بیمه‌گذار خسارات ناشی از نوسانات برق بیمه دی بود و این شركت پس از بررسی مدارك، تا سقف قرارداد، خسارت را به مشتركان پرداخت. البته برای سال 97 هنوز شركت بیمه‌گر جدید مشخص نشده است و در همین راستا به شركت‌های وابسته به خود اعلام كرده‌ایم كه اگر مردم برای دریافت خسارت ناشی از قطع برق مراجعه كردند، به آنها گفته شود مدارك را تا شناسایی شركت بیمه‌ای و پرداخت غرامت نزد خود نگهداری كنند. این درحالی‌است که باید تاکید کرد با توجه به افزایش خسارت ناشی از قطعی برق کمتر شرکت بیمه‌ای حاضر است به این حوزه ورود کند.

روال كار اما به چه صورت است؟ رئیس گروه تحویل گزارش‌های تخصصی شركت توانیر در پاسخ به این سوال هم گفت: مشتركان خسارت دیده درصورت دسترسی به اینترنت از طریق سایت و در غیراین‌صورت با مراجعه به امور مشتركان، اطلاعات مربوط به خسارات وارده به وسایل شان را باید در سایت پرداخت خسارت ثبت كنند.

با این‌كه جزئیات بیشتری از این ماجرا در اختیار ما قرار نگرفت، اما شاید در صورت پیگیری مشتركان و البته تعیین شركت بیمه گر در ماه‌های آینده، خسارات احتمالی به آنها پرداخت شود!

داستان قطعی برق

با گذشت چند روز از اجرای برنامه خاموشی و قطعی مكرر برق در شهرهای مختلف كشور، موج اعتراض اصناف و شهروندان مختلف هم از راه رسیده است و به نظر می‌رسد تداوم این خاموشی برای خیلی‌ها تحمل ناپذیر شده و روال عادی زندگی شان را به هم ریخته!

آن قدر كه حتی ساده ترین امور، تحت تاثیر خاموشی برق قرار بگیرد و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه، در مكالمه‌های كوتاه داخل تاكسی و اتوبوس و مترو، حتی در محیط كار، خیلی‌ها از قطعی برق گلایه كنند و از ترس شان برای سوارشدن به آسانسور بگویند، مبادا كه وقتی داخل اتاقك آسانسور ایستاده اند ناگهان برق برود و آنها بمانند و یك فضای كوچك و تاریك و دربسته!

این نگرانی را جلال ملكی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران هم تائید كرد. او از افزایش آمار تعداد افراد محبوس شده در آسانسور با خاموشی‌های چند روز اخیر پایتخت خبر داد و به ما گفت: قاعدتا هروقت كه قطعی برق داریم، مخصوصا در ساعت‌های پیك كاری حوادث مربوط به آسانسور هم بیشتر می‌شود.

خارج از فضای بسته خانه‌ها و اداره ها، در خیابان‌های شهر هم خاموشی برق در این چند روز مشكل ساز شد؛ آن‌قدر كه سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از قطعی برق گلایه كرد و به مهر گفت: قطع برق چراغ‌های راهنمایی مشكلات فراوان و زحمت بسیاری برای همكاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد كرده است؛ چراكه به دلیل ترافیك ذاتی تهران، فقط كافی است دقایقی این اتفاق بیفتد تا مشكلات ترافیكی دو برابر شود.

مشكلات قابل پیش‌بینی

ماجرا نه پیچیده است و نه غیرقابل پیش‌بینی! خیلی‌ها از همان موقعی كه زنگ خاموشی‌ها به صدا درآمد این روزها را می‌دیدند، همین روزها را كه محرومیت از برق، فقط تحمل گرمای هوا و عرق ریختن در روزهای داغ تابستان نباشد و تبعات دیگر قطعی برق و مشكلات ناشی از آن به مرورخودش را نشان بدهد، یكی یكی از راه برسد و خیلی‌ها را غافلگیر كند؛ دستگاه‌های كارتخوان را از كار بیندازد و خرید و فروش اجناس مختلف و نگهداری مواد غذایی را مختل كند، دلهره قطعی برق را به دل بیماران بستری در بیمارستان‌ها بیندازند و در نهایت یك‌بار دیگر به یاد همه بیاورد كه برق چه نعمتی است و نبودش چه مشكلات بیشماری به‌وجود می‌آورد.ما از قاسم زراعتكار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره مشكلات به وجود آمده برای هم‌صنفی هایش پرسیدیم و او از تاثیر صددرصدی قطعی برق در حرفه نانوایی گلایه كرد و گفت: نانوایی‌ها باید خمیر را یك یا دوساعت زودتر بزنند تا این خمیر استراحت كند، اما وقتی برق می‌رود، این خمیر می‌ماند و ترش می‌شود و دیگر قابل مصرف نیست و همین موضوع باعث اعتراض نانوایان در اتحادیه‌های سراسر كشور شده است.

زراعتكار گفت كسی جوابگوی خسارتی كه تا امروز از قِبل این اتفاق به نانواها رسیده نیست و جبران خسارت تا حالا به عهده خود نانواها بوده. راه چاره‌ای كه او به‌عنوان رئیس اتحادیه پیش روی نانواها گذاشته فعلا دعوت آنها به حفظ آرامش است. او به همه گفته فعلا صبر کرده و تا جایی كه می‌توانند برق كمتری مصرف كنند.

بجز او اما چند شهروند از شهرهای مختلف كشور در تماس تلفنی با ما از خسارت لوازم برقی شان گلایه كردند، یكی از خراب شدن كامپیوترش گفت و دیگری پای موتور سوخته كولرش را پیش كشید.

پای صحبت آنها بودیم كه یكی از همكاران خودمان در تحریریه جام‌جم هم از خسارت قطعی برق به یخچال خانه‌اش گفت و هزینه 250 هزارتومانی برای تعویض سنسور یخ زدای آن. این درحالی است که بی‌توجهی به جبران خسارت‌ها از سوی بیمه آب پاکی را روی دست این خسارت‌دیدگان می ریزد.

چاره كار ؛ صرفه جویی مشتركان

قطعی برق تجربه مشترك این روزهای بسیاری از خانواده‌هاست؛ تجربه‌ای كه به گفته مدیرعامل شركت توانیر حداقل تا دوهفته آینده ادامه دارد.

آرش كردی با اعلام این خبر گفت: به ازای هر یك درجه افزایش گرما، ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق كشور اضافه می‌شود . او تاكید كرد: روند رشد مصرف برق در كشور مناسب نیست. از این رو نیازمند نگرشی جدید و مدیریت مصرف انرژی و بویژه برق هستیم. مدیرعامل شركت توانیر در ادامه با اعلام این‌كه قطعی برق مرتبط با گرمای هوا و افزایش مصرف است، گفت: بنا بر پیش‌بینی هواشناسی، شدت گرما تا دو هفته آینده در كشور وجود دارد و از این رو قطعی برق هم دست‌كم تا همین زمان ادامه خواهد داشت. ما این موضوع را با علی ادیانی، نایب رئیس دوم كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم و او گفت:خاموشی‌های تابستان امسال قابل پیش‌بینی بود و قبلا هم درباره آن هشدارهای لازم داده شده بود و از آنجا كه ما در چارچوب رعایت الگوی مصرف صحیح برق عمل نكرده‌ایم و به لحاظ آماری جزو كشورهای پرمصرف دنیا هستیم، این خاموشی‌ها دور از ذهن نبود. این نماینده مجلس با اشاره به مشكلات

به وجود آمده ناشی از قطع برق در سطح كشور هم گفت: طبیعی است وقتی برق قطع می‌شود، هم عارضه انسانی رخ بدهد و هم عارضه اقتصادی. یعنی هم بیمارها، افراد سالمند و كودكان دچار مشكل شوند و هم واحدهای تولیدی متضرر شوند.

او چرخه‌ای را به یاد ما آورد كه در آن مصرف زیاد برق توسط خود همین مشتركان منجر به خاموشی و قطعی برق شده بود و گفت: در حال حاضر چاره كار فقط این است كه مشتركان به‌طور جدی در مصرف برق صرفه‌جویی كنند.

منبع: جام جم

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها