ادعای نماینده سبزوار کذب است/امکان بروز تخلف در خرید تضمینی گندم وجود ندارد

در حالی که نماینده مردم سبزوار در مجلس، از فساد برنامه‌ریزی‌شده در بخش بدنه سازمان غله ایران و ناپدید شدن ۱۰۰ هزار تن گندم تنها در یک استان خبر داده، معاون وزیر جهاد کشاورزی این ادعا را تکذیب کرد.

ادعای نماینده سبزوار کذب است/امکان بروز تخلف در خرید تضمینی گندم وجود ندارد

تاکنون هیچ تخلفی گزارش نشده است و طرح چنین ادعاهایی بی‌انصافی بوده و موجب آزرده‌خاطر شدن همه فعالان در این عرصه از کشاورزان تا کارخانه‌های تولید آرد می‌شود.

رمضانعلی سبحانی‌فر - نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی - ظهر امروز (چهارشنبه) مدعی شد که در خرید تضمینی گندم از گندمکاران و تحویل گندم خریداری شده به سیلوها تخلفات گسترده مالی و اجرایی در جریان است و در این زمینه اتهاماتی را به سازمان غله ایران یعنی همان شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد کرد اما یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: این ادعا کاملا تکذیب می‌شود و امکان چنین رفتارهایی در پروسه خرید تضمینی گندم وجود ندارد. حتی اگر به عنوان تخلف نیز چنین اتفاقاتی رخ دهد به‌واسطه بهره‌گیری از سامانه‌های آی‌تی پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران قابل رصد است؛ بنابراین عملا امکان وقوع چنین تخلفاتی در پروسه خرید تضمینی گندم وجود ندارد.

وی افزود: همه مسئولان و حتی رسانه‌ها از پروسه خرید تضمینی گندم کاملا آگاهند و به مراحل آن آشنایی دارند و هم‌اکنون که خرید تضمینی این محصول استراتژیک در جریان است. خرید حدود ۱۰ میلیون تن از این محصول در قالب یک میلیون و ۵۰۰ هزار محموله از حدود ۶۵۰ هزار کشاورز در ۱۱۰۰ مرکز خرید انجام می‌شود که یکی از بزرگترین پروژه‌های لجستیکی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسانه در این زمینه به دور از انصاف است و تضییع حقوق تک تک افرادی است که در این زمینه تلاش می‌کنند، به شمار می‌رود. چراکه موجبات دلخوری کشاورزانی که با خون و دل گندم را تولید می‌کنند را فراهم می‌کنند.

به گفته سیف، مواردی که در خبر منتشر شده از سوی این نماینده مجلس مطرح شده به این می‌پردازد که ناخالصی‌هایی به گندم اضافه می‌شود در حالی که در سیستم و سامانه‌های شرکت بازرگانی دولتی همه محموله‌های ورودی و خروجی نمونه‌برداری شده و میزان افت مفید و غیرمفید آنها بررسی می‌شود و در واقع یک محموله در ورود و خروجش در قالب چهار آیتم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل افت مفید، غیرمفید، رطوبت و میزان سن‌زدگی است. در چنین شرایطی هر کدام از این موارد در ورود و خروج گندم تغییر کند باعث می شود که مرکز خرید مورد نظر دچار کسری شود و نهایتا تضامینی که آنها برای خرید تضمینی گندم داده‌اند، قابل اجرا پیدا می‌کند. به این معنی که اگر افت یا کاهشی در یکی از این پارامترها از هنگام ورود یک محموله تا خروج آن به وجود بیاید مرکز رگولاتوری به نام مرکز پژوهش‌های غلات آن را مورد داوری قرار می‌دهد و می‌تواند یک مرکز را به راحتی محکوم کند بنابراین امکان تخطی از موارد مطرح شده وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: طرح کردن چنین ادعاهایی و دادن اخبار ناامیدکننده به مردم نباید در دستور کار کسی قرار گیرد. البته در هر مرکز خرید دو کارمند دولتی به عنوان عوامل تشخیص و ذی‌حساب وجود دارند که تمامی این موارد به امضای آنها می‌رسد و در سامانه ثبت می‌شود. بنابراین هرگونه تخلفی رخ بدهد این دو نفر باید مسئولانه پاسخگو باشند.

سیف با بیان اینکه وجود چنین تخلفاتی در پروسه خرید تضمینی گندم تکذیب می‌شود، گفت: همه کسانی که دل در گرو این کشور دارند باید منصفانه و دلسوزانه درباره این پروژه بزرگ یعنی خرید تضمینی گندم اظهارنظر کنند و این پروژه را تبدیل به ناامیدی در جامعه نکنند چراکه طرح کردن چنین ادعاهایی جز خدمت رساندن به کسانی که دل در گرو واردات دارند حاصلی ندارد. بنابراین حتی اگر یک مورد تخلف هم صورت گرفته باشد نباید به کل این پروژه تامین داد که البته در این ادعا مصداق دقیقی مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه از همه دست‌اندرکاران و تلاشگران، از کشاورزان تا کسانی که گندم را از آنها می‌خرند، عذرخواهی می‌کنم، اظهار کرد: برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر بازداشت دو نفر در حوزه خرید تضمینی گندم باید گفت که امسال چنین تخلفاتی گزارش نشده و وجود ندارد اما حتی اگر وجود هم داشته باشد نشان‌دهنده پویایی این سیستم است چراکه این سیستم آنلاین بوده و همگی آن را رصد می‌کنند. جالب آنکه در مصاحبه مورد نظر آمده است که گندم‌ها در مراکز موقت نگهداری می‌شود که باید گفت محموله‌هایی که از کشاورزان می‌گیریم اکثراً کمتر از یک تن بوده که در سال گذشته به حدود ۱۱۶ هزار محموله رسید بنابراین این محموله‌های خرد برای کمک به اقتصاد کشاورزان در ابتدا در مراکز موقت نگهداری می‌شوند و نهایتا پس از تجمیع به مراکز مشخص شده و سیلوها حمل می‌شوند. گرچه هیچ‌وقت تخلف مورد تایید ما نیست و اگر آن باشد با آن برخورد خواهیم کرد اما نباید چنین مصاحبه‌هایی صورت بگیرد و آنها سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده بنامیم.

منبع ایسنا

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها