اثرات مخرب استفاده از اینستاگرام چیست؟

هزاران صفحه متعلق به گروهک تروریستی منافقین، گروه های تروریستی نظیر داعش و مرتبط با کودک آزاری و محتوای نامناسب در اینستاگرام وجود دارد.

اثرات مخرب استفاده از اینستاگرام چیست؟

شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام، رسانه‌ای تصویرمحور است که در دنیا دارای طرفداران زیادی به ویژه در میان جوانان است. امکانات ویژه‌ی اینستاگرام باعث شد تا این شبکه اجتماعی تا امروزه بیش از 700 میلیون کاربر در دنیا برای خود جذب کند. اینستاگرام در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد؛ ایران با بیش از 6 میلیون کاربر در رتبه هفتم جهان در استفاده از این شبکه اجتماعی قرار دارد.

با توجه به اینکه اینستاگرام تأثیرات مخرب بسیاری نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ذهنی کاربران دارد، بررسی و کنترل دقیق آثار آن بر جامعه و روند استفاده مردم از این شبکه‌ی اجتماعی دارای اهمیت بالایی است.

سید علیرضا آل داود پژوهشگر ارشد فضای مجازی و مدرس سواد رسانه‌ای با تأکید بر اینکه طبق پژوهش های متعدد در سطح دنیا اینستاگرام تاثیرات بسیار منفی بر روی زندگی افراد گذاشته است، افزود: سازمان بهداشت انگلیس باور دارد، شبکه‌های اجتماعی به بحران سلامت روان در میان کاربران جوان دامن می‌زنند؛ طبق این تحقیق اینستاگرام اثر مخربی بر میزان رشد، خواب، سلامت روحی-روانی و جسمی کاربران جوان نیز دارد.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه مردم ما بدون فراگیری سواد و دانش رسانه ای از این فضا استفاده می کنند، اظهار داشت: متاسفانه دولت به جای سرمایه گذاری بر روی ارتقای دانش و سواد رسانه ای مردم مدام به گسترش اینترنت رهاشده و بی‌قانون و شبکه‌های اجتماعی غربی دامن می‌زند و این درحالیست که ما در هیچ کشور دیگری در دنیا این موضوع خطرناک گسترش فضای مجازی بدون فرهنگ سازی را مشاهده نمی کنیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای غربی از سال 1970 میلادی مباحث مرتبط با سواد رسانه ای در سطوح مختلف اجتماعی و سنی تدریس می شود و این در حالیست که در آن کشورها ابتدا زیرساخت ها و سرویس های بومی در این فضا طراحی و آماده شده است و سپس مردم با آموزش قوانین و فرهنگ استفاده وارد آنها شده اند.

آل داود با تاکید بر اینکه اینستاگرام می تواند منجر به اختلالات روانشناختی متعدد در جوانان و نوجوانان شود، تصریح کرد: به دلیل محیط جذاب بصری و وجود محتواهای خاص در اینستاگرام، نخستین اختلالی که دامن‌گیر مخاطبان می شود، اعتیاد اینترنتی است که افسردگی، شیفتگی استفاده مداوم، انزوا، تلف شدن شدید وقت، شکست های متعدد عاطفی و ... از عوارض آن است.

وی افزود: دومین اختلال، اختلال شخصیت خودشیفته است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوّآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند، متأسفانه اکثر سلبریتی‌های فعال در فضای اینستاگرام دچار این اختلال هستند و با فخرفروشی و نمایش یک سبک زندگی غیراسلامی و بعضاً غیرانسانی به اختلافات طبقاتی در جامعه دامن می‌زنند.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه ما در قشر سلبریتی ها فقر شدید سواد رسانه و مهارت استفاده از فضای مجازی را مشاهده می کنیم، تصریح کرد: متاسفانه سلبریتی ها در کشور ما با هزینه بیت المال به ثروت های کلان و جایگاه اجتماعی بسیار بالا دست پیدا کرده اند، عده ای از آنان توسط برخی گروه های سیاسی ضد انقلاب، فعال در فتنه 88 و گروه های معارض با ارزش های اسلام و انقلاب استخدام شده اند و مدام به صورت مردم و انقلاب چنگ می کشند.

وی ادامه داد: نمایش سبک زندگی غربی و ترویج آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نظام خانواده را در سطح کشور دچار چالش‌های جدی کرده است که یکی از اثرات آن ثبت بیش از 176 هزار طلاق در سال 96 بوده است.

این پژوهشگر فضای مجازی با تاکید بر اینکه طی بحران های طبیعی به وجود آمده در کشور نظیر زلزله کرمانشاه و ... متاسفانه برخی سلبریتی ها از احساسات مردم سواستفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری های مالی با بهانه جمع آوری کمک کردند، افزود: متاسفانه برخی از این سلبریتی ها با سو استفاده از احساسات مردم در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به جمع آوری پول از آنان کردند که هنوز پس از گذشت چندین ماه از آن زلزله، این مبالغ به دست مردم نرسیده است.

آل داود اضافه کرد: دولت محترم و وزیر ارتباطات منافع مردم و زندگی خانواده ها را در نظر گرفته و از فضای فرهنگی کشور صیانت کنند، چرا که هر خیانتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و نسخه های فارسی تلگرام رخ دهد بی شک مسببان و فراهم کنندگان زمینه آن جنایت و گناه هم باید پاسخگو باشند.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرام متعلق به فیس بوک است، تصریح کرد: فیس بوک متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا و راهزن اطلاعات مردم و ذائقه های آنان است و از این اطلاعات سرقت شده از مردم در جهت ضربه زدن به ایران اسلامی استفاده می کند.

وی ادامه داد: هزاران صفحه متعلق به گروهک تروریستی منافقین، گروه های تروریستی نظیر داعش و مرتبط با کودک آزاری و محتوای نامناسب در اینستاگرام وجود دارد و ماجرای غم انگیز تعرض و کشته شدن اهورای 3 ساله در گیلان و خودکشی دو دختر اصفهان تنها نمونه های کوچکی از اثرات بسیار خطرات فعالیت بی ضابطه و بی قانون اینستاگرام در سطح کشور است.

منبع: آخرین خبر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها