پیامهای فرااقتصادی یک دیدار اقتصادی

مهمترین پیام فرمایشات مقام معظم انقلاب اسلامی را باید «باور معظم له به توانایی دولت در حل مشکلات اقتصادی کشور و عبور از این شرایط» دانست که در واقع عامل اصلی توفیق کشور در مقطع کنونی است.

پیامهای فرااقتصادی یک دیدار اقتصادی


دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی اگرچه موضوع و ماهیت اقتصادی داشت و جهت حل مشکلات معیشتی مردم و معضلات اقتصادی کشور صورت گرفت، اما با پیام‌های فرااقتصادی و سیاسی مهمی نیز همراه بود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مهمترین پیام فرمایشات مقام معظم انقلاب اسلامی را باید «باور معظم له به توانایی دولت در حل مشکلات اقتصادی کشور و عبور از این شرایط» دانست که در واقع عامل اصلی توفیق کشور در مقطع کنونی است. چرا که اساس جنگ فعلی را جنگ اراده‌ها به خود اختصاص داده و خودباوری نقش موثر در برابر هجمه روانی دشمنان انقلاب اسلامی است که تلاش می‌کنند، تصویری ناتوان از مدیران کشور ارائه دهند. لذا معظم‌له تاکید فرمودند: «جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقداماتِ لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آید و توطئه‌های آمریکا را ناکام بگذارد.»

2- دومین پیام مهم این سخنان در مشروط کردن موفقیت دولت به شروطی لازم‌الاجراء است. معظم‌له در بیان این شروط به موارد بسیار کاربردی و موثری مانند: «روحیه‌ی انقلابی و قوی، مجاهدت، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ، تلاش شبانه‌روزی مسئولان، همکاری و همراهی آحاد مردم، استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب اشاره کردند.»

3- پیام دیگر رهنمودهای مقام معظم رهبری به دولت این است که اولا دولت باید در حل مشکلات اقتصادی کشور و مقابله با جنگ اقتصادی وسط میدان بوده و محور اصلی کار و تحرک در کشور باشد. ثانیاً تصویری که مردم از دولت دارند نیز باید تصویری کارآمد، تلاشگر و توانا باشد. لذا باید رسانه‌های کشور به ویژه صداوسیما وظیفه دارند در انتقال تصویر درست از اقدامات دولت کوشا باشند.

4- پیام بسیار مهم برای مسئولان کشور از این بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این است که بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است. چنانچه فرمودند: «مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.» چرا که از منظر معظم‌له ریشه برخی از مشکلات پیش آمده در دوری مسئولان از مردم نهفته است.

5- پیام سیاسی بسیار مهم دیگری که در مقطع فعلی حائز اهمیت فراوانی است این توصیه معظم‌له می‌باشد که فرمودند: «نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه آمریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید به هنگام، صریح و قاطع انجام شود. مانند مواضعی که رئیس‌جمهور کشورمان در اروپا گرفتند.» زیرا ایجاد اختلاف میان مسئولان کشور یکی از اهداف اساسی جنگ روانی دشمن است.

6- در بعد بین‌المللی یک پیام مهم دیگر «ضرورت تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی کشور» می‌باشد که با این عبارت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. «به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود.» معظم‌له در خصوص مذاکرات کنونی با اروپا نیز فرمودند: «البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را درخصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.»

7- هفتمین پیام از این دیدار به لزوم برخورد با متخلفان اقتصادی باز می‌گردد چنانکه فرمودند: «برخورد با متخلفان در هر سطحی که هستند ضروری است و باید قاطعانه دنبال شود.» معظم‌له ضمن حمایت از دستور روز گذشته‌ی رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو تاکید فرمودند: «این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد.» برخورد با متخلفان اقتصادی بخشی از مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب در خصوص تاثیر آن بر حل مشکلات کشور فرمودند: «در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی کرد. البته مسئله‌ی برخورد با مفاسد در وهله‌ی اول به عهده‌ی مسئولان دستگاه‌ها است و پس از آن باید موضوع به قوه‌ی قضائیه واگذار شود.»

8- یک پیام مفصل و عبرت آموز از یک جمله کوتاه معظم له که فرمودند: «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» این است که دولت نشان داده برخی مشکلات را بعد از اعتراض و آشوب حل می‌کند، اما اقدام دیگر هنگام سبب می‌شود تا برخی از مشکلات ابعاد امنیتی و سیاسی پیدا کند.

9- آخرین پیام مهم این دیدار در این توصیه معظم‌له نهفته است که با اشاره به لزوم «حرف زدنِ رودرروی مسئولان با مردم و بیان شرایط» فرمودند: «مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه‌ی اقدامات خود، نقشه‌ی دشمن را برای آن‌ها تبیین کنید.»

10- البته در این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین توصیه و راهکار اقتصادی نیز به دولت داشتند که عملیاتی سازی هر یک از آنها می‌تواند در عبور کشور از مشکلات کنونی موثر واقع شود. برخی از این راهکارها عبارتند از:

الف) تهیه‌ی «نقشه‌ی راه اقتصادِ باثبات» لازم است و اگر نقشه‌ی راه اقتصاد تهیه شود، مردم و فعالان اقتصادی تکلیف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت.

ب) اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی ضروری است و باید با سامانه‌های مربوط و یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفات آشکاری گرفته شود.

ج) سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود.

منبع: فارس

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها