کلیدهای برنامه درمانی موفق برای کنترل دیابت

مرکز کنترل و پیشگری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که درمان و روش های مراقبت از دیابت یک ماهیت منحصر به فرد دارد و در افراد مختلف نمی تواند یکسان باشد.

کلیدهای برنامه درمانی موفق برای کنترل دیابت

این ماهیت منحصر به فرد یعنی برنامه درمانی دیابت فقط برای یک فرد طراحی شده است و حتی برای بستگان نزدیک او نیز مصداق ندارد.

دیابت نوع دو یک بیماری نیست بلکه گروهی از بیماری ها را شامل می شود. عوامل مختلفی که برنامه درمانی دیابت را منحصر به فرد می کند، عبارتند از: سن، سلامت کلی فرد، وزن، شیوه زندگی، مدت زمان ابتلا به دیابت نوع 2، پس زمینه های خانوادگی و قومی.

همچنین میزان مقاومت به انسولین و میزان تولید آن در بدن در افراد متفاوت است. به عنوان مثال یک فرد مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است مقاومت شدید به انسولین داشته باشد حتی اگر بدنش بدون هیچ مشکلی انسولین تولید کند در حالی که بدن شخص دیگر با همین بیماری به اندازه کافی انسولین تولید نکند.

دستورالعمل های شیوه زندگی هوشمند پایه و اساس تقریبا همه برنامه های درمانی دیابت نوع 2 است.

کلیدهای برنامه درمانی موفق دیابت عبارتند از:

یک رژیم غذایی دیابت پسند: پزشک شما احتمالا توصیه خواهد کرد چگونگی تغییر در رژیم غذایی خود را برای کمک به حفظ سطح قند خون در حالت پایین فرا بگیرید. با این حال برنامه غذایی شما ممکن است توسط داروهایی که دریافت می کنید، تحت تاثیر قرار بگیرد و شما ناچار شوید آنچه می خورید و زمان آن را تغییر دهید. به عنوان مثال درست بعد از گرفتن انسولین کوتاه اثر شما باید اقدام به خوردن غذا کنید. این نوع انسولین 3-2 ساعت بعد از غذا بیشترین اثر را دارد و حدودا 6 ساعت در بدن باقی می ماند. در حالی که در مورد انسولین طولانی اثر که معمولا قبل از خواب دریافت می شود، شما نیاز به یک میان وعده قبل از خواب و دریافت صبحانه کامل در صبح روز بعد دارید.

ورزش بیشتر: فعالیت فیزیکی در ثابت نگه داشتن قند خون بسیار مفید است. کارشناسان می گویند گرفتن حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته یا 30 دقیقه فعالیت بدنی در 5 روز هفته باید مد نظر بیمار قرار گیرد.

کاهش وزن: از دست دادن 8 درصد از وزن بدن می تواند به کنترل دیابت کمک کند.

نظارت بر قند خون: این نوع نظارت به شدت در طول روز توصیه می شود بخصوص هنگامی که در حالی که شما می آموزید بدنتان چطور به رژیم غذایی و ورزش واکنش نشان می دهد. بیمارانی که انسولین دریافت می کنند باید روزانه تقریبا سه بار قند خون را چک کنند در حالی که بیماران دیگر این کار را می توانند بعضی اوقات یا زمانی که پزشک به آنها توصیه می کند، انجام دهند.

دریافت داروها: در اینجاست که تفاوت های فردی درمان دیابت خود را بیشتر نشان میدهد. دستورالعمل های درمان کنونی دیابت 2 مبتنی بر تجویز متفورمین است. اما اگر این دارو به تنهایی موفق نبود، پزشک بر اساس وضعیت بیمای، تحمل بیمار نسبت به عوارض جانبی و دیگر عوامل مرتبط با سلامت اقدام به تجویز داروهای دیگر می کند. کلاس های متعدد و مختلف داروهای خوراکی و تجویزی برای درمان دیابت نوع 2 وجود دارد. با این حال شما ممکن است نیاز به درمان های دارویی ترکیبی داشته باشید. برخی بیماران ناامید هستند چون در حال گرفتن داروهای ترکیبی بوده و هنوز آزمایش هموگلوبینA1Cآنها بالاتر از میزان نرمال است. در حالی که بیمار دیگر ممکن است تنها با دریافت یک دارو به میزان زیر هدف این آزمایش رسیده باشد و اینجاست که تفاوت های فردی درمان دیابت نوع 2 بیشتر خود را نشان می دهد.

البته همکاری نزدیک با پزشک و طرح ریزی برنامه درمانی مناسب موفقیت کنترل دیابت را در تمام بیماران بیشتر می کند.

منبع: بهداشت نیوز

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها