سهم ۴ درصدی رنگین‌پوستان در کتاب‌های کودک بریتانیا

تحقیقات جدید نشان می‌دهد از ۹۱۱۵ عنوان کتابی که سال گذشته در بریتانیا منتشر شده، تنها در ۴ درصد از آنها از شخصیت‌های سیاه‌پوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی استفاده شده است.

سهم ۴ درصدی رنگین‌پوستان در کتاب‌های کودک بریتانیا

تحقیقات جدید نشان می‌دهد از ۹۱۱۵ عنوان کتابی که در سال گذشته منتشر شده تنها در ۴ درصد از آنها از کارکترهای سیاه‌پوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی استفاده شده است.

طبق این تحقیق، تنها یک درصد از کتب ادبیات کودک بریتانیا شخصیت‌های محوری‌شان را از سیاهان یا اقلیت‌های قومی نژادی قرار داده‌اند و این آمار بسیار ناامید کننده و تکان دهنده است.

در این پروژه تحقیقاتی که توسط شورای هنر انگلستان و مرکز ادبی تحصیلات ابتدایی انجام گرفته و در نوع خود اولین تحقیق محسوب می‌شود از ناشرین خواسته شده است درباره شخصیت‌های اصلی کتاب‌هایشان تجدیدنظر کنند. چراکه از 9115 عنوان کتابی که در سال گذشته منتشر شده، تنها 4 درصد یا 391 عنوان از آنها دارای شخصیت‌های اصلی غیر نژاد سفیدپوست هستند.

این آمار در مقایسه با ۳۲.۱ درصد کودکان محصل از اقلیت‌های قومی در انگلستان بسیار پایین و ناامید کننده است.

«فرح صاروخ» مدیر این پروژه تحقیقاتی که نتیجه آن را برای ناشرین جهت تغییر در ساختار شخصیت‌های کتب کودک نیز ارسال کرده است، در این مورد گفت: این آمار بسیار ناامیدکننده و تکان دهنده است بخصوص زمانیکه می‌بینید این محتویات در قالب کتاب چاپ شده است.

این تحقیق همچنین به تحلیل کیفیت معرفی و نیز کمیّت کارکترهای سیاه‌پوست، آسیایی و اقلیت‌های قومی پرداخته است. آنها در این تحقیقات یافتند که بیش از نیمی از کتا‌هایی که از شخصیت‌های غیر سفید‌پوست استفاده کرده بودند در دسته‌بندی «رئالیسم معاصر» قرار داده شده بودند و 10 درصد حاوی مباحث «عدالت اجتماعی» نظیر جنگ و کشمکش بودند. و تنها یک عنوان کتاب کودک با کارکتر غیر سفیدپوست وجود داشت که در دسته‌بندی کمدی قرار داده شده بود.

مدیر این پروژه تحقیقاتی در آخر گفت: امیدوارم این تحقیقات به عنوان نقطه‌ای آغازین جهت کمک و انعکاس به ناشرین مفید واقع شود و در 10 سال آینده به جایگاه آرمانی خود برسد و در این راستا بسیار به بازار بریتانیا امیدوار هستیم که در طول 3 سال نه از جنبه کمیّت که از جنبه کیفیت دستخوش تحوّل شویم و تناسب کارکترهای غیر سفیدپوست در کتب کودک بیشتر شود.

منبع: فارس

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها