عدم مصرف میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های گوارش

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزی، گفت: ۶۰ درصد دیابت نوع ۲ با الگوی غذایی مناسب قابل کنترل است و تاثیر آن دو برابر تاثیر داروست.

عدم مصرف میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های گوارش

دکتر زهرا عبداللهی با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی و همایش ملی «بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری» در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: ۵۰ درصد بیماری های قلبی و عروقی و ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: مصرف کم میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش و ۳۱ درصد بیماری‌های قلبی است. از ۱۰ عامل بیماری های غیرواگیر مهم ترین ریسک فاکتور، تغذیه نامناسب است که موجب شده بروز بیماری های غیرواگیر از ۵۶ درصد در سال ۸۰ به ۷۶ درصد در سال های اخیر برسد.

عبداللهی گفت: مطالعات سال ۹۵ نشان می دهد مصرف سبزی و میوه در روستاها از شهرها نیز کمتر بوده است. مصرف حداقل ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه توصیه جهانی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زیاد چربی و روغن عامل اصلی سرطان‌های پروستات و سینه است که از شایع‌ترین سرطان‌هاست.

وی افزود: چاقی شکمی از چاقی عمومی بدتر است و مطالعات سال ۹۱ نشان می دهد این چاقی در زنان ۶۱ درصد است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی کاهش ضریب هوشی را ناشی از کمبود ید و آهن در افراد دانست و گفت: ریزمغذی ها اعم از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین های A، ویتامین D، کمبود روی و ید هستند.

وی افزود: کمبود ید در ۳۰ سال پیش موجب بروز ۷۰ درصدی بیماری گواتر می‌شد و غنی‌سازی نمک به ید تصفیه شده باعث شد این عدد به ۵ درصد برسد. اگر از عرضه نمک های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره به تدریج به همان وضعیت سابق بازخواهیم گشت.

منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها