تأثیر بدقولی والدین در فاصله گرفتن کودک از تربیت دینی

کارشناس خانواده گفت: کودکان، پدر و مادر را خدای خود می‌پندارند و بین بدقولی والدین در کودکی و به وجود آمدن خلل در خداشناسی فرزندان در آینده، رابطه معناداری وجود دارد.

تأثیر بدقولی والدین در فاصله گرفتن کودک از تربیت دینی

محسن پوراحمد خمینی کارشناس خانواده و مدرس دانشگاه با بیان اینکه اولین پایگاه تربیت درست فرزندان در خانواده است، اظهار کرد: فرآیند تربیت یعنی شکوفا کردن استعدادهای فطری فرزندان در یک فضای آرام اتفاق می افتد.

وی با اشاره به توجه ویژه به تربیت دختران در روایات اهل بیت(ع) افزود: ما در روایات پیرامون دختران روایات عجیبی داریم که نشان دهنده اهمیت توجه خاص به روحیات دخترانه در تربیت است، مثلا در روایات ما بیان شده که خداوند نسبت به دختران مهربان‌تر است و دختر آنقدر در پیشگاه خدا عزیز است که اگر کسی دختر ندارد، با حالت تضرع باید از خدا طلب فرزند دختر کند.

پوراحمد ادامه داد: تربیت درست دختران تضمین‌کننده آینده روشن یک جامعه است زیرا دختران هستند که پرورش نسل خوب، استحکام خانواده و حتی تربیت همسر خود را بر عهده دارند.

پوراحمد با بیان اینکه در حوزه محبت‌ورزی، دختران به صورت خاص مورد توجه هستند، خاطرنشان کرد: مبنای تربیت در اسلام محبت است و گزاره‌های انضباطی و دستوری نمی‌توانند تربیت درستی ایجاد کنند.

*بدقولی پدر و مادر به خداشناسی فرزند در آینده آسیب می‌رساند

این مشاور خانواده تصریح کرد: در تربیت کودکان، گزاره‌های تصویری مهمترین مسئله‌ای است که والدین باید به آن توجه کنند، زیرا کودک حتی پیش از یک سالگی، نسبت به تصاویر و وقایعی که در اطراف خود می‌بیند واکنش نشان می‌دهد و این تصاویر در ذهن او حک می‌شوند.

پوراحمد با اشاره به اینکه کودکان امروزی زمان زیادی صرف بازی و دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌کنند، بیان کرد: این بازی‌ها و برنامه‌ها که اغلب بدون نظارت والدین، کودکان ما را سرگرم می‌کنند گزاره‌های تصویری نامناسبی در ذهن کودک ایجاد می‌کنند و به تخیل کودکان مسیری می‌دهند که ممکن است بسیار آسیب‌زا باشد، علاوه بر اینکه برای جسم کودک نیز مشکلاتی از جمله آسیب‌های قامتی و چشمی ایجاد می‌کنند.

این مشاور خانواده روش دیگر تربیت فرزندان را تربیت‌یافتگی والدین آنها عنوان کرد و گفت: والدینی که رفتارهای نامناسبی دارند، نمی‌توانند از فرزندان خود انتظار داشته باشند که اصول اخلاقی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: کودکان در سن خردسالی پدر و مادر را خدای خود می‌پندارند و به همین جهت بسیار تأکید می‌شود زمانی که والدین به فرزند خود قولی می‌دهند، نسبت به قول خود وفادار باشند زیرا رابطه معناداری بین بدقولی پدر و مادر و به وجود آمدن خلل در خداشناسی فرزندان در آینده وجود دارد.

بازی کامپیوتری و تماشای تلویزیون برای کودکان؛ تنها یک ساعت

پوراحمد گفت: مهمترین کار مادر باید توجه عاطفی به فرزندش باشد، مثلا ممکن است کودک در لحظه نیاز به آغوش مادر داشته باشد و به سمت او بدود و آن زمان مادر مشغول کاری باشد، اما اگر تربیت درست فرزند برای او مهم است، باید کار خود را کنار گذاشته و برای دقایقی حتی کوتاه فرزند خود را در آغوش بکشد، حتی اگر کار مهم مادر نماز اول وقت باشد.

وی ادامه داد: موج استفاده از تبلت و تلفن‌های هوشمند برای ساکت و سرگرم کردن کودکان برای چند ساعت باعث شده است که تربیت موازی خانواده به وجود بیاید و بسیاری از خانواده‌ها در مقابل این تربیت موازی قافیه را باخته‌اند.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه باید قانون استفاده یک ساعته از بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون برای کودکان در خانه مقرر شود، گفت: این مسئله تعارضی با هفت سال آزاد بودن و پادشاهی کودکان ندارد، زیرا آزادی کودکان در هفت سال اول زندگی مطلق نیست و دو خط قرمز نهی از کار زشت و کارهای خطرناک را دارد و استفاده بی‌اندازه و نامحدود از بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون مثل همان چاقو در دست گرفتن کودک، خطرناک است.

وی با اشاره به جایگزین‌های بازی‌های کامپیوتری و کارتون‌های تلویزیونی، ادامه داد: بازی در تربیت کودکان اثر فوق‌العاده تربیتی دارد و بازی پدر و مادر با فرزندان حتی یک ساعت در روز می‌تواند در تحکیم ارتباط عاطفی فرزند و والدین معجزه کند بنابراین والدین نباید بازی کردن با فرزند خود را ترک کنند.

پوراحمد بیان کرد: والدین برای اعمال قانون یک ساعت بازی و تماشای تلویزیون در روز، باید ابتدا خود وابستگی و اعتیاد به تلویزیون و موبایل نداشته باشند، زیرا با توجه به اهمیت گزاره تصویری و الگو بودن پدر و مادر، نمی‌توان از کودکی که پدر و مادرش به موبایل و تلویزیون اعتیاد دارند، خواست که تنها یک ساعت با این وسایل سرگرم باشد.

این کارشناس خانواده،‌ زمان خرید گوشی هوشمند برای فرزندان را رسیدن به سن تمییز عنوان کرد و گفت: سن پختگی و تمییز برای افراد متفاوت است و ممکن است یک دختر در شانزده سالگی به این سن برسد و یک پسر در بیست سالگی چنین پختگی و شناختی برای استفاده از گوشی هوشمند نداشته باشد.

وی جایگزین دیگر بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون را بازی با همسالان برشمرد و خاطرنشان کرد: بازی جزو نیازهای اولیه کودکان است که باید در فضای حقیقی و در تعامل با دیگران انجام شود؛ رفت و آمد به مسجد هم می‌تواند در رشد اجتماعی و اخلاقی کودکان مؤثر بوده و به عنوان فعالیتی روزانه برای کودکان باشد.

به دختران بگویید زیباترین دختر دنیاست

پوراحمد با بیان اینکه جنس محبت والدین به دختر متفاوت است، گفت: پدرانی که ارتباط عاطفی قوی‌تری با دختران خود دارند، دختران قوی‌تر و بهتری را تربیت می‌کنند؛ پدر باید مدام به دختر خود یادآوری کند که او زیباترین دختر دنیاست و او دردانه و دختر زیبای پدر است و در بررسی به عمل آمده، مشخص شد، زنانی که با وضع بد در سطح جامعه رفت و آمد می‌کنند یا در کودکی محبت و ارتباط عاطفی مناسبی با پدر خود نداشتند، یا پس از ازدواج، نیاز اولیه دیده شدن زن توسط همسر مرتفع نشده است.

وی تصریح کرد: دخترانی که به هر دلیلی پدر خود را از دست داده‌اند، باید نیاز عاطفی به جنس مخالف را با صمیمیت با افرادی نظیر عمو و دایی که محرم آنها هستند برطرف کنند وگرنه دچار کمبود عاطفی جدی در آینده خواهند شد.


منبع: فارس

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها