علی‌ محمد شاعری: 80 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود/پرداخت 85 درصد هزینه های "سامانه های نوین آبیاری" به کشاورزان

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مصرف 80 درصدی آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: دولت مکلف شد سالیانه 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش سامانه های آبیاری های نوین قرار دهد و 85 درصد هزینه های آن را پرداخت کند.

علی‌ محمد شاعری: 80 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود/پرداخت 85 درصد هزینه های "سامانه های نوین آبیاری" به کشاورزان

علی‌ محمد شاعری نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه در استان مازندران در پاسخ به این سئوال خبرنگار خبر فوری که آیا دلیل اصلی خاموشی های اخیر کم آبی در کشور است؟ گفت: در کشور ما عمده تولید برق از نیروگاه های حرارتی است و این که کم آبی نقش موثری در خاموشی های شبکه برق در کشور ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به رابطه مستقیم خشکسالی و افزایش مصرف برق تصریح کرد: هر چقدر افزایش دما، میزان بارندگی کاهش پیدا کرده و خشکسالی ها ادامه داشته باشد، قطعا مصرف برق برای تامین انرژی افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به افزایش دما نسبت به سال گذشته، گفت: ما در حال حاضر در معرض پدیده تغییر اقلیم هستیم و کشور ما بیشتر نسبت به گذشته تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم قرار گرفته است.

علی‌ محمد شاعری با تاکید بر گزارش وزارت نیرو مبنی بر اینکه ما در کشور با کمبود 5 هزار مگا وات تولید برق مواجهه هستیم، گفت: ما بایستی کمبود این میزان برق را با مدیریت مصرف، مدیریت کنیم این درحالی است که نیروگاه های آبی ما هم به علت کم بود آب این کمبود تولید میزان برق را تشدید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید با همکاری مردم تدابیر لازم را برای برون رفت از این وضعیت در نظر بگیرد افزود: با کمک دولت و همکاری مردم می توانیم از این شرایط عبور کنیم.

نماینده مجلس در خصوص آماری که حکایت از آن داشت، 95 درصد میزان آب مصرفی در کشور در حوزه کشاورزی مصرف و 5 درصد در بخش غیر کشاورزی مصرف می شود، اظهار کرد: این آمارها که در فضای مجازی وجود دارد صحیح نیست. درحال حاضر حدود 80 درصد میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی و 20 درصد در بخش غیر کشاورزی مصرف می شود.

او با تاکید به این موضوع مبنی بر اینکه یکی از علت های وجود مشکل در بخش کشاورزی آبیاری های نوین گسترش پیدا نکرده است در حال حاضر یک و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به صورت نوین آبیاری می شود.

شاعری با اشاره به تصویب برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس دولت مکلف شد سالیانه 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش سامانه های آبیاری های نوین قرار دهد. این در حالی است که 85 درصد هزینه های سامانه های نوین آبیاری را می بایست دولت پرداخت کنند و 15 درصدد الباقی نیز باید از طریق خود کشاورزان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه فرصت خوبی است همه پای کار بیایند، گفت: با استفاده از شیوه های نوین آبیاری می توانیم از هدر رفت آب در بخش کشاورزی بکاهیم و سهم استفاده بخش کشاورزی از آب ایران را به 60 درصد برسانیم در پایان برنامه ششم برسانیم. این درحالی است که طبق برنامه بایستی سالیانه 4 درصد سهم بخش کشاورزی از مصرف آب در کشور را کاهش دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای گسترش سامانه های آبیاری نوین تا سقف 400 هزار هکتار در سال تصریح کرد: هر کشاورزی که متقاضی استفاده از سامانه آبیاری نوین کشاورزی باشد، وزارت جهاد کشاورزی می بایست تسهیلات 85 درصدی برای استفاده کشاورزان از سامانه های نوین آبیاری در اختیار آنان قرار دهد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها