قدیمی‌ترین کلیسای سلماس، موزه می‌شود؟

کلیسای تاریخی هفتوان سلماس در 4 کیلومتری جنوب شهرسلماس واقع در روستای

قدیمی‌ترین کلیسای سلماس، موزه می‌شود؟

کلیسای هفتوان در فاصله 4 کیلومتری جنوب سلماس واقع در روستای هفتوان در سال 1012 هجری قمری در زمان شاه عباس صفوی تعمیر شده و کتیبه‌ای در دیوار جبهه غربی آن دیده می‌شود که شاید قدیمی‌ترین کلیسای سلماس باشد و در داخل بنا نیز نوشته‌ای به زبان ارمنی در داخل دیوار گذاشته شده است.

این کلیسا داخل یک باغ بزرگ قرار گرفته بود و در گذشته در اعیاد مذهبی، ارمنیان از این کلیسا برای انجام اعمال مذهبی استفاده می کردند و جزو معدود بناهای تاریخی است که از زلزله مخرب 1309 دیلمقان (سلماس قدیم) جان سالم به در برده است و دارای کتیبه های و سنگ نوشته های نفیس ارمنی است.

معصوم حسنی، مدیر دفتر نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان سلماس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص این اثر تاریخی با ارزش گفت: ساختمان این کلیسا بصورت قرینه بوده و دارای 4ستون در سالن اصلی و یک هرم 12ترک در سقف خود است.

حسنی بیان کرد: اولین سالن آمفی تئاتر شمال غرب کشور نیز در جوار این کلیسا قرار دارد و می‌توان گفت کاربرد سینمای امروزی را داشته و برای نمایش صحنه های تئاتر استفاده می شده که متاسفانه دو دیوار این سالن در اثر گذشت زمان ریزش کرده و سردرب و دیوار ضلع جنوبی آن باقی مانده است.

وی افزود: همچنین در کنار مقبره این کلیسا قبرستان قدیمی ارامنه با قدمتی بالغ بر 200سال پیش قرار دارد که افراد معروف آن زمان را در این مکان دفن می کردند.

مدیر دفتر نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در سلماس در خصوص اقدامات انجام شده برای مرمت این کلیسا اظهار کرد: برای نخستین بار حدود 350 میلیون ریال اعتبارات اولیه در سال 92 برای مرمت قسمت های سقف این بنا و ایجاد عایق رطوبتی تخصیص یافت و پس از آن در سال 95 نیز حدود 900میلیون ریال برای انجام عملیات کف سازی داخل و محوطه این اثر تاریخی هزینه شده است و در سال 96 نیز 400 میلیون ریال برای محوطه سازی و دیوارچینی دور سقف کلیسا هزینه شده است.

وی با اشاره به آثار یافت شده حین مرمت در این کلیسا خاطرنشان کرد: حین کف سازی داخل کلیسا تنورهای دست ساز محلی و اسکلت دو کودک مربوط به حدود 200 سال پیش نیز کشف شد که بخاطر حفظ حرمتشان در همان مکان دفن شدند.

حسنی با اشاره به وجود نقاشی های نفیس تازه کشف شده از لایه های زیرین دیوارهای این کلیسا، بیان کرد: حین لایه برداری و دیوارچینی های اخیر در داخل کلیسا نقاشی های نفیسی کشف شده که هنوز اطلاعات کاملی از مشخصات، قدمت و مطالب نهفته در این نقاشی ها در دست نیست و پس از احیا و برجسته سازی این نقاشی ها، فعالیت های پژوهشی و تاریخ شناسی روی انها صورت خواهد گرفت.

وی اتصریح کرد: این مکان تاریخی تا سال92 یعنی تا قبل از آغاز عملیات مرمت برای بازدید عموم در ایام نوروز باز بود و پس از آن بسته شد اما در نوروز سال 97 که این مکان را بصورت آزمایشی برای بازدید عموم بازگشایی کردیم، طبق آمار دفتر ثبت بازدیدها 1700 نفر بازدیدکننده و گردشگر از این کلیسای تاریخی دیدن کردند که نشانگر ارزش و اهمیت این جاذبه مهم تاریخی و گردشگری شهرستان است.

حسنی با اشاره به در دستور کار قرارگرفتن احیای سالن آمفی تئاتر موجود در این محوطه تاریخی، تصریح کرد: باتوجه به ریزش کامل 2 دیواره این بنا و سالم ماندن سردرب و دیوار ضلع جنوبی آن، اولویت اول ما تثبیت بنای موردنظر طبق نقشه ها و طرح های سه بعدی موجود و و سپس بازسازی و احیای آن است.

مدیر دفتر نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در سلماس با اشاره به قابلیت این بنای باارزش تاریخی برای ایجاد یک موزه سنگ خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی ها و شناسایی ظرفیت های سلماس، این شهرستان پتانسیل بالقوه ای برای احداث موزه سنگ های قدیمی و ارزشمند و تاریخی دارد و می‌توان از این ظرفیت هایی همچون سنگ قبرهای تاریخی و وجود مجسمه های با قدمت از حیوانات و... برای احداث موزه در محوطه این کلیسای تاریخی در سلماس استفاده کرد.

منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها