دفن بهداشتی مرغ های تلف شده ضروری است

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: دامپزشکی قزوین با افرادی که تلفات مرغداری را در جاده ها رها می کنند برخورد می کند.

دفن بهداشتی مرغ های تلف شده ضروری است

حمید زینالی اظهار کرد: یکی از شاخص های اصلی در پیشگیری از بروز بیماری های طیور، امحاء بهداشتی تلفات وضایعات تولید شده در مرغداری ها است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور اقدام به تدوین دستورالعمل ویژه حذف تلفات و فضولات تولیدی در مرغداری ها با رعایت ضوابط بهداشتی کرده است به نحوی که مانع انتشار آلودگی و بیماری های احتمالی شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: عدم توجه به موازین بهداشتی و قانونی در دفع تلفات مرغداری ها نتیجه ای جز به خطر انداختن سلامت افراد جامعه و بروز خسارات سنگین اقتصادی متعاقب تلفات ناشی از پخش آلودگی در مرغداری های صنعتی و طیور روستایی نخواهد داشت.

زینالی با اشاره به این نکته که گله های موجود در مرغداری ها در معرض آلودگی به انواع بیماری های ویروسی و باکتریایی قرار دارند، افزود : یکی از دلایل انتشار اجرام بیماری زا از طریق ورود عامل بیماریزا به منابع آب، خاک و هوا می باشد، اتخاذ روش های مناسب توسط متصدیان واحدهای پرورش طیور، جلوگیری از ورود اجرام مذکور به منابع فوق که در رأس آن به کارگیری شیوه دفن بهداشتی تلفات مرغداری ها و ضایعات حاصله، از جمله کود قرار دارد، نقش بسزایی در پیشگیری از گسترش آلودگی و بروز بیماری در مرغداری های اطراف و متعاقب آن در کل منطقه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به مواردی از رهاسازی غیر اصولی تلفات در شهرستانهای قزوین و تاکستان و آبیک خواستار همکاری بیش از پیش دستگاههای اجرایی ذیربط برای دفن و جمع آوری ضایعات و تلفات مرغداریها شد وتاکید کرد که عدم رسیدگی به موقع به این اقدامات غیر مسئولانه، می تواند برای جوامع انسانی، محیط زیست و واحدهای پرورش دام و طیور مخاطره آفرین باشد و از مرغداران خواست: که با رعایت موازین بهداشتی گام مهمی در راستای پیشگیری از بروز بیماری ها و ارتقاء سطح بهداشت جامعه بردارند.


منبع: مهر

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها