طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در آسمان ایران رخ می دهد

متخصص کیهان شناسی گفت: پنج و ششم مردادماه سال جاری طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در آسمان ایران رخ می دهد

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در آسمان ایران رخ می دهد

مهدی اسحاقی در ارتباط با فرآیند ماه گرفتگی اظهار داشت: ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می افتد که ماه در شب چهاردهم سال قمری باشد که معمولا در این روز ماه قرص کامل خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در چنین شبی زمین از بین ماه و خورشید رد می شود و در نتیجه مانع رسیدن نور خورشید به ماه شده که باعث گرفتگی ماه می شود.

متخصص کیهان شناسی و مدیر مرکز آموزشی نجوم ادیب اصفهان با اشاره به تاریخ وقوع ماه گرفتگی گفت: بر مبنای سال شمسی ۵ و ۶ مرداد ماه گرفتگی رخ میدهد که از ساعت ۲۱:۴۳ پنجم مرداد ماه شروع و چهار بامداد روز ششم مرداد ماه به اتمام میرسد که این ماه گرفتگی شش ساعت به طول می انجامد.

وی ادامه داد: در ابتدای ماه گرفتی مرحله نیم سایه را داریم که ماه به آرامی وارد سایه کامل زمین می شود، ماه یک ساعت در این وضعیت قرار گرفته و مجدد به حالت اولیه خود باز می گردد.

ما گرفتگی شش ساعت و ۱۴ دقیقه به طول می انجامد

اسحاقی در ادامه افزود: ماه گرفتگی هر شش ماه یک بار در سراسر ایران رخ می دهد اما آخرین ماه گرفتگی که ماه کاملا ناپدید شده بود در خرداد ماه سال ۹۰ اتفاق افتاده است که از آن رویداد حدود هفت سال میگذرد.

وی گفت: ۱۰۳ دقیقه ماه در سایه کامل قرار دارد که این طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم است و پیش بینی شده در قرن های بعدی ماه گرفتگی های طولانی تری را نیز خواهیم داشت.

مدیر مرکز آموزشی نجوم ادیب اصفهان با اشاره به چگونگی تشخیص این رویداد اظهار کرد: در زمان قدیم بابلی ها، مصری ها و چینی ها از روی مشاهده ماه گرفتگی های مختلف و محاسبه های ریاضی زمان ماه گرفتگی را تشخیص می دادند اما امروزه با وجود نرم افزارهای نجومی و بررسی حرکات فیزیکی ماه و خورشید و زمین می توانیم پیش بینی ماه گرفتگی های صد سال دیگر را نیز انجام دهیم.

وی در پایان زمان بندی ماه گرفتگی را اینگونه اعلام کرد: شروع ماه گرفتگی و ورود آن به نیم سایه ساعت ۲۱:۴۴ پنجم مرداد، آغاز کامل ماه گرفتگی ساعت ۱۵ دقیقه بامداد ششم مرداد، پایان ماه گرفتگی ساعت ۱:۴۳ دقیقه و زمان خروج ماه ساعت ۳:۵۸ دقیقه ششم مرداد خواهد بود که در مجموع شش ساعت و ۱۴ دقیقه ماه گرفتگی کامل صورت می گیرد.


منبع: مهر

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها