شناسایی نوعی مارمولک در دامغان برای اولین بار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از شناسایی و مشاهده نوعی مارمولک از راسته جکوی پلنگی ترکمنی برای نخستین بار در دامغان خبر داد.

شناسایی نوعی مارمولک در دامغان برای اولین بار

عباسعلی دامنگیر، از ثبت رکورد مشاهده گونه نادر و کمیاب جکوی پلنگی ترکمنی در منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند به‌عنوان غربی‌ترین زیستگاه گونه جکوی ترکمنی خبر داد و بیان کرد: این شناسایی برای اولین بار و به عنوان غربی ترین حوزه پراکنشی این گونه نادر و ارزشمند دارای اهمیت زیادی حتی در دنیای دوزیستان است.

وی افزود: مشاهده و کشف این گونه اتفاق جالب و بزرگی برای جغرافیای تنوع زیستی دامغان و استان سمنان به حساب می آید و فرصتی برای دانشجویان و محققین و خزنده شناسان است.

جکوی ترکمنی حشره خوار است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: جکوی پلنگی ترکمن از راسته پولک داران، زیر راسته مارمولک‌ها و تیره جکوهای پلنگی بوده و عمدتاً در مناطق نیمه بیابانی و کوهپایه‌ها در سراشیبی‌ها و تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده زیست می کند و پیش از این در کوه های کپه داغ ترکمنستان و شمال شرق ایران گزارش شده است.

دامنگیر در ارتباط با عادات و رفتار این گونه جانوری توضیح داد: جکوی پلنگی ترکمنی معمولاً شب ها فعالیت و اغلب از حشرات، عنکبوتیان و گاهی مهره داران کوچک نظیر مارمولک و بچه مارها تغذیه می کند و فصل تخمگذاری آن خرداد یا تیر ماه است.

وی افزود: اندازه این حیوان از نوک پوزه تا مخرج ۱۲۵ میلی متر، اندازه دم ۸۰ میلی متر، اندازه سر حیوان ۲۴ میلی متر و وزن آن ۳۰ گرم است.

دامنگیر همچنین بیان کرد: این گونه بر خلاف تصور ظاهر آرامی که دارد مارمولک قوی و سریعی بوده و می تواند به سرعت خود را مخفی کرده و دست انسان را گاز بگیرد، این حیوان همچنین شکارچی ماهری محسوب می شود.

منبع: برترین ها

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها