چه کسانی گل کاشته‌اند؟

روایت خبرفوری از کشت ماری جوانا در مزارع شمال کشور/ ستاد مبارزه با مواد مخدر چه می‌کند؟

این روزها در گردنه گردوک منطقه سرسبزی در مازندران به دور از چشم نیروی انتظامی ماده مخدر ماری جوانا کشت می‌شود.

روایت خبرفوری از کشت ماری جوانا در مزارع شمال کشور/ ستاد مبارزه با مواد مخدر چه می‌کند؟

سوگل دانائی- «گردنه گدوک»، همانجایی که هنوز سبزی‌های جاده مازندران تمام نشده است، روی تپه‌هایی که ارتفاعشان بیشتر از 1متر نیست، گیاهی کشت می‌شود که مصرف کنندگان آن معتقدند نه تنها اعتیاد آور نیست بلکه حتی شادی آور است و می‌تواند روحیه فرد را تغییر دهد. در جاده فیروزکوه- تهران در منطقه گردنه گدوک، در ارتفاعی کمتر از 1متر «گل» و «گرس» کشت می‌شود.

کافیست از سرسبزترین تپه درست سر پیچ گردنه گدوک، یک راه کوچک از میان گیاهان کاشته شده پیدا کنید و از تپه بالا بروید، شلنگ آب و مخزن کوچکی که میان شاخ و برگ‌ها پنهان شده است، در وهله اول نظرتان را جلب می‌کند. چند قدم دیگر که رو به ارتفاع بردارید مزرعه نسبتا بزرگ «ماری جوانا» که از همین ارتفاع دید نسبتا وسیعی هم به رفت و آمد اتومبیل‌ها در جاده فیروزکوه دارد، مشخص می‌شود. مزرعه‌ای که احتمالا مصرف ماری جوانا در دو منطقه سوادکوه و فیروزکوه را تامین می‌کند.

«مشخص نیست چه کسی یا کسانی این گیاه را در اینجا کاشته است، اما این حجم از گیاه در مزرعه برای مصرف شخصی نیست، می‌بینید نه اثری از حصار و سرپوش است و نه اثری از تابلوی ملک شخصی.» این‌ها را یکی از مخاطبان ما که از قضا محلی هم هست می‌گوید. او ماه پیش یکبار به صورت اتفاقی از تپه‌ها بالارفته و متوجه گیاه ماری جوانا در میان گیاهان دیگر در این مزرعه شده است.

مرد حدودا چهل ساله‌ است و گیاه ماری جوانا را خوب می‌شناسد، او خبرنگاران خبر فوری را از وجود این مزرعه آگاه کرده است. مرد متعجب است که چرا با وجود نزدیکی ایست بازرسی به این منطقه پلیس‌ها تاکنون به وجود این مکان مشکوک نشده‌اند و در این مزرعه هر هفته حجم زیادی ماری جوانا رشد می‌کند.

مرد محلی از ارتفاع گردنه بالاتر می‌رود، در ارتفاعات تعداد بیشتری از این گیاه کاشته شده است، او می‌گوید دید مسافران جاده به ارتفاعات کمتر است به همین دلیل در ارتفاعات بالاتر تعداد بذرهای این گیاه بیشتر است.

در بعضی از قسمت‌های این مزرعه البته اثری از چیده شدن و برداشت این گیاه نیز مشاهده می‌شود. مرد می‌گوید: احتمالا در این قسمت‌ها این گیاه به رشد حداکثری خود رسیده و چیده شده.

ماری جوانا چیست؟

از نظر علمی اما به قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه یا کانابیس، ماری جوانا گفته می‌شود. گل که به زبان عامیانه به علف مشهور است همان غنچه‌ای است که در میان برگ‌های ماری جوانا(شاهدانه) رشد می‌کند، گل معمولا در روزهای ابتدای رشدش طوسی رنگ است، سپس سبز روشن و بعدتر سبز تیره خواهد شد. گل به همراه توتون سیگار مخلوط می‌شود و مثل سیگار با پوک‌ها متعددی اشتنشاق می‌شود. برگ گیاه ماری جوانا اما گرس است. گرس یا حشیش که معمولا ارزانتر از گل است محرک قویتری محسوب می‌شود. این گیاه معمولا در آب و هوای مرطوب رشد خوبی دارد، قد گیاه افزایش پیدا می‌کند و رنگ آن به سبزی تیره‌تری می‌گراید، ماری جوانا در این آب وهوا یک هفته پس از کاشته شدن رشد چند 10سانتی متری پیدا می‌کند. البته طبق آماری که رسانه‌های داخلی کشور منتشر کرده‌اند این گیاه این روزها در گلدان‌ها و در باغچه‌های شخصی هم کاشته می‌شود.

دومین ماده پر مصرف ایران

آمار رسمی در کشور نشان می‌دهد که ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر هستند.
این خبر را رییس اورژانس اجتماعی کشور هم تایید کرده بود وی پیشتر در همایشی اعلام کرده بود: با وجود آنکه طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گل پس از تریاک دومین مخدر مصرفی کشور است اما این ماده در دنیا بیشترین مصرف را دارد.
رییس اورژانس اجتماعی کشور سال گذشته در خصوص نوع مصرف گل نیز بیان کرده بود: برخی برای مصرف ماری جوانا یا گل آن را با سیگار مخلوط می‌کنند برخی نیز با پایپ مخصوص اقدام به مصرف می‌کنند.
اسد بیگی همچنین اعلام کرده بود: باید در خصوص مصرف مواد مخدر گل و ماری جوانا به خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان اطلاع رسانی شود و آنها بدانند که این مواد نیز مانند سایر مواد مخدر بوده و عوارض مخربی را برای مصرف کننده به همراه دارند.


عوارضی دارد؟
«اعتیاد ندارد»، «ارزان است»،« چیزی که تو را بخنداند که آسیبی به تو نمیرساند»، «سرخوش می‌شوی»، «چند دقیقه فکرت درگیر زندگی روزمره نباشد بد است؟» اینها تمام دیالوگ‌هایی است که اگر کسی بخواهد برای نخستین بار گل را امتحان کند، اطرافیانش به او بازگو می‌کنند. یکی ازعلت‌های اصلی شیوع این مخدر و مشتقاتش بین جوانان هم همین دیالوگ‌هاست؛ اینکه این ماده مخدر اعتیاد آور نیست و قرار نیست شما را به خود وابسته کند.
اما واقعیت متفاوت و تکان دهنده است، ماری جوانا باعث افزایش ضربان قلب فرد مصرف کننده شده، لب و دهان فرد را خشک می‌کند و پس از تاثیراتی که بر روی عملکرد سیستم مغزی می‌گذارد باعث ازبین رفتن تعادل فرد خواهد شد.
از دیگر عوارض این گیاه می‌توان به کاهش حافظه کوتاه مدت، افسردگی، عدم تمرکز و ریسه رفتن‌های ممتد اشاره کرد.

چه کسانی گل کاشته‌اند؟
در اطراف این مزرعه اثری از خانه و کلبه نیست، مشخص نیست که چه کسی این چنین سامان یافته به دنبال کشت و احتمالا توزیع ماری جواناست. اینکه چه کسی هر هفته ماری جوانا برداشت می‌کند و به چه کسانی توزیع می‌شود و اینکه چرا نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکنون به چنین مزرعه‌ای مشکوک نشدند هم از جمله علامت سوال‌هاییست که احتمالا در چند روز اخیر به پاسخ می‌رسد.

خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • Mohammad
    0

    اقا این گیاه اسمش به گیلکی پِلِم .گل نیست که

  • ناشناس
    0

    سلام؛ اینها به زبان مازندرانی پَلِم یا پَیلِم نام دارند؛ نوعی علف هرز و بی استفاده؛ در زندگی گذشتگان ما و حتی بسیاری از جوانان حال حاضر این خطه سرسبز اصطلاحی هم به زبان مازندرانی وجود دارد که میگویند: "الهی ته قبر ره پلم سر هاییره" : الهی آنقدر بی کس باشی که اطراف قبرت پر از پیلم (یا همان پلم) بشود!! به امید روزهای بهتر برای همه؛ لطفا مطلب رو حذف کنید

  • Koroskhan
    0

    پاک کنید مطلبو تا آبروتون نرفت. این گیاه هرزه ک ما مازندرانیا به میگیم پیلم. گل و گراس کجا بود.

  • مزرعه دار
    0

    این که گل نیست که ههههه

  • سحر
    0

    اینا گله اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

  • حامد
    0

    خاک تو سرتون با این خبر گذاشتن. این که ماری جوانا نیست. لطفا مخ ملت رو کار نگیرید.

  • کیوان حسینی
    0

    این که گل نیس اسکلا،این به شمالی بهشمیگن پلم،یه گیاه خودرو هست...

  • محمد
    0

    آقایون خبرنگار اون بچه محل ما شمارو سرکار گذاشت این علف هرزه که بهش میگن پلم که ایشالا شمه قبر سر در بیه که این چرت پرت رو همچین با آبو تاب ننویسین... اینگار قاتل بروسلی رو پیدا کردن اسکلا.... خخخخ😛🤪🤣🤣🤡🤡🥱🥱🥱🥱🥱😖🤯🥸🧐🥴🥴🥴🥴🙄🙄🙄🙄

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها